. Marjane Satrapiová měla to štěstí, že se narodila jako žena a to ještě v zemi, která je dnes na indexu. Bylo pro ni tedy teoreticky snadné uplatnit svůj ženský pohled na mocenský vzestup islámských fundamentalistů v Íránu a patrně by jí to samo o sobě stačilo na mediální pozornost. Naštěstí pro nás ale není Satrapiová surfařkou na vlně zájmů o ženská témata a islámský svět, ale především dobrou komiksářkou.
To, že začala tvořit pod ochrannými křídly Davida B. a převzala jeho způsob tvorby, může škarohlíd snadno napadnout jako pouhé plagiátorství, zvlášť když ani není tak dobrou výtvarnicí jako její vzor. Nicméně celý vtip je v tom, že Satrapiová autora Padoucnice nezkopírovala, nýbrž pochopila, a to je zásadní rozdíl. David B. byl ten, který prorážel s novým stylem, Satrapiová je ta, která ho zpopularizovala. Persepolis se, na rozdíl od Padoucnice, stala i velkým čtenářským bestsellerem, který svými náklady překročil hranici jednoho statisíce, a to jak v Evropě, tak i za oceánem.
. Zatímco ve Francii vyšla celá Persepolis postupně od roku 2000 ve čtyřech dílech, které mapují jednotlivá období autorčina života, v USA pak sáhli po dvoudílné verzi, ve které je zlomem autorčin odjezd do Evropy. Je trochu škoda, že český nakladatel sáhl po americkém vzoru a nevydal celý příběh v jednom svazku. Při černobílém ztvárnění by to nebylo až tak nákladné a čtenář by si užil fascinující četbu na jeden zátah.
Persepolis je totiž knížka silně návyková a když jsem se do ní jen zkusmo začetl, tak jsem po chvíli zjistil, že se v tom vezu a nebylo jiné cesty než ji dočíst do konce. Satrapiová je výborná vypravěčka s perfektním citem pro stylizaci a dokáže tak na relativně malém prostoru, který poskytuje komiks, sdělit ohromné množství informací. Zároveň dokáže výborným způsobem skloubit osudy své rodiny s děním v celém Íránu. Kniha je tak nejen osobní zpovědí, ale i poučnou exkurzí do dějin země, zmítané po staletí vnějšími i vnitřními vlivy.
Persepolis obsahuje několik emociálně opravdu silných momentů, představujících zrůdnost fundamentalistického režimu. Např. osud propuštěných politických vězňů či nábor mladých dobrovolníků do probíhajícího irácko-íránského konfliktu.
. Do toho je promítáno myšlení mladé íránské dívky, která postupně přichází o iluze a začíná mít ponětí o tom, co se kolem ní děje. Toho jsou si vědomi i její rodiče a rozhodnou se proto mladé Satrapi zajistit vzdělání v Evropě. V tomto momentu kniha končí a čtenáři nezbývá než vydržet do května, kdy vyjde druhý díl.
. Do toho je promítáno myšlení mladé íránské dívky, která postupně přichází o iluze a začíná mít ponětí o tom, co se kolem ní děje. Toho jsou si vědomi i její rodiče a rozhodnou se proto mladé Satrapi zajistit vzdělání v Evropě. V tomto momentu kniha končí a čtenáři nezbývá než vydržet do května, kdy vyjde druhý díl.
A ten, koho by ani ten neuspokojil, si musí počkat na filmový festival v Cannes, kde bude uveden stejnojmenný animovaný film opět pod taktovkou Marjane Satrapiové. Něco málo o něm se dozvíte zde či zde. Otázkou samozřejmě je, zda u nás bude mít takový film premiéru. Nicméně rozhodně tu minimálně zůstává špičkový komiks, ke kterému není problém se vracet.