Druhá významná skupina je od společnosti LC (její původní názve zněl Educational Comics). Ta vydávala Picture Stories from Bible, Picture Stories from American History, Picture Stories from World History a Picture Stories from Sciense. Úroveň těchto comic books byla vyšší, neboť události se snáze uvádějí do formy comics než literární díla. Přesto však tyto časopisy nikdy nedosáhly takové úrovně a takového zájmu čtenářů, jako ty, které se věnovaly tématům comics vlastním.
. Underground comics
Underground comics books existovaly v Americe prakticky od doby vzniku comics, ale teprve v nedávné době dosáhly rozšíření. Existovaly dohromady tři typy těchto comics.
První typ byl věnován zcela sexuálním záležitostem a nesl několik různých názvů, například eight pagers nebo Tiajuana bibles (dle místa vzniku). Některé z nich byly v tisku už během let dvacátých, jsou tedy neoficiálními prvními comic books, vrcholu ovšem dosáhly až v letech třicátých a od té doby postupně upadaly; dnes jsou již prakticky mrtvé.
Druhý typ se občas nazýval kinky comics. Opět převládá sex, ale od běžného deskriptivního přístupu se přešlo k různým extrémnostem a byl zaveden prvek humoru. Na rozdíl od prvního typu se již vyhýbaly realismu v kresbě, takže nebyly přímo protizákonné.
. Poslední typ se objevil až koncem let šedesátých a rozšířil se daleko více než předchozí dva. Začal vycházet v podobě stripů i comic books. První strip se objevil v listu East Village Other v roce 1965 a první časopis byl Zap v roce 1968. Největší podíl na vzniku těchto comics měl kreslíř Robert Crumb, který měl už předchozí zkušenosti z časopisu Help. Crumb vytvořil také první underground charakter Fritz the Cat.
Brzo se objevily další listy a časopisy s poetickými názvy jako Yellow Dog, Bijou, San Francisco Comic Book a Slow Death Funnies. Tyto comics nesou všechny rysy současných underground směrů v Americe: absurdní kresbu, sexuální volnost, drogy, prvky zen Buddhismu, rozbíjení klasického pojetí státu a pořádku, nepřátelský postoj vůči policii atd.
Dohromady se dá o těchto comics ještě málo říci, neboť existují teprve velice krátkou dobu, jsou dostupné pouze v omezeném množství a neustále se vyvíjejí. V každém případě slouží v současné měnící se americké realitě jako ukazatel směru.
Tento text je součástí diplomové práce Daniela Kumermanna Comics - úvod do problematiky, FF UK, Praha 1977. Redakčně upraveno.