. Hammerstein: To se tady všichni zbláznili? Bylo opravdu nutné mu vtrhnout to srdce?!
Deadlock: Ne. Jasně že ne. Ale to je prostě Chaos! A to všechno teprve začalo…
Deadlock: Ne. Jasně že ne. Ale to je prostě Chaos! A to všechno teprve začalo…
Všechno začalo ještě o něco dřív - v roce 1978 (rok po založení 2000 AD), kdy mu jeho mateřský vydavatelský gigant IPC/Fleetway přisoudil bratříčka: by jím Starlord, oproti černobílému "ADčku" na lepším papíru a v barvě. Přesto ekonomické přizdisrá… ehm, konzervatismus obyvatel britských ostrovů brzy způsobil jeho zánik; než se tak stalo, stihly jeho stránky dát vzniknout dvěma sériím, které jeho krach přežily a vylodily se zpět na palubě "AD". Kromě mutantních Strontium Dog to byla právě série, která nás zajímá: Ro-Busters, předchůdce ABC Warriors.
Hammerstein: Takovýmhle podvodem ho připravit o hlavu? To bylo fakt nečestné.
Deadlock: Já vím. Jeden z opravdu magických momentů mého života.
Hammerstein: To se nestydíš?
Deadlock: Ani trošku.
Deadlock: Já vím. Jeden z opravdu magických momentů mého života.
Hammerstein: To se nestydíš?
Deadlock: Ani trošku.
Původně mělo jít o katastrofické akcičky v (anti)bigglesovském stylu, což bylo ale na majitele IPC příliš, a tak nakonec Mills vše přetvořil do robotických hrdinů bez jakýchkoliv lidských rysů, a nakrknutý arogancí IPC jim do vínku vložil velmi antiautoritářské sklony, což jim vydrželo až do dnes. (Můžeme se jen dohadovat, jestli vše má skutečně počátky v Millsově odporu k cenzuře a nátlaku ze strany majitelů IPC, nebo zda jde o jeho životní názor, ale každopádně všechny ADčkovské seriály a světy si tuto pochmurnou pečeť zachovaly dodnes - stačí se podívat na Soudce Dredda nebo Sláina.) Dál už je to, jak se tak říká, obehraná písnička. Jejich popularita stoupala a stoupala a vše nakonec vyvrcholilo novým názvem a přidáním několika nových postav. K původní dvojce Hammerstein (hyperčestný bitevní robot, který se ve vygumovanější podobě objevil i ve filmu Soudce Dredd) a Ro-Jaws (ex-koš na odpadky) se připojil nikdyneminoucí odstřelovač Joe Pineapples, zcela šílená robotická bestie Mongrol, totálně zrádný ex-vůdce guerrilových The Straw Dogs generál Blackblood, pásový destruktor s ptačím mozkem Mek-Quake a hlavně Deadlock, velký čaroděj Chaosu, pragmatický mistr intrik a zrádných způsobů boje.
.
Tak vznikli ABC Warriors, v 2000 AD se psalo číslo 119 a rok 1979. Kreslířem byl, stejně jako u Ro-Busters, Kevin O´Neill (Liga výjimečných); série znovupředstavila svět, v němž se tyto příběhy odehrávají (budoucnost naší Země až do nekonečných časových horizontů) a zpětně udělala z Hammersteina prvního z ABC Warriors, robotických vojáků Spojených států (amerických?), schopných čelit použití jakékoliv zbraně - Atomové, Biologické i Chemické; a to vždy v předních liniích místo lidských bojovníků (jak příhodné zvláště v dnešních dnech války v Iráku, řeklo by se).
Robot na odpis: Nemůžeš mě zničit. Co by mohlo být důležitější pro vznikající demokracii než docent sociologie?
Mek-Quake: Kapusta!
Mek-Quake: Kapusta!
