Pokud jde o formu, je již pečeť času, pravda, více než viditelná a na první pohled by tak na ní oko současného čtenáře nejspíš nespočinulo ani na vteřinku. Kreslíři jsou od sebe takřka nerozeznatelní (ačkoliv se to děje i dnes - viz. nakladatelství Image), za což ovšem částečně může i dobové oblečení a účesy (vzpomeňte na filmy z 30. let, tam taky všechny ženské vypadají stejně). Takže i jméno Wally Wood nám dnes už moc neřekne, natož abyste pochopili, proč byl tehdy považován za tak progresivního. Tento obraz dotváří i jednoznačné podřízení obrazové složky textu a naprosté nevyužití comicsových vyprávěcích specifik: všechny obrázky jsou ještě doprovázeny texty, popisujícími, co se to na nich vlastně děje, či co by se dít mělo, ale pro nedostatek prostoru se to už nestihlo ukázat. Vývojově tedy ještě hodně v plenkách - inu, léta padesátá; na druhou stranu šlo teprve o první čísla a vzhledem k jistým náznakům zvláště ve čtvrtém a pátém sešitu je nutno doplnit, že co do forem byli v E. C. (viz profil nakladatelství) zjevně inovativní.
. To ostatní je už ale čistá radost. Shock SuspenStories jsou totiž vcelku reprezentativním průřezem celé tvorby E. C., a tak v každém sešitu najdete čtyři kraťasy (po 6 až 8 stranách) vždy z různých koutů žánrových hřišť: tudíž tu máme horror, krimi, scifi (jednou i válečnou stórku) plus povídku (comicsovou, přirozeně) "s překvapením".
Ať tak nebo tak, vždy jsou to příběhy zcela dospělé tím, o čem pojednávají a jaké téma zobrazují. A není to rozhodně nic pro nepřipravené. Příběh ženy, kterou obsesivní pořádkumilovnost jejího manžela dožene k jeho rozporcování a následnému superpreciznímu rozdělení do sklenic podle toho nejlepšího svědomí každé pečlivé hospodyňky: deset prstů, dvě oči, 32 zubů atd. Příběh ženy vdavší se (stejně jako v předchozím případě z rozumu a kvůli penězům) za podstatně staršího manžela a následné (po jeho ochrnutí) snaze o jeho promyšlenou likvidaci; ta však skončí jen tím, že místo jednoho bezmocného chovance jí na krku zůstane jiný, kvůli němuž onu vraždu vůbec naplánovala! Už jen to poukazuje na jednu ze zálib E. C.: nemilosrdně tepou ženské prospěchářství a vypočítavost. Stejně nemilosrdně si ale berou na mušku i mužskou aroganci a touhu po ovládání, podobně jako všechny další zavrženíhodné vlastnosti lidské rasy: hloupost, závist, omezenost, malost, ignoranci, xenofobii, rasizmus; prostě to nejhorší z nás. Dalšími - docela překvapivými - základními znaky těchto příběhů jsou morální ponaučení a pevné etické zásady: Jsi špatný? Špatně i skončíš. Chceš provést něco nepříjemného někomu jinému? Buď si jist, že to samé se stane i tobě: kosmonaut oškube okvětní lístky květiny ve hře na "má mě ráda - nemá mě ráda" aniž dbá na to, že jde též o živého cítícího tvora... a výsledek:
"Linden pokračoval v hysterickém nervy drásajícím řevu, když mu kořeny mimozemského stromu začaly odtrhávat ruce a nohy jednu po druhé, zatímco z elektronického translátoru se monotónně ozývalo: má mě ráda… nemá mě ráda… má mě…"
. A právě v této hyperbolické osudovosti je nutno hledat důvod, proč tyto příběhy tak provokovaly tehdejší americkou společnost. Nenechte se totiž zmást tím, že je vám vše podáváno v nevábném (i když čtenářsky atraktivním) kabátě, sestávajícím z usekaných hlav, brutálního násilí a otevřeně splatterových scén (v kterých jsou SSS navíc ještě proti mnohým svým bratříčkům uměřené). Tyto příběhy jsou nefalšovanými moralitami, díky nimž se E. C. (původně "Educational Comics") paradoxně vlastně nikdy od svého původního vzdělávacího zaměření zcela neodloučilo: edukativní význam těchto příběhů je jednoznačný (já mám svoje ruce třeba docela rád…). A skutečně, povídek, v nichž pointa stojí jen na tom, že svět je špatné místo k životu a tudíž to občas odskáčou i nevinní, je zde vcelku málo - "výchovné" konce převládají. Značná část příběhů ale přímo cílí na některé tehdy široce rozšíření negativní rysy, od tradičního rasizmu, snahy brát právo do vlastních rukou či zapšklé prudérnosti až k těm nejaktuálnějším: bezohlednému honu na rudé komunistické nebezpečí nebo ztráty respektu k vymoženostem demokracie v podobě ochrany osobních práv každého občana - tudíž vždy, když jsou tato regulační pravidla překročena, špatně to dopadne (zpravidla pro nevinnou obět, ale tím jsou příběhy více provokující). Což byl další důvod, proč se tohoto "škváru" bylo nutno co nejrychleji zbavit. Autoři E. C. totiž nejen tyto nevábné vlastnosti bez uzardění tahali na světlo boží, ale ještě svými brutálně-krvavými "nápravnými" konci dávali otevřeně najevo, co si o jejich původcích myslí. A to tehdy rozhodně nebylo možno tolerovat. (I když - pokud se nad tím zamyslím, tak dnes…)
Je tudíž dvojitým paradoxem, že tato ve své podstatě liberální a varovná díla, v nichž jejich tvůrci (jak už to tak mají umělci ve zvyku) dávali nové generaci příklady hodné následování (v přeneseném smyslu ovšem), byla zašlapána do země právě ve jménu obrany mravnosti a nevinnosti této mládeže.
