Mnozí z nás si již na tu dobu nejspíš příliš nepamatují. Lépe řečeno ani nemohou. Protože většina z nás byla tou dobou ještě „na houbách“. Tedy nezrozená, případně ještě ve svém minulém životě. To bohužel proto, že komiksům se u nás věnují spíše mladší ročníky. Však dosti tlachů! Děti nevinné, co vy můžete vědět o . sadomasochistické derivaci oidipovského komplexu… Jediné co potřebujete vědět je, že se psalo léto roku 70 dnes již minulého století, kdy „Bůh Marvelu“ Stan „The Man“ Lee (autor většiny marvelovských postav), konečně podlehl záplavám dopisů, v nichž si komiksoví fanoušci psali o zpracování nejslavnějšího barbara světa. A tak uznal svou porážku a v rámci své zásady „prachy a láska nade vše“ (jen vtip:-)) pověřil tímto úkolem, v té době již zasloužilého, scénáristu Roye Thomase (všichni možní marvelovští superhrdinové, od The Incredible Hulk po Fantastic Four). Ten neváhal (vždyť on sám se již od roku 1965 snažil svou vizi komiksového Conana protlačit do hlav marvelovských bossů) a za spoluúčasti kreslíře Barryho Windsora Smithe (The Freebooters, The Paradoxman, Valiant) se celé věci rázně chopil. Pro Conana se začal odpočítávat nový „Rok nula“.
A ten samý „Rok nula“ se začal tento měsíc odpočítávat i pro české čtenáře. Neb v režii nakladatelství Netopejr a pod tvůrčím vedením Crew s.r.o. se na naše pulty v jediném comicsbooku (a nové knižní řadě Comicsové legendy) právě dostalo prvních osm sešitů, se kterými onoho památného podzimu 1970 započal komiksový Conan svůj drtivý nástup (celkem přes 700 sešitů ve všech možných řadách!).
A když už má jít o začátek, tak musí jít o začátek pořádný. Vše tak začíná tam, kde se kdysi začala odvíjet v původních howardovských povídkách popsaná Conanova cesta ke slávě a aquilonskému trůnu. Conanovi je šestnáct, tedy necelý rok poté, co se zúčastnil dobytí a vyplenění . gundermanského opevněného hradiště Venária, a právě se rozhodl, že se podívá i někam jinam než k nejbližší vsi. A tady začíná naše cesta. V těchto osmi sešitech obsahujících osm samostatných příběhů si Roy Thomas vzal za základ dvě chronologicky nejstarší Howardovy conanovské povídky a ty pak doplnil svými vlastními spojovacími příběhy. Držel se ovšem, jen s lehkými změnami, základní osy Conanových cest a osudu. A tak vše začíná ve Vanaheimu, pokračuje hyperborejským zajetím, útěkem, cestou do zamorského Arenjunu a dál přes Shadizar až do nemedijské Numalie a končí kdesi v Corinthii. Pokračování příště.
O scénáři je nutno říci, že se věrně drží nejen postupné Conanovy cesty za slávou, ale hlavně celkového Howardova stylu. Toto je vskutku Conan jak má být. Není tu nouze o násilí (byť kreslíř v jeho vykreslení není příliš konkrétní), podrazy, démony a dávno zapomenuté bytosti a rasy, lepé děvy, tvrďácké hlášky a všeprostupující pocit tvrdého, drsného a prohnilého světa. Howard by se rozhodně nehněval.
