Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

ČAS, POHYB A PROSTOR V KOMIKSU A FILMU

29.11.2006, autor: Adrian Kukal

V komiksu se pracuje s časem a pohybem naprosto specifickým způsobem a logicky jinak než u filmu, přesto lze říci, že i to je oblast, kde se obě média vzájemně ovlivňují. Např. ve videoklipech či filmových adaptacích komiksových libret. Čas a prostor jsou v komiksu velmi úzce propojeny, stejně jako čas a pohyb. Pohyb vzniká již zmíněným principem dotváření a odehrává se v podstatě, jak jsme již naznačili, mezi políčky.




U filmu zůstává pohyb základním principem, kdy je používáno třech typů pohybu - jednak přemisťování snímaných objektů v čase a v prostoru, pak pohyb kamery, tzn. pohyb pozorovatele vzhledem k ukazované realitě. A za třetí uveďme hojně používaný střih. Ten sice neodpovídá lidské zkušenosti, (protože porušuje lineárnost, ale když se nad tím zamyslíme do důsledků, tak i každý z nás při pozorování reality kolem sebe často mrkne a během toho i „zazoomuje“), ale je natolik zavedeným výrazovým prostředkem filmu, že je přijímán diváky automaticky a bez větších zábran.

Komiksový obraz je na rozdíl od filmového nehybný, a proto má k dispozici pouze třetí možnost pohybu, tedy pomocí „střihu“ obohaceného elementem kompozice. Dva po sobě následující obrázky (podobně jako u filmu) fungují jednak jako vyprávěcí jednotka, jednak jako jednotka kompoziční. Samotný pohyb nevnímáme, vidíme pouze jeho počáteční a konečnou fázi, a podle toho si čtenář průběh pohybu domyslí.

Pohyb v komiksu lze také znázornit jako sérii časově posunutých obrázků /čehož již také bylo nejednou použito pro posílení nebo ozvláštnění obrazu ve filmu, videoklipech atd./. To by však značně zdržovalo vyprávění příběhu, a tak komiks vynalezl způsob, jak pohyb znázornit i na jediném políčku. Od pohybujících se předmětů vedou čáry, které naznačují, jakou dráhu daný předmět opsal.

Japonci ovšem přišli se zajímavým vylepšením. Pohyb vztáhli k pohybujícímu se subjektu tak, že ukázali pohybující se předmět či postavu jako nehybné, ale v míhajících se čarách se rozpustil svět kolem/Pokémon/, což je další z příkladů, kdy se film zdá se inspiroval a k dosažení podobného efektu používá kombinaci transfokátoru a jízdy kamery jdoucích směrově proti sobě.

Text je součástí bakalářské práce Adriana Kukala Vliv komiksu na filmovou řeč, Akademie múzických umění v Praze, 2004.




Autor:


Autor článku: Adrian Kukal

Související články:


theoriá
01.05.2014 Studia komiksu: Jak se čeští vědátoři vrtali v komiksech? - 50 %
23.01.2008 VELISLAVOVA OBRÁZKOVÁ BIBLE – PERLA ČESKÉHO „STŘEDOVĚKÉHO KOMIKSU“ (3. POSTAVY PROMLOUVAJÍ)
16.01.2008 VELISLAVOVA OBRÁZKOVÁ BIBLE – PERLA ČESKÉHO „STŘEDOVĚKÉHO KOMIKSU“ (2. KREV A HRDINOVÉ)






    




Joachym


Články nebo blogposty a reakce

Upozornění: Nemám Facebook
(odešel jsem v roce 2020)
ani žádný jiný profily!



Skandální reakce nakladatelství BBart.

V českém komiksovém rybníčku to smrdí, hnije a zapáchá a komiks.cz se to snaží změnit.

Ze zk*rvené Vrány teče smůla

Nakladatelství Comics Centrum zuří! Neskouslo kritickou recenzi

Život našeho Pána











     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2024 Komiks.cz
CC BY-NC-ND 3.0

Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!