Ze života nikdo živý nevyvázne!
Zdálo by se že bitva u Jutska (Skagerraku), největší námořní bitva první světové války k ničemu nevedla. Omyl. Díky britské lhostejnosti v záchranných pracích a smůle (šance na přežití tu byla 10 ku 1) zemřel kromě osm a půl tisíce dalších mrtvých i jeden obyčejný námořník. Syn vrchního kurátora Královské knihovny. Ten veden zoufalstvím, a snahou, aby už nikdy ničí syn nemusel zemřít, předal jednomu parchantovi magickou knihu, v níž byla formule k zajmutí Smrti. Jenže Smrt je (taky) svině, na tu nestačí ani sud, natož nějaké pouťové kouzlíčko. A tak je místo ní vyvolán a zajat „jenom“ Sen. Morfeus. Vládce všech snů. Kníže příběhů. Oneiromacer. Sandman. Vyvolán a uvězněn na dlouhých dvaasedmdesát let ve skleněném žaláři bez jídla a bez moci.
Když se mu konečně podaří uprchnout má jen čtyři přání: najíst, obléct, pomstít se a najít své tři nástroje, do nichž vložil většinu své zázračné moci. A protože Sen je nejen svině, ale taky pořádnej tvrďák, zúčastníme se s ním všichni nejen exkurze do říše snů a do Pekla, ale i do toho nejhoršího světa ze všech: na Zem. Na Zem a do lidských duší. Našimi průvodci se přitom stanou Kain a Ábel, (už ne sám) Lucifer, rozličné magické kulty, démoni, feťačky, trojjediné čarodějky, drak Irving, servírka Bette i někteří z nejvtipnějších a nejnápaditějších chovanců Arkhamova ústavu.
Když se mu konečně podaří uprchnout má jen čtyři přání: najíst, obléct, pomstít se a najít své tři nástroje, do nichž vložil většinu své zázračné moci. A protože Sen je nejen svině, ale taky pořádnej tvrďák, zúčastníme se s ním všichni nejen exkurze do říše snů a do Pekla, ale i do toho nejhoršího světa ze všech: na Zem. Na Zem a do lidských duší. Našimi průvodci se přitom stanou Kain a Ábel, (už ne sám) Lucifer, rozličné magické kulty, démoni, feťačky, trojjediné čarodějky, drak Irving, servírka Bette i někteří z nejvtipnějších a nejnápaditějších chovanců Arkhamova ústavu.
To, že je Neil Gaiman jedním ze čtyř největších angloamerických scénáristů, je už staré provařené klišé; u nás mu vyšly knihy Nikdykde, Hvězdný prach, Američtí bohové a ve . spolupráci s Pratchettem Dobrá znamení, ve světě pak zase vedou komiksy Mr. Punch, Black Orchid, The Last Temptation a další – především ale právě Sandman. Uzavřená série pětasedmdesáti sešitů popisující stejně uzavřený, ale životnější svět Sandmana a jeho šesti polobožských sourozenců, svět vířících snů, nočních můr, mrtvých, magie, ale hlavně lidských osudů, psychologie a (nad)přirozeného zla.
Gaiman má obecně, a v Sandmanovi zvlášť, pověst mistra neobvyklých nápadů (zvláště z teritoria tzv. Urban legend, vzpomeňte jen na Nikdykde). Spolu s jeho znalostí psychologie, smyslem pro obyčejnou, všednodenní hrůzu a citem pro atmosféru to dává dohromady nezaměnitelný mix neotřelých motivů a fantaskna s pochmurnou atmosférou „civilního“ horroru, stavícího (spíše než na hromadách mrtvol) na „normálních“, o to však věrohodnějších hrůzách „obyčejné“ lidské psychiky.
Všech těchto ingrediencí Gaiman využívá i Preludiích & nokturnech, obsahujících prvních osm sešitů celé série (rok 1988 - tedy ten samý rok, kdy se Sen ze zajetí osvobodil). A ač v nich Neil sám sebe teprve hledá, ve skutečnosti to znamená jediné: že v dalších číslech se už bude jenom lepšit. Napovídají tomu i tyto hrubě neobjektivní důkazy: sedm Will Eisner Award, tři Harvey Award a jedna World Fantasy Award (poprvé, kdy tuto literární cenu dostal komiks).