U kresby je již bohužel poněkud vidět, že byla určena pro jinou dobu a čas. Stručně: odpovídá době svého vzniku (zcela určitě totiž tento comicsbook drží primát nejstaršího u nás vydaného západního komiksu za posledních pět let). Milovníci rozmáchlých kreseb a naturalisticky podaných masakrů mají tedy tak trochu smůlu. Kresba je sice realistická, ale v zásadě se snaží co nejvíce šetřit místem a pojmout na co nejmenší ploše co nejvíce děje. Také veškeré násilí (i když je ho spousta) je zde ve shodě s Comics Code Authority vyjádřeno velmi volně (žádné usekané končetiny). Na některých obrázcích je tak díky jejich malé velikosti a dalším již zmíněným důvodům občas trochu těžší poznat kdo koho právě kam seká. Naštěstí těchto scén není mnoho a pokud přijmete tezi, že Conan mlátí vždy všechny ve svém dosahu a to mlátí úspěšně, ani vás to nijak v plynulosti čtení nezdrží… A když se navíc rozhodnete si přečíst tento book podruhé, tak náhle překvapeně shledáte, že tyto „zdržovací plochy“ se jakoby zázrakem „vyhladily“ a vás náhle již v četbě nic nezpomaluje. Jinak je ovšem kresba precizní a názorná, a nejedna bitevní scéna, předchozím řádkům navzdory, skutečně ukázkově akční. A navíc je i na těchto osmi sešitech zřetelně vidět, jak se tento slavný kreslíř postupně vykresluje, jak jeho ruka nabírá na jistotě a kresba na preciznosti (takže se těším co nám předvede v dalších sešitech; ano, pochopili jste správně, pokud se tento book chytne, budou následovat další s Conanem v hlavní roli).Celý comics je tak (skoro) typickým představitelem klasické americké mainstreamové školy sedmdesátých let, přesto však zároveň již podstatným kvalitativním skokem proti letům předchozím, kdy ještě text zcela vládl nad kresbou – ta byla spíše pouhým doplňkem a mnohdy jen obyčejným přiblížením a usnadněním psaného textu mladším čtenářům. Tento Conan je již dál, kresba se začíná rovnat textu (ve své době byl Windsorův styl opravdu bomba), i když ten je zde stále ještě převážným nositelem atmosféry. Naštěstí to však není na škodu neb se nese zcela v Howardově nepřekonatelném duchu, je dostatečně drsný a šťavnatý a spolu s kresbou, která se již stává nositelem akce, vytváří kompaktní celek.
.To vše je pak na náš trh vrženo na odpovídajícím papíru slušným černobílým tiskem (již originál byl černobílý), v kvalitním howardovského ducha dodržujícím překladu Michaela Bronce (překlady neconanovských howardovských povídek), slušném letteringu a redakční úpravě a se skvělou obálkou od Joea Juska. To vše doplněno erudovanou předmluvou od Honzy Kantůrka (všechny autorovy conanovské překlady) o Howardovi, Conanovi a jeho komiksové ekranizaci, a konečně originálními obálkami původních marvelovských sešitů.
V celkovém součtu pak jde o slušnou porci kvalitního klasického mainstreamového komiksu za velmi slušnou cenu. A to je vše, co ze mě ještě dostanete. Všechno ostatní je už jen a jen na vás.
PS: Jediné co mi tak na tomto booku opravdu vadí, je prapodivná rohatá přilba, kterou zde Conan (v rozporu s originálem) nosí. Naštěstí se zjevně nelíbila ani tehdejším čtenářům, a tak je jí v šestém sešitě Conan zbaven se slovy, že v ní vypadá, s prominutím, jako vůl.
PPS: A pokud by se vám zdálo, že z okolní kvalitativní hladiny „čirou náhodou“ vyčnívají právě ty dva sešity podle Howardovy předlohy (Věž slona – sešit č. 4; Bůh v míse – sešit č. 7), a tedy že Roy Thomas se Howardovi nemůže rovnat, tak bych chtěl připomenout, nejen že adaptaci „Boha v míse“ považuji za zdařilejší než originál, ale zároveň musím upozornit na poslední osmou povídku (Strážci krypty), která se těm howardovským zcela vyrovná. Roy Thomas jde nahoru a já jsem vskutku zvědav co na nás nachystá příště…
Ke conanovksé sérii, vycházející nás počátkem devadesátých let v nakladatelství Semic Slovart, se vrátíme v samostatném článku…
Základní údaje:
Scénář: Roy Thomas
Kresba: Barry Windsor Smith
Obálka: Joe Jusko
Překlad: Michael Bronec
Překlad básní a předmluva: Jan Kantůrek
Vydalo: nakladatelství Netopejr ve spolupráci s CREW s.r.o.
Rok a měsíc vydání: 2002, květen
Původní vydání: Marvel Comics Group
Původní název: Conan the Barbarian no. 1 - 8
Původní datum vydání: říjen 1970 až srpen 1971
Počet stran: 160 stran
Cena: 199 Kč