Hned kniha Genesis přináší scénu, kdy Kain zabíjí svého bratra Ábela motykou. Z Ábelova spánku stříká k obloze pořádná sprška krve. Andělé vyslaní vyhubit obyvatele Sodomy, utínají hlavy neřestníků a kolem se v krvi válí spousta dalších useknutých hlav. . Při soubojích, popravách a bitvách vidíme useknuté hlavy, z nichž proudí k zemi krev, z krků k nebi fontány červené barvy. Hrozný pohled je i na naseklé krky, z nichž opět velmi intenzivě crčí rudé praménky. Objevují se v bitvách nebo v příběhu Judit, která spícímu Holofernovi uřezává hlavu. Samson pobíjí třicet Pelištejců (všichni mají na těle dlouhé krvavé šrámy) a jejich mrtvoly se kolem něj jen vrší. Bezohledně a krvavě je ubodán svatý Václav.
Pozornosti nejsou ušetřeny ani krvavá zranění očí. Samson je oslepen jejich vypíchnutím, nepoctivému pekaři v Josefově příběhu vyklobávají oči vrány. Drasticky vypíchávají Antikristovi pohůnci oči jednomu z jeho odpůrců. Naproti tomu bičovaný Ježíš je od krve jen velmi málo. Rovněž scéna s opékáním svatého Vavřince krutě nepůsobí, naopak je skoro až komická.
Scén plných krve je mnohem více, ale toto jsou hlavní druhy násilí, krvavých scén a morbidních výjevů. Na příkladu Velislavovy bible můžeme vidět, že násilí se ve středověkém knižním umění nevypouštělo nebo neschematizovalo, ale bylo zobrazováno realisticky, někdy až zbytečně krutě.
.
Superhrdinové a netvoři
Práce se zázračnem a fantastickými nestvůrami pochopitelně ve středověku chybět nemůže. Hlavními „superhrdiny“, dá-li se to tak říct, jsou ve Velislavově bibli Bůh-Otec, Ježíš a Ďábel, případně i Antikrist. Bůh stvoří svět a řídí jej, komunikuje se svým lidem a dělá zázraky (ať už pomáhá nebo trestá). Ježíš uzdravuje nemocné, vyhání zlé síly, Lazara dokonce nechá vstát z mrtvých. Ďábel, pokušitel lidí, je zpodobněn s netopýřími křídly, s dlouhýma ostrýma ušima a dlouhým ostrým nosem, vespod je obdařen ptačíma nohama. Dále jsou tu andělé a různé druhy ďáblíků. Andělé jsou bezvousé mužské postavy s bělostnými křídly. Jejich rysy jsou jemně mladické. Podoba malých ďáblíků kopíruje ďáblovy rysy.
Z lidí lze jako „superhrdiny“ označit Mojžíše a Árona, kteří s pomocí Boží sesílají na Egypt deset zhoubných ran nebo Izraelitům otvírají průchod Rudým mořem. Výrazným „superhrdinou“ je i Samson, který spojuje svou lví sílu s dlouhými vlasy. S pomocí pouhé oslí čelisti dokáže přemoci nepřátelské vojsko.
Pro přesnost jedna poznámka – pro Boha Otce, Ježíše, svaté nebo i pro Mojžíše a Árona používá malíř prakticky stejné rysy, vlasy, vousy a oblečení. Nadto mají všichni svatozář. Jak je rozeznat? Bůh Otec má za hlavou kříž s mohutnými rameny, Ježíš má naproti tomu kříž vyznačený tenkou linií. Ostatní lze poznat jen podle kontextu nebo českého komentáře vydavatele.
Dále v kodexu nalezneme různé druhy nestvůr. Ve viděních proroka Daniela vystupují nejprve čtyři nestvůry – lev s dvěma orlími křídly, leopard s čtyřmi křídly a pěti hlavami, medvěd s třemi žebry v tlamě a nestvůra se železnými zuby a deseti rohy. V tomto obrazu má své místo i mužská postava, která drží v rukou zlomená křídla. Její nohy jsou srstnaté, zakončené zahnutými zvířecími drápy. V jiném Danielově vidění spolu zápasí beran a kozel. Každý kromě svých obvyklých rohů nese na čele jeden vysoký roh. Vítěznému kozlovi upadne prostřední roh a na jeho místě vyrostou čtyři jiné podivně tvarované rohy. V příběhu o Antikristovi vidíme mrtvé (připomínající zombie), kteří na pokyn Antikrista vstávají z hrobů. (Mimochodem Antikrist je ve tváři téměř identický s Ježíšem.) V Apokalypse se objevují draci (jednohlavý i sedmihlavý), mantikory (lvi s orlími křídly a lidskou hlavou), příšera s rysy býka s lvíma nohama nebo kůň s několika lvími hlavami.