Tento book je scénáristicky jedním z nejsilnějších komiksů, které u nás kdy vyšly. Je to silné a živé dílo, které se vám spolehlivě zaryje pod kůži a uhnízdí v mozku; Gaimanovy vize a síla imaginace jsou zárukou toho, že po jeho přečtení budete trochu jiní než dřív. Sandman je komiksem, který vás přinutí přemýšlet a jehož některých součástí se už nejspíš nikdy nezbavíte…
A ještě jeden zajímavý rys tenhle book má. Stejně jako Marvels zapojuje superhrdiny do běžného života. Nedělá to sice nijak výrazně, ale přesto se zde mihne Batman, někteří členové JLA nebo Scarecrow; podstatně větší roli zde pak hrají Hellblazer (jeden sešit) a hlavně Doktor Destiny (tři sešity). A ač se to samotnému Gaimanovi původně příliš nelíbilo, mohu poznamenat, že toto zapojení nakonec považuji za velmi citlivé a zároveň za jedno z velkých plus tohoto booku, díky němuž si přijdou částečně na své i příznivci klasičtějšího superhrdinského komiksu.
Pod výtvarným ztvárněním prvních pěti sešitů je podepsán Sam Kieth (The Maxx), zbytek má na svědomí Mike Dringenberg (Sandman: A Dolls House a Season of Mists). A ač tento komiks je postaven hlavně na scénáři a tedy kresba je tu „pouhou“ nositelkou příběhu (což ovšem v pohodě splňuje), jsou oba kreslíři schopni navodit atmosféru celkové syrovosti příběhu. Kiethovým hlavním pozitivem jsou Sandmanovy obličeje, díky nimž se vám nejspíš zapíše do paměti jako odtažitý, ledový tvrďák s odosobnělým chováním toho, kdo ví že má moc. Mike je pak na rozdíl od občas „dětsky“ působící Samovy kresby příklonem ke klasičtější, čistší a čtenářsky příznivější formě komiksové tvorby.
Gaiman má obecně, a v Sandmanovi zvlášť, pověst mistra neobvyklých nápadů (zvláště z teritoria tzv. Urban legend, vzpomeňte jen na Nikdykde). Spolu s jeho znalostí psychologie, smyslem pro obyčejnou, všednodenní hrůzu a citem pro atmosféru to dává dohromady nezaměnitelný mix neotřelých motivů a fantaskna s pochmurnou atmosférou „civilního“ horroru, stavícího (spíše než na hromadách mrtvol) na „normálních“, o to však věrohodnějších hrůzách „obyčejné“ lidské psychiky.
Všech těchto ingrediencí Gaiman využívá i Preludiích & nokturnech, obsahujících prvních osm sešitů celé série (rok 1988 - tedy ten samý rok, kdy se Sen ze zajetí osvobodil). A ač v nich Neil sám sebe teprve hledá, ve skutečnosti to znamená jediné: že v dalších číslech se už bude jenom lepšit. Napovídají tomu i tyto hrubě neobjektivní důkazy: sedm Will Eisner Award, tři Harvey Award a jedna World Fantasy Award (poprvé, kdy tuto literární cenu dostal komiks).
Tento book je scénáristicky jedním z nejsilnějších komiksů, které u nás kdy vyšly. Je to silné a živé dílo, které se vám spolehlivě zaryje pod kůži a uhnízdí v mozku; Gaimanovy vize a síla imaginace jsou zárukou toho, že po jeho přečtení budete trochu jiní než dřív. Sandman je komiksem, který vás přinutí přemýšlet a jehož některých součástí se už nejspíš nikdy nezbavíte…
A ještě jeden zajímavý rys tenhle book má. Stejně jako Marvels zapojuje superhrdiny do běžného života. Nedělá to sice nijak výrazně, ale přesto se zde mihne Batman, někteří členové JLA nebo Scarecrow; podstatně větší roli zde pak hrají Hellblazer (jeden sešit) a hlavně Doktor Destiny (tři sešity). A ač se to samotnému Gaimanovi původně příliš nelíbilo, mohu poznamenat, že toto zapojení nakonec považuji za velmi citlivé a zároveň za jedno z velkých plus tohoto booku, díky němuž si přijdou částečně na své i příznivci klasičtějšího superhrdinského komiksu.