Další mohutný nástup naši robotičtí hrdinové zaznamenali v mnohými cenami ověšeném čtvrtém pokračování Nemesis: The Gothic Empire. Ostatně Nemesis, tento antihrdina a zároveň poslední ze tří zmiňovaných sérií, se stal pro ABC Warriors osudným i v jiné věci: to on Hammersteina a Ro-Jaws pověřil stvořením "nových" ABC Warriors, tentokrát ale již pod vlajkou Chaosu...
. A to přirozeně ještě zdaleka nebyl konec. Celý svět je totiž velmi spletitý a propracovaný, všechny tři série stále vycházejí a doplňují jeho historii v různých časových obdobích a ze všech možných pohledů. A protože roboti nestárnou, tak si naši hrdinové mohli zabojovat nejen proti soudcům z Mega City 1, ale i proti všem vývojovým stupňům Všemozu (Termight), této "kruté galaktické říše" Řádu a rozumu.
V průběhu historie se na nich vystřídali i ti nejlepší z nejlepších: z borců zlatého věku např. Mike McMahon (Sláine), Carlos Ezquerra (Judge Dredd) a Dave Gibbons (Watchmen); svůj komiksový debut si na nich odpracoval i samotný Simon Bisley (tedy ještě před Rohatým bohem) a to v minisérii s názvem Black Hole, dodnes považované za to nejlepší v dějinách ABC Warriors.
Mek-Quake: OK, musíš složit jednoduchý Mek-Quakeúv test. Kolik je dva a dva?
Robot na odpis: No, to je snadný. Je to… CRUNCH Glurr! Blurrrhhh…
Mek-Quake: Špatně! Dva a dva sou tři, to ví přece každej. Špatnej test. Nejseš inteligentní! Nejseš inteligentní! Skvělá práce!! CRUNCH! CRASH!! BWAM!!!
Robot na odpis: No, to je snadný. Je to… CRUNCH Glurr! Blurrrhhh…
Mek-Quake: Špatně! Dva a dva sou tři, to ví přece každej. Špatnej test. Nejseš inteligentní! Nejseš inteligentní! Skvělá práce!! CRUNCH! CRASH!! BWAM!!!
. Přesuňme se dnes ale do roku 1991, kdy v 750. čísle 2000 AD vyšla první část Khronicles of Khaos, na něž se dnes podíváme podrobněji. ABC Warriors v něm uprchnou z Terry-Země (srdce Všemozu) na planetu Hekaté, jež je zdrojem veškerého chaosu ve vesmíru. Zde mají "pouze" tři úkoly: naverbovat posledního válečníka do party (stane se jím záhadná Morrigun s instinkty divoké kočky), stát se skutečnými válečníky Chaosu a konečně získat sedm hlav pro Hekaté. Ta je totiž nejen planetou, ale zároveň i bohyní, skutečnou matkou Khaosu/Chaosu, a pokud jí tyto hlavy zástupců Řádu budou obětovány při konjunkci jejích tří sester-měsíců, zaplaví ze svého lůna celý kosmos Chaosem ničícím všechen Řád.
Mek-Quake: Vy si myslíte, že sem hloupý!
Hammerstein: My si nemyslíme, že seš hloupý. My VÍME, že seš hloupý.
Hammerstein: My si nemyslíme, že seš hloupý. My VÍME, že seš hloupý.
. (Hekaté rozhodně není klasická provinční planeta, kde ET dává dobrou noc. Najdete zde tvorečky nápadně podobné hobitům, jejichž tělo ve dne spí a mozek je vzhůru, zatímco v noci je to naopak a jejich těla pak provádějí bestiální kousky. Místní domorodci zase považují za největší projev náklonnosti pozvracení ctěného hosta od hlavy až k patě (to kvůli silnou měsíční přitažlivostí obrácenému trávicímu traktu; jíst je neslušné slovo a provádí se na záchodech) a nejvíc se tu zkalíte na měsíčních párty (měsíční svit je fakt silný halucinogen). A pokud jde o lov hlav, tak jeden je originálnější (a brutálnější) než druhý: od utažení do podoby krvavé nule až po "dračí zuby" - radši nechtějte vědět co to je!)
