Příznivci kriminálního žánru v komiksu by měli okamžitě zbystřit, protože právě jim je určena novinka, která se před koncem minulého roku objevila na pultech knihkupectví.
Jde o knihu
Criminal, sérii příběhů známého scénáristy
Eda Brubakera, který vedle Eisnerovy ceny za nejlepší novou sérii roku 2007 získal i několik ocenění za nejlepší scénář. A vychází hned v luxusním provedení, které vedle samotného příběhu nabízí čtenáři i řadu bonusů.
Před lety velice populární žánr krimi se v komiksech dlouho neobjevoval a dodnes, snad s výjimkou příběhů z
Města hříchu, nepatří kriminální příběhy mezi mainstreamová témata. O to více jistě
Criminal potěší všechny, kterým na pultech komiksových obchodů chyběly příběhy v duchu klasické drsné školy první poloviny minulého století či již zmíněných novodobých kruťáren typu
Sin City Franka Millera.
Pravda, ve srovnání s
Millerem působí
Brubakerovy příběhy na první pohled obyčejně, v tom je ale jejich kouzlo, které po přečtení celé knihy jistě ocení čtenáři, kteří v detektivním žánru hledají dynamický příběh a nečekané zvraty. Děj knihy i jednotlivé postavy působí velmi realisticky a čtenář se příběhem již po několika stránkách snadno nechá vtáhnout do světa, kde dobro rozhodně nevítězí nad zlem. Do světa, kde má každý ze zúčastněných své stigma a svá pečlivě střežená tajemství.
Autor scénáře, jakož i kreslíř
Sean Phillips patří mezi mladší, přes to již velmi zkušené tvůrce, kteří mají za sebou práci pro přední světová vydavatelství. Scénárista má na svém kontě i světoznámé série o superhrdinech. V jednom z doprovodných textů knihy píše, že „Criminal je tím komiksem, který chtěl vždycky vytvořit“.
A je to vidět. Přes zdánlivou jednoduchost děje trojice povídek se v celé knize postupně rozplétá příběh v daleko hlubší perspektivě. Příběh propracovaný s lehkostí, ale přitom velice pečlivě. Příběh, jehož skutečná hloubka se čtenáři vyjeví teprve po dočtení třetí, poslední povídky.
Jak bylo již řečeno, čtenář v této knize nenajde příliš nadpřirozeného, sama temná podstata děje ale působí dojmem klasických noir filmů, čemuž jde na ruku i kresba a barvení
Vala Staplese, které mnohdy dává obrazům zcela jedinečnou atmosféru. Criminal si vedle několika ocenění vysloužil i poklonu od jedné z legend tohoto žánru. „Naprosto přesný a nádherně nesmiřitelný,“ cituje český vydavatel BB Art na obálce
Franka Millera, o generaci staršího autora zmiňované série
Sin City, který na počátku devadesátých let dokázal v komiksu vzkřísit kriminální žánr.
I další na obálce uvedené zahraniční recenze jsou z pohledu vydavatele pochopitelně pozitivní, nutno ale říci, že Criminal po přečtení příliš prostoru ke kritice nenabízí. Snad jen v jednotlivých příbězích narazí čtenář v několika pasážích na nějaká ta klišé a některé z postav může podezřívat z ne zrovna pochopitelného jednání. To se týká například hlavního hrdiny prvního příběhu nazvaného
Zbabělec. Povídka ke konci částečně přichází o ty nejcennější atributy Brubakerova scénáře, jakými jsou pečlivá stavba děje, kulminující napětí, zcela nečekané zvraty a vůbec dynamika a promyšlenost celého příběhu.
Děj všech tří povídek je umístěn do ulic typického amerického velkoměsta plného temných zákoutí i tradičních míst, kde se od dob prohibice stkávají pochybné existence všeho druhu. Mezi postavami rozpoznáte typické gangstery, kteří se snaží prosadit v nelegálních obchodech všeho druhu, prostitutky, křivé poldy i nejrůznější zkrachovalé existence, které se „motají kolem“.
Prvotní zdání jednoduchosti příběhu, z níž lze autora podezírat v určitých pasážích, ale klame. Už ve druhém příběhu, který pojednává o válečném vetránovi Tracy Lawlessovi, je patrné, že Brubaker s Phillipsem záměrně čtenáři postupně pootevírají dveře do spletité sítě vzájemných vazeb, které formují jednotlivé postavy v času i prostoru. Svůj příběh má v ději usazeném do doby mezi sedmdesátými lety minulého století a současností takřka každá z vyobrazených postav, byť hraje třeba jen okrajovou roli. Zkrátka všechno souvisí se vším a nakonec se ukáže, že celý více méně realistický příběh dává smysl. To ovšem neznamná, že by se Brubaker zpronevěřil drsné detektivní škole. Happyendu po vzoru mnoha jiných amerických autorů se zkrátka nedočkáte.
I když i toto tvrzení možná není tak úplně přesné. Pro čtenáře, a zvláště pak pro skutečného milovníka komiksu, totiž může být jistým druhem happyendu závěrečná pasáž Deluxe edice v níž
Criminal u nás vychází.
Ta totiž nabídne na posledních šedesáti stranách řadu příloh včetně galerie obálek jednotlivých sešitů původního vydání či originální upoutávku, kterou Brubaker s Phillipsem propagovali Criminal jako svou novou komiksovou sérii. Dalším z bonusů, který vydavaetlství BB Art čtenáři nabídne je i krátký příběh nazvaný
Nic není zadarmo, eseje Eda Brubakera nebo popis celého procesu vzniku komiksu přímo od kreslíře Seana Phillipse.
Co říci závěrem?
Ed Brubaker ví dobře, co dělá a je vidět, že do série Criminal vložil víc, než jen profesní um. Ne, že by se bez podobného příběhu čtenář neobešel, ale pro vyznavače tohoto žánru jistě stojí za to, jej mít ve své knihovně. Navíc v tomto skutečně precizním zpracování, které plně vyvažuje i poněkud vyšší cenu.