Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

GENERACE 1989 ČESKÉHO KOMIKSU (1) - ÚVOD

25.03.2003, autor: Hibi

Stojatými vodami by se dala nejlépe nazvat osmdesátá léta comicsu v českém prostředí – v komunisticky dirigované kultuře hrál kreslený seriál, považovaný za úpadkový kapitalistický žánr, tu nejokrajovější roli pouhého občasného zpestření zejména dětských a mládežnických periodik. Přesně věkově strukturovaný a naprosto monopolní žebříček periodik neponechával prostor pro rozvoj – snad každé dítě prošlo svou sérií od Sluníčka, Mateřídoušky, Ohníčku a Čtyřlístku k Pionýrovi, Sedmičce pionýrů či ABC mladých techniků a přírodovědců.




   Kreslený seriál se v těchto periodikách udržoval na té nejnižší, „dětské“ rovině – jako prostředek zjednodušeného přístupu k vyprávění a textu pro nejmenší, či jako populární prostředek reprodukce historických, vědeckých či literárních témat. Jen málokterý seriál dokázal z tohoto proudu vybočit, o to více se pak ale zapsal do povědomí čtenářů.
   Klasika českého kresleného seriálu, Rychlé šípy, zůstala ztracena v davu prorežimních epigonů (viz Strážci, Mimozemšťané) a díla prvního muže českého kresleného seriálu Káji Saudka nemohla vycházet jinak než pokoutně (nejznáměji pod hlavičkou České speleologické společnosti Zlatý kůň). . Takovéto podmínky tedy formovaly generaci, jíž se do rukou začaly dostávat první comicsy přelomového období konce osmdesátých let.
   Právě tento stav ovšem zanechal pro příští období neblahé následky v iluzi nadhodnocené prodejnosti – to, že se náklady těchto „nucených“ periodik pohybovaly ve statisícových číslech, nemohlo vydržet ekonomické proměny po roce 1989, což si ovšem málokterý nakladatel dokázal uvědomit. I Saudkovy „speleologické“ comicsy, ač tažené jeho mistrovstvím, tak přeci jen vydávané jako téměř undergroundový comics, dosáhly nákladu 25 000 kusů… (Avšak comicsem se zdaleka největším nákladem pravděpodobně zůstaly příhody malého kosmonauta z obalu dětské pasty Tutti Frutti…) Proto není divu, že i první „porevoluční“ comicsy vycházely v nákladu kolem 200.000 kusů, aniž pak byl kdokoli schopen takovýto náklad prodat.
 
   Odbočka generační
.    Pronikání comicsu ve vlnách má zřejmou souvislost s generační rozrůzněností českých čtenářů. Stejnou generační rozrůzněnost je možné sledovat i v zahraničí – čtenáři amerických heroických comicsů se budou nejen věkově, ale i v názorech na comics obecně značně lišit od svých potomků, hltajících dnes japonskou mangu. Avšak země koruny české nebyly proměňovány výskytem různých trendů v comicsu, nýbrž pouhopouhým faktem, že comicsy u nás někdy vycházely a jindy prostě ne. Každý nový pokus tedy narážel na hradbu neznalosti, nezkušenosti, nepřipravenosti, odstupu; v takovém boji se rychle vyčerpal, ale jednou – byť nakrátko – etablovaný, už sám posunul měřítka a připravil tak půdu pro své nástupce. Každý takový počin, byť skončil sebezoufaleji, narušil bariéru ne-comicsového (či až proti-comicsového) způsobu uvažování. Každý další nástupce už měl ulehčenou startovní pozici, neboť vznikal v pozměněných podmínkách a pro pozměněné čtenáře.
   Právě tak to bylo s obnovou Rychlých šípů v roce 1969, tentýž efekt měly kultovní comicsy dvojice Toman-Kobík v ABC. Proto byl tak důležitý nástup první polistopadové vlny, byť jí záhy došly síly. Proto byl pro druhou vlnu tak důležitý příchod stripu do novin, byť se v nich ještě natrvalo nezabydlil. Všechny tyto počiny nastavily novou výchozí pozici pro své pokračovatele, neboť čtenáři jimi poznamenaní budou díky jim už provždy na comics pohlížet novým prismatem, odlišným od svých generačních předchůdců.
 
.
 
   Rozdíl mezi generací reedice Rychlých šípů v roce 1969 a čtenáři, vyrostlými právě na Vzpouře mozků či Kruanových dobrodružstvích v „Ábíčku“,. bude stejně propastný, jako mezi pamětníky Asterixe ještě v Sedmičce pionýrů a současnou mládeží, hltající časopis CREW.
   (Ostatně, část nejúspěšnějších produktů comicsového trhu současnosti těží nikoliv ze zájmu nejmladší generace, ale je „tažena“ právě pamětníky, kteří vedeni nostalgií chtějí udělat radost nejen svým ratolestem, ale i sami sobě – viz právě opakované reedice Rychlých šípů, příběhů z ABC či samostatné sešity Asterixových dobrodružství.)
 
   Příště: Časopisy formující generaci 1989
 
   Tento text vznikl jako absolventská práce při Vyšší odborné škole publicistiky v roce 2000 za odborného vedení Vladimírů Vokolka a Veverky.




Autor:


Autor článku: Hibi

Detaily o komiksu:

Titul:
Scénář: James O/Barr
Kresba: James O/Barr
Překlad: Dana Krejčová
Žánr: Akční, superhrdinové (CZ).
Vydavatel: Comics Centrum
Související články:


1988-95
13.03.2008 JSEM NOTORICKÝ NEPSAVEC, ŘÍKÁ VÝTVARNÍK JIŘÍ PETRÁČEK (2. ČÁST ROZHOVORU)
05.03.2008 JSEM NOTORICKÝ NEPSAVEC, ŘÍKÁ VÝTVARNÍK JIŘÍ PETRÁČEK (1. ČÁST ROZHOVORU)
13.05.2003 GENERACE 1989 ČESKÉHO KOMIKSU (8) - 1995: ZAČÁTEK DRUHÉ VLNY ANEB GENERACE CRWE






    




Joachym


Články nebo blogposty a reakce

Upozornění: Nemám Facebook
(odešel jsem v roce 2020)
ani žádný jiný profily!



Skandální reakce nakladatelství BBart.

V českém komiksovém rybníčku to smrdí, hnije a zapáchá a komiks.cz se to snaží změnit.

Ze zk*rvené Vrány teče smůla

Nakladatelství Comics Centrum zuří! Neskouslo kritickou recenzi

Život našeho Pána











     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2024 Komiks.cz
CC BY-NC-ND 3.0

Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!