. A teď z trochu jiného soudku; vše zde již řečené není rozhodně nijak na překážku čtivosti SSS. Originálními nápady se tu totiž rozhodně nešetří, vynalézavost tvůrců ve snování zápletek nezná mezí a příběhy jsou přecpány trefně vypíchnutými poznatky o tom nejhorším, co se v nás skrývá; ač se to zdá skoro nemožné, najdete jen vcelku malé procento povídek, na nichž by byla vidět jistá naivita tehdejšího pojímání skutečnosti (platí zvláště u scifi) či vyprávěcích schémat. Naopak! - síla a bez růžových brýlí nahlížené lidské nitro a zrůdnosti v něm ukryté, spolu s naprosto brilantními pointami a nápaditostí snadno způsobily nejen, že jsem se na každý další příběh vrhal s neztenčenou chutí a napjatým očekáváním, ale že jsem pokaždé znovu s překvapením shledal, jak při jejich čtení se sevřeným žaludkem a trnutím v zátylku jen čekám, jaký neočekávaný a deziluzivní konec mě zase zaskočí - SSSkutečně kvalitní mix dobrých horrorových kraťasů s černě vypointovanými napínáky.
Díky tomu se nelze divit, že se tyto příběhy čtou tak dobře i po takové době. Pokud někdo bude ve vaší přítomnosti comics zatracovat tím, že něco kvalitního a srovnatelného s ostatní kulturou se v něm objevilo až v posledních 30 letech, tak ho můžete s přehledem usadit a odkázat na tyto příběhy. Čtou se stejně s chutí jako beletrie a filmy tehdejší doby; kvalitativně jsou s nimi srovnatelné a před jejich čtením si rozhodně nemusíte uvědomit z jakých comicsově nerozvinutých časů pocházejí (když pominu formální stránku). Čímž také beze všech pochyb dokázaly to nejdůležitější: že comics jako takový není skvadra jednoduchých superhrdinů pro teens, ale výrazový prostředek, schopný vyprávět cokoliv si autor přeje - stejně jako všechna ostatní umění. A to je jejich největší přínos, důkaz, že comics je pro všechny věkové kategorie a typy čtenářů. Díky tomu jsou comicsy z E. C. tak zásadní pro další vývoj, a proto měly a mají takový obrovský vliv až do dnešních dnů. Proto jsou tím naprostým základem, od nějž se odvíjí i jejich formálně a obsahově (již zcela?) rozvinutí potomci. I proto je stojí číst i dnes. I proto je nutné je číst i dnes. Zvláště pokud chcete nahlížet comicsovou historii a vývoj alespoň částečně z toho správného úhlu…
… no, dost filozofických keců, přečtěte si je prostě proto, že je to taková čistá a koncentrovaná hlína! Nebo snad chcete abych řekl tu historku s ponaučením o člověku co nečetl sešity z E. C.? Ano, bohužel, žije dodnes… nezávidím mu to. Přišel totiž o spoustu zábavy.
Příště: Zásadní (a nejlepší) společné dílo dvou mistrů comicsu: scénáristy Pierre Christina a kreslíře Enki Bilala. Zásadní dílo politicky angažovaného evropského comicsu 80. let. Partie de Chasse - Hon. Čtěte.
Stránky současného vydavatele E. C. reprintů Russ Cochran and Gemstone Publishing: http://www.eccrypt.com/books4sale.htm
Základní údaje:
Scénář: William M. Gaines, Al Feldstein
Kresba: Jack Kamen, Wally Wood, Joe Orlando, Jack Davis, Graham Ingels
Vydavatel: E. C.
Rok originálního vydání: 1952
Počet stran: 36 x 5 plus obálka
Formát: A5
Scénář: William M. Gaines, Al Feldstein
Kresba: Jack Kamen, Wally Wood, Joe Orlando, Jack Davis, Graham Ingels
Vydavatel: E. C.
Rok originálního vydání: 1952
Počet stran: 36 x 5 plus obálka
Formát: A5