Tentokrát se Čtyřlístek zaplete se do boje o Kámen mudrců, setká se s Rudolfem Druhým, alchymistou Kelleym a do toho všeho se ještě přimíchá parta lupičů a démon zmaru Zimozel. Je Čtyřlístek ve filmu opravdovým zlatem nebo je to jen další Kelleyho podfuk?
„Tak hoši,“ pronese Myšpulín s neobvyklou vážností, „legrace je za námi, zbývá na nás to nejtěžší. Vymyslet název! Vzhledem k tomu, že nejstěžejnějším motivem našeho dobrodružství je legendární Kámen mudrců, navrhuji, abychom pojmenovali náš příběh po něm!“
„Ale houby!“ zabručí Bobík plnými ústy. „Je to o králi Rudolfovi! Ať se to jmenuje Čtyřlístek ve službách krále!“
„Kdepak, jde přece hlavně o náš film! A já miluju filmy! Pojmenujeme to Čtyřlístek ve filmu!“ přisadí si Pinďa.
Jenom Fifinka svraští obočí a nevěřícně zakroutí hlavou. Prostě chlapi...
Takhle nějak si představuji samotný vznik názvu. Ať už to zní jako sebevětší nonsense,
Čtyřlístek ve filmu je knížka, ve které na vás čeká příběh
Kámen mudrců, jímž se inspiroval očekávaný animovaný film
Čtyřlístek ve službách krále. Dostatečně zmateni?
Zjednodušeně řečeno, nakladatelství se rozhodlo podpořit marketingovou kampaň chystaného filmu, a tak nazvalo knížku jinak než samotný příběh, který v ní najdete. Kniha tak na první pohled budí dojem „knihy o filmu“, které z duše nenávidím, ježto jsou pouhým doplňkovým merchandisingem. Kromě skic ze storyboardů a několika výňatků ze scénáře se u nich ničeho pořádného nedočkáte. Pravda je ale naštěstí taková, že tím hlavním, co vás zde očekává, je plnohodnotný komiks o rozsahu padesáti stran. Samotné rozhovory s tvůrci snímku jsou jen příjemnou tečkou na závěr. Ale i tak pořád přemýšlím nad tím, proč nebyla kniha nazvána Kámen mudrců s tím, že propagační podtitul by zůstal zachován.
Samotný příběh jako by se rozlétl do všech koutů Třeskoprsk. Nejenom, že dějové linie jsou celkem tři, ale z toho je jedna vcelku nepodstatná. A ta, o kterou by mělo jít především, se skoro vytratila. Namísto toho, aby se dějová linka s Kelleym plynule odvíjela paralelně s příběhem
Čtyřlístku a měla na něj nějaký vliv, byla odsunuta do kouta jako školák na hanbu. Svých pět minut slávy si Praha 17. století užije až v samém závěru.
Naopak zase až příliš vyniká příběh obyčejných zlodějů. Přitom Zimozel a Kelley měli být hlavními padouchy knihy. Rozhodně bych oželel Rudolfovy komické příhody, kterak se marně pokouší v nové době aklimatizovat, jeho dvojnásobné (!) zatčení a stejně tak párek neschopných lupičů nebo krátkou epizodu s Pinďovými zlatými zuby. Toho všeho bych se vzdal jen proto, aby měl Kelley alespoň trošku zaslouženého prostoru.
Co mě ale opravdu potěšilo, je epický závěrečný souboj s krutým Zimozelem, který je společnými silami všech přátel zapuzen a navrátí se do hlubin věčného zatracení ve svém obraze. Vlastně ne, nepotěšilo, protože to tam vůbec není! Zimozel, nejvýraznější postava s největším potenciálem se zjeví všehovšudy asi jen třikrát. Dokonce se ho zdráhám nazvat zápornou postavou, protože to nejďábelštější, co předvede, je sfouknutí plamene v ohništi. Na děj nemá takřka žádný vliv, jak se v příběhu objeví tak zase zmizí, a jeho spojitost s Kamenem mudrců je mi záhadou.
Vlastně jsem tak trochu nechápal, zda ledovou zkázu způsobuje sám Zimozel, jak tvrdí Rudolf, nebo antikámen, což tvrdí zase Sendivoj. Samotné démonovo vysvobození je jako sypání droždí do těsta, aby příběh více nakynul.
Čeho si většina z vás jistě všimla při zhlížení filmových trailerů, je dosti nápadný (nikoli nápaditý) product placement. A čeká vás to i tady. Vzhledem k tomu, že
Němečkova kresba oplývá nezaměnitelnou estetikou, vhodné umístění reklamy je nesporně těžší než ve hraném filmu, kde by stačilo posadit Bobíka do Aston Martinu a vrazit mu do ruky řádně protřepané martini s vodkou.
I přesto, že některá loga do čtyřlístkovského světa jakž takž zapadla, i tak budete mít v některých chvílích pocit, jako by vám někdo dloubal prstem do oční bulvy. Ale co se dá dělat. Sponzor je prostě sponzor a logo je obligatorní.
Samotná knížka je nádherná, zejména v pevné vazbě. Od grafiky až po kvalitu papíru nemám co vytknout. Předsádku a vnitřní stranu desek pokrývá hromada úžasných kreseb. Za velké pozitivum považuji i to, že rozhovory s lidmi, kteří se na filmu podíleli, mají styl a nejsou zbytečně ukecané. Někdo na tomhle odvedl pořádný kus práce a rozhodně je to vidět.
Problém vidím v komiksu, který se z nějakého důvodu nedokáže soustředit na to, co je opravdu důležité. Pokud zvažujete koupi jednoho výtisku pro svoji ratolest, můžete si být jisti úspěchem. Ale za sebe musím říct, že pro zkušené veterány, kteří vyrůstali v zajetí
kapitána Kida a
Muže z budoucnosti, je to prostě málo. Jakožto věrný fanoušek
Čtyřlístku hodnotím knihu jako jeden celek. Známkovat jenom příběh, dopadlo by to hůř.
Aktualizace 30/1/2023: Text byl dlouho offline a dnes byl uveden znovu do stavu online.