Pod výtvarným ztvárněním prvních pěti sešitů je podepsán Sam Kieth (The Maxx), zbytek má na svědomí Mike Dringenberg (Sandman: A Dolls House a Season of Mists). A ač tento komiks je postaven hlavně na scénáři a tedy kresba je tu „pouhou“ nositelkou příběhu (což ovšem v pohodě splňuje), jsou oba kreslíři schopni navodit atmosféru celkové syrovosti příběhu. Kiethovým hlavním pozitivem jsou Sandmanovy obličeje, díky nimž se vám nejspíš zapíše do paměti jako odtažitý, ledový tvrďák s odosobnělým chováním toho, kdo ví že má moc. Mike je pak na rozdíl od občas „dětsky“ působící Samovy kresby příklonem ke klasičtější, čistší a čtenářsky příznivější formě komiksové tvorby.
Oproti originálnímu vydání je český Sandman zvláště z ekonomických důvodů černobílý. V některých pasážích nepřítomností barvy částečně ubírá z atmosféry, v jiných právě naopak (zvláště díky nedokonalosti kolorování konce osmdesátých let (více zde). Úroveň českého vydání je špičková: obrovské množství úprav daných rekonstrukcí materiálů a převedením do černobílé; kvantum ručně dodělávaných „zvukových“ efektů, nápisů, výkřiků, názvů, lettering ruční (již zmiňovaný Doktor Destiny a další) i počítačový (dva kompletně nově vytvořené fonty podle původního ručního písma Todda Kleina: jeden obyčejný, ve verzi malých písmen určený i pro Sandmana, a jeden pro Lucifera), skutečně brilantní překlad Viktora Janiše a perfektně odvedené korektury, slušný papír a tisk. Z tohoto hlediska je Sandman zjevně dosud nejnáročnější komiksový projekt u nás. Omáčka v podobě předmluvy od horroráře F. Paula Wilsona (Pustiny), životopisu tvůrců a Gaimanova doslovu, odkrývajícího pozadí vzniku celé série, jsou už samozřejmostí.
Sandman sice není primárně určen hltačům bezbřehé akce anebo grafickým fetišistům, o to více je ale vhodný pro všechny ty, kteří si (byť třeba jen občas) chtějí dopřát i něco jiného: nápady, poetiku, fantasii, atmosféru, mrazení v zádech, strach, proměnu a téměř lovecraftovské stopy, které už nejdou smazat. Takže pokud nemáte zájem ani o to, ani o jeden ze základních pilířů na kterých stojí současný komiks, tak si Preludia & nokturna určitě nekupujte!!!
Sandman sice není primárně určen hltačům bezbřehé akce anebo grafickým fetišistům, o to více je ale vhodný pro všechny ty, kteří si (byť třeba jen občas) chtějí dopřát i něco jiného: nápady, poetiku, fantasii, atmosféru, mrazení v zádech, strach, proměnu a téměř lovecraftovské stopy, které už nejdou smazat. Takže pokud nemáte zájem ani o to, ani o jeden ze základních pilířů na kterých stojí současný komiks, tak si Preludia & nokturna určitě nekupujte!!!
Základní údaje:
Scénář: Neil Gaiman
Kresba: Sam Kieth, Mike Dringenberg
Inkerování: Mike Dringenberg, Malcolm Jones III.
Překlad: Viktor Janiš
SFX a lettering: David Horák, Ondřej Jireš
Předmluvu napsal: F. Paul Wilson
Vydalo: Crew s.r.o.
Rok a měsíc vydání: 2002, srpen
Původní vydání: DC Comics, Vertigo
Počet stran: 240
Cena: 389 Kč
Scénář: Neil Gaiman
Kresba: Sam Kieth, Mike Dringenberg
Inkerování: Mike Dringenberg, Malcolm Jones III.
Překlad: Viktor Janiš
SFX a lettering: David Horák, Ondřej Jireš
Předmluvu napsal: F. Paul Wilson
Vydalo: Crew s.r.o.
Rok a měsíc vydání: 2002, srpen
Původní vydání: DC Comics, Vertigo
Počet stran: 240
Cena: 389 Kč