Mariňák: Ty seš ale divnej, Blackbloode. Seš si jistej, že za ty zápalný granáty nechceš žádný prachy?
Blackblood: Ne-ne… Jenom detailní video jejich použití. Nejlépe na neozbrojené civilisty, nemocnice a takové ty věci.
Blackblood: Ne-ne… Jenom detailní video jejich použití. Nejlépe na neozbrojené civilisty, nemocnice a takové ty věci.
Jak sami vidíte, tak základní kostra příběhu je skutečně jednoduchá. Důvody je zčásti nutno hledat v nutnosti rozsekání příběhu do šestistránkových pokračování, ale tak jako tak, Mills je scénáristou staré školy a v této době byl ještě klasičtější než dnes: což mimo jiné znamená i spoustu hranatých monologových či popisných bublin (vzpomeňte na Rohatého Boha, 1989). To na jednu stranu snižuje plynulost čtení zvláště u akčních scén, na stranu druhou ovšem Mills ví, jak tato slova využít: texty mají sílu, hlášky a vrchovaté porce černého humoru staví na morální nedostatečnosti jeho hrdinů.
. Hammerstein: A teď to Blackbloodovi konečně pořádně vrátím. Jenom kdybych věděl kam dal moje nohy. A levou ruku.
Blackblood: Zlato, sem doma!
Hammerstein: K čertu!
Blackblood: Zlato, sem doma!
Hammerstein: K čertu!
Už samotná podstata tohoto světa je z pohledu dnešní civilizace notně pokřivená: nejen že série zobrazuje (svým způsobem) nemorálnost hlavních hrdinů, ona je přímo adoruje. Tedy, ne že by je Mills vynášel tak do nebe, ale stejně jako třeba v Sláinovi je považuje za nezbytný a hlavně nezměnitelný základ světa - v základech obou sérií stojí ženská bohyně-Země-planeta, a jí dané zákony Chaosu se vždy vinou po temných a podivných stezičkách nejnižších či nám nepochopitelných pudů. Autor tak se čtenářem rozehrává hru doslova filozofického ražení, v níž nabízí dvě různé možnosti, mající svá pro i proti: buď krvavý, brutální a všechny špinavé finty využívající Chaos nebo bigotní a ultranetolerantní Řád. Ovšem vše je zde přehnáno natolik, že se nabízí i jiné vysvětlení: jednoduše je to pořádná prdel! K čemu taky všechna ta amorálnost, shazující hlášky, špinavé, účel světící prostředky, černý humor a všehoschopný Deadlock, jehož machiavelismu se nevyrovnají ani ti nejlepší současní politici? - ale třeba je to jen parodie na obehraná klišé mnohých akčních příběhů…
Neznámý Zelf: Miláčku, přinesl jsem oříšky.
Manželka: Oříšky… Já nechci oříšky… Já chci syrový maso.
Nic netušící Zelf: Ale miláčku... My jsme přece Zelfové a Zelfové jsou vegetariáni.
Manželka: Já vím! Mám ráda vegetariány… Chutnají opravdu dobře! CHOMP
Manželka: Oříšky… Já nechci oříšky… Já chci syrový maso.
Nic netušící Zelf: Ale miláčku... My jsme přece Zelfové a Zelfové jsou vegetariáni.
Manželka: Já vím! Mám ráda vegetariány… Chutnají opravdu dobře! CHOMP
. V tomto duchu se táhne i navazující série Hellbringer, která zcela v souladu se svým jménem pojednává o boji s novou zbraní Terry, která dokáže proměnit jakýkoliv svět v Peklo. Doslova. ABC Warriors jsou ale roztříštění: Joe pracuje pro Terru, z Hammersteina zase Blackblood udělal výrobní linku a zároveň testovacího králíka pro nejrůznější zbraně (zvláště vliv kyseliny na strojový mozek má něco do sebe)… Příběh proti "Kronikám" plyne rychleji, není tak ukecaný a obsahuje pár skvělých scén - třeba Pineapplovu střelbu z povrchu planety na utajenu schůzku povstaleckých potentátů na orbitální stanici umístěné na šikmé oběžné dráze - na jednu kulku! Zároveň ale podstatně ubylo té oživující a neobvyklé "filozofie nad řádem věcí a společností", a Hellbringer se tak podstatně více stal "tuctovou" akční storkou.
