Začněme od tváře čísla: titulní obrázek patří k Hansovi (jde o obálku prvního alba, jehož druhou část devatenáctka přináší) a je dílem Grzegorze Rosińského, takže mu asi stěží můžeme něco vytknout. V . listárně je sice jedním z čtenářů označena za “nekomixovou” (?!), ale podle mého jde o jednu z nejlepších obálek Crwe vůbec.
Následují tři redakční strany s obsahem, úvodníkem, komentářem čísla, anketním lístkem a listárnou. Myslím, že jich je akorát, rozčilování některých čtenářů (viz Vaše vnitřnosti v koši nekončí) nechápu.
V obsahu se opakuje kiks z minula - epizoda Hanse je označena jako Poslední výspa, zatímco o tři stránky dále, u comicsu samotného, je velkými písmeny vysázeno: Poslední ostrov. Až v příštím čísle asi poznáme, který titul je výstižnější, ale v časopise by se to mělo sjednotit. Obsah také nepodporuje schizofrenní podpisy úvodníku a komentáře (-mghtsqrl- / Vladimír Veverka (popravdě to moc nechápu ani normálně, když je identita Mocné Veverky obecně známa, ale v obsahu je prostě u obojího V. Veverka…).
Úvodník je velmi zajímavý (V. V. se v něm dívá na české comicsové dění posledního roku trochu jinak, než je zvykem), nad komentářem jistě zaplesá srdce každého milce comicsové publicistiky - lákavých příslibů je víc než dost. Výsledky ankety z minula mě moc nepřekvapily, na rozdíl od nadšení páně Veverky z pěti došlých odpovědí. Při čtyřapůltisícovém nákladu se mi zdá naše poselství jasné: časopis si rozstříhávat nehodláme!!! Ale proto náš názor snad není k zahození, nebo ano? Považuji ten nápad se zpětnou vazbou za velmi dobrý, ale stejně jako drtivá většina ostatních čtenářů si Crew nechci ničit. Určitě by měl být přehodnocen postoj ke kopiím (opisům) lístků, nejvhodnější by asi byly lístky vkládané, a své by mohl rozhodnout také chystaný web C. A. P.
Teď ale už k vlastním comicsům:
HANS: Poslední ostrov / výspa - druhá část ze tří
Myslím, že s Hansem redakce rozhodně nešlápla vedle - pokud takhle bude vypadat ten mainstream vždycky, nemůžu si stěžovat. Určitě bych se s tímto comicsem rád setkával dál, ale soudě dle Zarkoffovy recenze, vydání třetího alba v černobílé formě (která jinak seriálu podle mě neškodí) asi nebude možné - třeba by to chtělo Modrou Crew…?
Příběh je zajímavý a kresba výborná. Na hodnocení příběhu jako celku je zatím brzy, ale vypadá to velmi slibně. Děj nabývá na akčnosti, objevují se nové skutečnosti odkazující k hrdinově tajemné minulosti, neznámá postava a udělení volnosti pohybu v Zářících horách v závěru slibuje další zvraty…
.
V souvislosti s Hansem ještě jedna zajímavost - v týdeníku Respekt číslo 6/2002 jsem na straně 24 v rubrice Minulý týden (což odpovídá době vydání devatenáctého čísla Crwe) narazil na tuto zprávu: “Pražská policie předala psychiatrům v Bohnicích mladého muže, který se na ni obrátil s problémem, že neví, kdo je, odkud přichází a kam jde.” ?
Hanse se týká i jediná publicistika v čísle, dvoustránkový Profil postavy z pera Tomáše Prokůpka, který čtenáře seznamuje s dalším vývojem Hansových dobrodružství, (počínaje čtvrtým dílem série), podobnostmi s Thorgalem a změnou na postu kreslíře.
Pokud bych měl Hansovi něco vytknout, pak je to font, kterým byla jeho česká edice opatřena. V posledním pokračování asi nemá cenu jej měnit, ale pro případné další díly bych se přimlouval za lepší, méně strojový a více comicsový.
Batman / Darkness - závěrečná třetí část
Jediný barevný comics v čísle. Abych se přiznal, dost mě tenhle příběh zklamal. Čekal jsem, že se to nějak vyvine, ale ono ani ne. Jako když se na louce potrkají kůzlátka, odběhnou se napást, pak se zase potrkají a zase na pastvu… K tomu nějaké to tulení a cukrování, aby se neřeklo, sem tam úvaha o podivnosti osudu. Nevím, možná tomu příběhu křivdím, možná bych to na jeden zátah přečetl se zatajeným dechem, ale takhle je to příliš unylé, nemastné a neslané (jistě ale záleží na gustu - proti tomu žádný dišputát; pan Veverka to bere, pokud se mi líbí alespoň 70% čísla - a to tedy jo!). Hodnocení předchozích částí si najdete jinde, ale jako vyvrcholení třetí část zklame.
Co se kresby týče - buď tenhle styl máte rádi nebo ho nemusíte (občas se v auditoriích oba tábory střetnou). Jistě se najdou velmi dobré momenty, ale jako celek to na mě působí jaksi sterilně, “silikonově” - nato, že to dělalo šest (!) lidí v čele se Silvestrim… (nebo: právě proto?)
Já, Jóviš
Kraťas ze světa Judge Dredda (tentokráte v roli vedlejší), z Mega City One, má velmi zajímavý námět i dobrou kresbu. Jak by to ve zmíněném světě vypadalo, kdyby si Všemohoucí vybral místního kněze, vložil do něj svého ducha a tím z něj udělal svého syna, který bude hlásat Jeho poselství lidu? Soudcům by to samozřejmě neuniklo. Zvlášť když je ten kněz značně profláklý, obtloustlý, a slovo Boží káže oděn jen ve slipy… My zatím sice soudce nemáme, ale obávám se, že moc jinak by to nedopadlo ani v dnešních časech… Skvěle vypointovaná svérázná parafráze evangelia (aneb Jesus come back) - vřele doporučuju!
Future Shocks: Petice
Další kraťas, tentokrát o možném osudu lidstva pod nadvládou cizí civilizace a zkoušce, kterou v barvách lidstva vykoná statečný hrdina, aby lidem vybojoval svobodu. Opět nečekaná pointa, ale tu si dočtěte sami… Čtivý comics s dobrou dynamickou kresbou. Ve své kategorii nikoho určitě neurazí… Pokud by byly kraťasy vždycky takové, nemám námitek…
Celkově jde o povedené číslo, co se obsahu týče. Zlepšovat . by redakce měla hlavně lettering a dávat větší pozor na chyby a překlepy (i když od minula jich ubylo). A…. sem s tou publicistikou!!!
Hans: Poslední ostrov / výspa (2/3)
Scénář: A. P. Ducháteau; kresba: Grzegorz Rosiński; překlad: M. Hromádka; 16 stran
Batman/Darkness (3/3)
Scénář: Scott Lobdell, Jeph Loeb; kresba: Marc Silvestri, Dave Finch, Clarence Lansang, Joe Weems V, Danny Miki, Liquid!; překlad: Jiří Pavlovský; 20 stran
Judge Dredd: Já, Jóviš
Scénář: J. Wagner; kresba: S. Parkhouse; překlad: J. Větrovská; 15 stran
Future Schocks: Petice
Scénář: M. Eire; kresba: d’Israeli; překlad: J. Větrovská; 5 stran