KOMIKSOVÝ PODCAST ČIŽE INTERNETOVÉ RECENZIE KOMIKSÁKOV

04.10.2007, autor: Milan Hujík

Internet je skvelá vec. Poskytuje každému možnosť vyjadriť sa a k čomu inému by sa vyjadrovali fanúšikovia komiksov ak nie ku komiksom a na všetko, čo sa ich týka. A že to robia zaujímavým spôsobom – cez podcast. Vzniká tak okrem obyčajných recenzií zmes rôznych názorov a pohľadov na komiks ako médium a jednotlivé komiksy, ktoré by vás normálne nenapadli.

Na začiatok čo to vlastne podcast je. Vo všeobecnosti ide o digitálny zvukový alebo video súbor šírený cez internet, najčastejšie vo formáte MP3 apod. Samotné slovo je odvodené od „pod“ - Portable On Demand a „broadcast“ (vysielanie). Je to takisto blogovanie, cez zvuk a video (viz zde). Vytvoríte si vlastnú show, ktorú dáte na web a možno si to niekto všimne. Podcast sa stal súčasťou aj internetových stránok klasických papierových, rádiových či televíznych médií.

The Comics Podcast Network.Hoci podcasty o komiksoch existujú na celom svete, my sa pozrieme na americké stránky a autor predstaví svoj obľúbený podcast. Základnou webovou stránkou je The Comics Podcast Network, ktorý je pravidelne aktualizovanou knižnicou množstva amerických komiksových podcastov. Vo veľkej miere ide o MP3 nahrávky recenzií, diskusií, názorov alebo aj tematických celkov čitateľov (väčšinou starších ako 20 rokov), ktorí sa na komiks pozerajú z rôznych uhlov. Okrem zvyčajných recenzií a pripravovaných vydaní, ktoré sa týkajú veľkej dvojky (DC a Marvel) sa venujú aj nezávislým a malým vydavateľstvám. Takto máte možnosť spoznať iné komiksy, o ktorých sa normálne nedozviete, ako sú prekladové (áno, znie to neuveriteľne, ale aj v USA sa vydávajú zahraničné komiksy a nehovorím len o mange) alebo samizdatové komiksy.

Variant Edition.Nechceme tu rozoberať všetky podcasty, ale spomeňme napríklad podcast I Read Comics, ktorý sa pozerá na komiksy z pohľadu ženy; na to ako sú ženské postavy v komiksoch zobrazované, akú majú úlohu, aké sú nerealistické (najmä ich telesné partie). Alebo Kryptographik zaoberajúci sa science-fiction, hororom a fantasy (mimochodom všimli ste si, ako sa v našich končinách často spája fantasy s komiksom?); či SuperNot! zaoberajúci sa výlučne komiksami, v ktorých nepoletujú hrdinovia vo farebných kostýmoch. A to sme spomenuli len niekoľko; výber je naozaj obrovský.

VariantEdition Tuesdays.Ale okrem „zvukových“ podcastov existujú minimálne dva video podcasty, ktoré majú jednu výhodu – môžu ukazovať obrázky, čo ku komiksom patrí. Za zmienku stojí Variant Edition. Je to týždenník ktorý vychádza viac-menej pravidelne od februára 2006. Za projektom stojí Kevin Friel, ktorý riadi obchod s komiksami niekde v New Jersey. Ide o vcelku profesionálny projekt, ktorý sa z YouTube dostal aj do televízie. Pôvodne išlo len o polhodinové epizódy, ktoré sa zaoberali všetkým čo sa komiksov týka, vrátane rozhovorov s tvorcami komiksov, či reportáži z conov, recenzií, hodnotení sošiek, atď. Dokonca si v biznise vybudovali isté meno a občas dostávajú komiksy na recenzie v predstihu. Výhodou je aj rôzne žánrové zameranie jednotlivých členov tímu. A nezostali len pri tom. V súčasnosti pravidelne vychádza VariantEdition Tuesdays, ktoré trvajú päť minút a zameriavajú sa na komiksy, ktoré v ten týždeň vyjdú v USA (vychádzajú v stredu), a pridajú svoj tip týždňa. Za zmienku určite stojí ich najnovší formát diskusií – The Discussion. Zatiaľ boli len tri, z ktorých pre teoretikov odporúčame diskusiu ako dostať deti ku komiksom.

VariantEdition the Discussion.

V čom sú teda podcasty o komiksoch prínosom? V podstate je to rovnaké ako blogovanie, alebo vytvorenie webovej stránky ako je Komiks.cz. Ale MP3 Video podcasty prinášajú ešte niečo naviac – obrazovú prezentáciu, rozhovory s autormi a vydavateľmi. Je príjemné počuť aj vidieť autorov komiksov. Pokiaľ viem, žiadna televízia sa tomu nevenuje a prečo by sme mali byť ukrátení...

Autor:

Autor článku: Milan Hujík