Pineapples: Kulka je uvnitř. Všichni mrtví. Práce hotová. Nemusím se o tom ujišťovat. Ne, když ste tak dobrý jako já. A já sem nejlepší.
Ač pro Kevina Walkera (Judge Anderson: Childhood´s End) byli ABC Warriors prvním větším průlomem a první komiksovou prací na plný úvazek, tak kreslířem (respektive malířem) je zde již opravdu fenomenálním. Jeho malby jsou do detailu propracované, monumentální, místy až fotorealistické - uvěřitelné a přitom ne strnulé; v Hellbringeru podstatně zvětšil políčka a výjimkou nejsou ani celostránkové obrazy. Bohužel celková kompozice panelů na stránce mu příliš nejde, což spolu s četnými texty dosti zpomaluje tempo čtení; díky tomu zůstalo jen velmi málo akčních scén, které by se lehce "sjížděly". Jinak je ovšem malíř sám dokladem úspěšnosti a prodejnosti 2000 AD, které si je schopno vydržovat několik takovýchto fenomenálních autorů (Staples, Murray, Power, Fabry) a dostatečně jim zaplatit za jejich úsilí věnované každému obrázku. (Pro příznivce našeho ilustrátorského scifi klasika Teodora Rotrekla musím připomenout, že několik kapitolek z "Kronik" vypadá, jako by vedl Walkerovu ruku.)
Pineapples: Nemyslíte si, že v určitém světle vypadám jako Ginger Rogersová?
Blackblood: A určitě tím nemyslíš Freda Astaira?
Pineapples: Já VÍM co tím myslím.
Blackblood: A určitě tím nemyslíš Freda Astaira?
Pineapples: Já VÍM co tím myslím.
Zahraniční hodnocení dvojknihy Khronicles of Chaos/Hellbringer jsou dosti rozporuplná, ale přitom zcela vystihují její podstatu. Pro někoho je to jen "průměrný" akční příběh nedosahující kvalit těch nejlepších ABC příběhů (zejména jednoduchá, poněkud ukecaná a ne zcela ideálně podaná zápletka). Pro jiný typ čtenářů jde ale o skvělou a inspirativní satiru na britský thatcherismus a jeho konzervativní upjatost, i na tradiční anglické kastovnictví (stejně jako na každý autoritativní či autoritářský režim). Člověk si jen musí vybrat, co sám preferuje. A doufat, že Chaos je tím menším zlem. I o tom je tato kniha…
Příště: Další fenomenální malíř a série, tentokrát ovšem zásadní hlavně z hlediska belgofrancouzské scény, a to i přesto, že sám autor je Angličan! Don Lawrence a Storm, klasika zlatého věku evropského komiksu. Poznejte rozdíl mezi tím, jak se v ten samý čas dělal komiks na starém dobrém kontinentu a jak v USA. Příště.
http://www.dreamnation.fsnet.co.uk/history.html - velmi obsáhlé stránky podrobně popisující historii, postavy i jednotlivé série
Další (stručné) stránky:
http://members.fortunecity.com/ukko/patmills.htm,
http://www.bry.fast.co.za/~stuartm/rave/cypunx/comix/patmills.htm
http://members.fortunecity.com/ukko/patmills.htm,
http://www.bry.fast.co.za/~stuartm/rave/cypunx/comix/patmills.htm
Základní údaje:
Scénář: Pat Mills & Tony Skinner
Kresba: Kevin Walker
Vydavatel: Egmont Fleetway, Ltd.
Rok originálního vydání: 1991 - 1995 (2000 AD č. 750-757, 781-784, 787-790, 904-911, 964-971)
Rok souborného vydání: 1997
Počet stran: 192
Formát: A4
Cena: 16, 99 liber