. .
Příště: Postavy promlouvají.
Pozornosti nejsou ušetřeny ani krvavá zranění očí. Samson je oslepen jejich vypíchnutím, nepoctivému pekaři v Josefově příběhu vyklobávají oči vrány. Drasticky vypíchávají Antikristovi pohůnci oči jednomu z jeho odpůrců. Naproti tomu bičovaný Ježíš je od krve jen velmi málo. Rovněž scéna s opékáním svatého Vavřince krutě nepůsobí, naopak je skoro až komická.
Scén plných krve je mnohem více, ale toto jsou hlavní druhy násilí, krvavých scén a morbidních výjevů. Na příkladu Velislavovy bible můžeme vidět, že násilí se ve středověkém knižním umění nevypouštělo nebo neschematizovalo, ale bylo zobrazováno realisticky, někdy až zbytečně krutě.
.
Superhrdinové a netvoři
Práce se zázračnem a fantastickými nestvůrami pochopitelně ve středověku chybět nemůže. Hlavními „superhrdiny“, dá-li se to tak říct, jsou ve Velislavově bibli Bůh-Otec, Ježíš a Ďábel, případně i Antikrist. Bůh stvoří svět a řídí jej, komunikuje se svým lidem a dělá zázraky (ať už pomáhá nebo trestá). Ježíš uzdravuje nemocné, vyhání zlé síly, Lazara dokonce nechá vstát z mrtvých. Ďábel, pokušitel lidí, je zpodobněn s netopýřími křídly, s dlouhýma ostrýma ušima a dlouhým ostrým nosem, vespod je obdařen ptačíma nohama. Dále jsou tu andělé a různé druhy ďáblíků. Andělé jsou bezvousé mužské postavy s bělostnými křídly. Jejich rysy jsou jemně mladické. Podoba malých ďáblíků kopíruje ďáblovy rysy.
Z lidí lze jako „superhrdiny“ označit Mojžíše a Árona, kteří s pomocí Boží sesílají na Egypt deset zhoubných ran nebo Izraelitům otvírají průchod Rudým mořem. Výrazným „superhrdinou“ je i Samson, který spojuje svou lví sílu s dlouhými vlasy. S pomocí pouhé oslí čelisti dokáže přemoci nepřátelské vojsko.
Pro přesnost jedna poznámka – pro Boha Otce, Ježíše, svaté nebo i pro Mojžíše a Árona používá malíř prakticky stejné rysy, vlasy, vousy a oblečení. Nadto mají všichni svatozář. Jak je rozeznat? Bůh Otec má za hlavou kříž s mohutnými rameny, Ježíš má naproti tomu kříž vyznačený tenkou linií. Ostatní lze poznat jen podle kontextu nebo českého komentáře vydavatele.
Dále v kodexu nalezneme různé druhy nestvůr. Ve viděních proroka Daniela vystupují nejprve čtyři nestvůry – lev s dvěma orlími křídly, leopard s čtyřmi křídly a pěti hlavami, medvěd s třemi žebry v tlamě a nestvůra se železnými zuby a deseti rohy. V tomto obrazu má své místo i mužská postava, která drží v rukou zlomená křídla. Její nohy jsou srstnaté, zakončené zahnutými zvířecími drápy. V jiném Danielově vidění spolu zápasí beran a kozel. Každý kromě svých obvyklých rohů nese na čele jeden vysoký roh. Vítěznému kozlovi upadne prostřední roh a na jeho místě vyrostou čtyři jiné podivně tvarované rohy. V příběhu o Antikristovi vidíme mrtvé (připomínající zombie), kteří na pokyn Antikrista vstávají z hrobů. (Mimochodem Antikrist je ve tváři téměř identický s Ježíšem.) V Apokalypse se objevují draci (jednohlavý i sedmihlavý), mantikory (lvi s orlími křídly a lidskou hlavou), příšera s rysy býka s lvíma nohama nebo kůň s několika lvími hlavami.
. .
Příště: Postavy promlouvají.