. Úpravou, uspořádáním ani knihařskými parametry se růžová publikace ani o píď neliší od svých pěti předchůdkyň. Redakční práce tedy i nadále zůstává omezena na nejmenší možnou míru; zužuje se na pouhý obrázkový obsah na začátku, klasický textový na závěr, obálku příslušného sešitu před každým příběhem, předmluvu (tentokráte vycucanou snad z Bobíkova ocásku) a tradiční rodinné foto Jaroslava Němečka na poslední straně obálky. Nezměnilo se bohužel ani zvětšování původního formátu na současných 215 x 305 mm. O tom všem jsme se ale už více či méně zmiňovali minule a proto se místo opakování věnujme raději vlastní náplni knihy.
Permutace a jiná repete
V první polovině osmdesátých let dosáhl Čtyřlístek svého vrcholu. Za předchozí roky si vybudoval kultovní status a generace, která vyrostla na jeho prvních číslech, začala pomalu přenášet a posilovat jeho výlučné postavení u svých vlastních dětí. Vzhledem k omezené škále námětů to zároveň ulehčilo práci scenáristce Ljubě Štíplové: mohla je začít opakovat, variovat a kombinovat.
. Podívejme se konkrétně na příběhy v této knize (přehledový článek o ročníku 1984 naleznete zde). Máme jich tu hned pět, v nichž hlavní úlohu hraje vodní živel, dva jsou strašidelné, dva fantastické, ve dvou se cestuje časem, tři jsou založeny na Myšpulínových vynálezech, tři jsou cestovatelské, tři, řekněme, mediálně-kulturní, ve třech fungují jako dobrodružná roznětka zvířata, tři jsou z běžného života a ve dvou má zásadní roli nějaký dopravní prostředek. Často se navíc jedná o překrytí dvou či více motivů, například ve futurologickém vykřičníku Bruchnička to zařídí se cestuje do budoucnosti a Hodina duchů je duchařskou historkou z kulturního střediska.
Nejen znalci Čtyřlístku by navíc dokázali vysypat jako z rukávu starší čísla, ve kterých se zde použitý motiv objevil poprvé. Typickou ukázkou je První cena Loskuták využívající dalšího živočicha, který se náhodou dostane do vlastnictví našich hrdinů, jenže jim přinese více problémů než užitku. Tentokráte to není zuřící myš (viz č. 58 Myš, která prochází zdí), nýbrž nadávající papoušek a jedná se o jednu z nejvtipnějších historek knihy.
. Čtyřlístek na 212 stranách zkrátka ukazuje, v čem byla jeho síla. Jednotlivé příběhy nepostrádají hutný nápad, akci, humor, napětí ani šťastné rozuzlení včetně morálního ponaučení. Za přímo dokonalé vzory slouží Mixle v pixle, za jehož záhadným názvem se ukrývá Myšpulínův vynález konzervující zvuky a vůně, či Cesta mořských vlků, kde naši přátelé vytrestají dva mladé náfuky. Ljuba Štíplová tvořila jednoduché a zároveň promyšlené kouzelné příběhy, které Jaroslav Němeček dokázal překrýt něžným hávem roztomilé a účelné kresby.
Veselé příběhy Čtyřlístku jsou dobrou investicí jak pro všechny pamětníky, tak i pro současné mladší fanoušky. Ti první opráší zašlé vzpomínky v jednom kompletu (jak si ostatně určitě kdysi marně přáli), ostatní dostanou příležitost se seznámit se Čtyřlístkem v dobách jeho největší slávy a kvality.
Permutace a jiná repete
V první polovině osmdesátých let dosáhl Čtyřlístek svého vrcholu. Za předchozí roky si vybudoval kultovní status a generace, která vyrostla na jeho prvních číslech, začala pomalu přenášet a posilovat jeho výlučné postavení u svých vlastních dětí. Vzhledem k omezené škále námětů to zároveň ulehčilo práci scenáristce Ljubě Štíplové: mohla je začít opakovat, variovat a kombinovat.
. Podívejme se konkrétně na příběhy v této knize (přehledový článek o ročníku 1984 naleznete zde). Máme jich tu hned pět, v nichž hlavní úlohu hraje vodní živel, dva jsou strašidelné, dva fantastické, ve dvou se cestuje časem, tři jsou založeny na Myšpulínových vynálezech, tři jsou cestovatelské, tři, řekněme, mediálně-kulturní, ve třech fungují jako dobrodružná roznětka zvířata, tři jsou z běžného života a ve dvou má zásadní roli nějaký dopravní prostředek. Často se navíc jedná o překrytí dvou či více motivů, například ve futurologickém vykřičníku Bruchnička to zařídí se cestuje do budoucnosti a Hodina duchů je duchařskou historkou z kulturního střediska.
Nejen znalci Čtyřlístku by navíc dokázali vysypat jako z rukávu starší čísla, ve kterých se zde použitý motiv objevil poprvé. Typickou ukázkou je První cena Loskuták využívající dalšího živočicha, který se náhodou dostane do vlastnictví našich hrdinů, jenže jim přinese více problémů než užitku. Tentokráte to není zuřící myš (viz č. 58 Myš, která prochází zdí), nýbrž nadávající papoušek a jedná se o jednu z nejvtipnějších historek knihy.
. Čtyřlístek na 212 stranách zkrátka ukazuje, v čem byla jeho síla. Jednotlivé příběhy nepostrádají hutný nápad, akci, humor, napětí ani šťastné rozuzlení včetně morálního ponaučení. Za přímo dokonalé vzory slouží Mixle v pixle, za jehož záhadným názvem se ukrývá Myšpulínův vynález konzervující zvuky a vůně, či Cesta mořských vlků, kde naši přátelé vytrestají dva mladé náfuky. Ljuba Štíplová tvořila jednoduché a zároveň promyšlené kouzelné příběhy, které Jaroslav Němeček dokázal překrýt něžným hávem roztomilé a účelné kresby.
Veselé příběhy Čtyřlístku jsou dobrou investicí jak pro všechny pamětníky, tak i pro současné mladší fanoušky. Ti první opráší zašlé vzpomínky v jednom kompletu (jak si ostatně určitě kdysi marně přáli), ostatní dostanou příležitost se seznámit se Čtyřlístkem v dobách jeho největší slávy a kvality.