. Pokud se našli ti, co po prvním čísle o magazínu pochybovali, tak jim už musí být jasno. Crew vrací úder a hlásá: Následujte nás, jsme jedné krve!
Původně to možná znělo jako happyend z holywoodského kasovního trháku. Znáte to, svatba, spousta malých harantů a tak. Totiž: po období "hrůzvlády" veverkovské éry se vrátil Jiří Pavlovský a spo., aby rozdmýchali v skomírající mršině plamínek života. Resucitace byla úspěšná a my máme comicsový časopis vynikající úrovně. A dokonce na kvadrát.
Jedničce se dalo vytknout několik chybiček, ale naplnila nás nadějí a vírou. Opravdovou zkouškou tedy má být aktuální, druhé číslo. Jak tedy dopadlo?
Z obálky se na vás šklebí hlavní tahoun čísla, Spider Jerusalem. Všeobecně je vidět, že téměř vymizely chyby v korekturách a nahoru šla i největší slabina jedničky - kvalita barevného tisku. Barva pořád tak úplně nesedí (rastry a rozmazané okraje bublin), ale zaručuju vám, že vás comicsy dokonale vtáhnou do děje, takže si toho ani nevšimnete.
Mě osobně potěšila ohromná porce publicistiky. Nesmí chybět Pavlovského úvodník, kde přiznává, že dvojka je mnohem více experimentální oproti jedničce, která spíš sázela na jistotu. Opět nás čekají dva "muži na pitevním stole" - profil Angličana Warrena Ellise (napsal právě Transmetropolitan) a Belgičana van Hammeho (nemusím snad vůbec představovat). "Hrdinové naší krve" - profily sérií jsou také dvojí: Spider Jerusalem ze série Transmetropolitan a 100 kulek (tento profil doporučuju si přečíst dřív než samotný comics). Opět nás čaká pořádná dávka aktualit, českých, evropských a amerických (včetně šťastné zprávy, že se připravuje nový Lobo). Je zde také článek o manze, která si získává u nás čím dál více fanoušků. Navíc přibyla moje oblíbená rubrika - "Vaše vnitřnosti v koši nekončí", tedy dopisy čtenářů. (Narcisové z redakce zařadili většinou jen velmi kladné a vřelé ohlasy na jedničku. To je jim podobný...) Publicistky je tedy dostatek; většinu článků psal sám Jirka Pavlovský svým nezapomenutelným stylem (právě jeho články mi v jedničce nejvíc chyběly) a jak říkám, prostě happyend.
No a konečně se dostáváme k tomu nejpodstanějšímu: samotné comicsy jsou opravdu vynikající, především po scénáristické stránce. Nechybí dva příběhy od Alana Moora, dva příběhy od Briana Azzarella a jeden od Warrena Ellise. Co jméno, to pojem. Zde je vidět markantní rozdíl oproti redakci minulé. Zatímco Veverkovy comicsy, až na výjimky, nepatřily mezi zrovna oslňující, Pavlovského redakce hledá jenom ty nejlepší příběhy, které čtenáře dokonale vtáhnou. Na začátek (a na konec) vás rozesměje a rozdrtí Red Meat; kultovní brutální stripová série snad nikdy neomrzí: Earl, mlékář Dan, malá Karen a Jenda Citron vás doslova rozsekají. Většina příběhů Maxe Cannona je ale notoricky známá z internetu...
. Torpedo nepatří k mím oblíbencům, jeho příběh v jedničce mě ale zaujal. Aktuální příběh Stoprocentí nula, ve kterém Torpedo ani nevystupuje, se podle mě nachází o stupínek níž: Torpedo zmizel a tak si se zakázkami musí poradit jeho "asistent". Víte jak je těžké "srovnat" dva rozvášněné židovské obchodníky? Torpedův pomocník vám úplně přesně řekne, jak na to nejít...
Prvním barevným comicsem je Jack B. Quick, s kterým jsme se mohli setkat i v předchozím čísle. Mladý vynálezce bude řešit problémy levitujících koček a zároveň čelit útoku gild zmutovaných prasat; kvalitní a humorný příběh Alana Moora nakreslil Kevin Nowlan.
. Pak konečně přichází Spider Jerusalem. Transmetropolitan je velmi podařená série; v tomto příběhu Jak se Spider koukal na bednu se Spider bude koukat na bednu. Překvapivé že? Potetovaný feťák, novinář a hledač pravdy se rozhodne vydržet celý jeden den u televize. Sebevražda, říkáte si? Možná. Spider bude mít opravdu co dělat, aby to rozchodil; navíc se zapojí do televizních debat a div nepřinutí pár lidí k sebevraždě... Právě v tomto comicsu moc nesedí rastr a ostrost okrajů bublin s letteringem. Série Warrena Ellise už nevychází a z tohoto příběhu usoudíte, jaká to je škoda. Parafráze, satira, násilí, sci-fi plná úchvatných nápadů - nic z toho nechybí; kreslí Darick Robertson (Punisher).
Další příběh je z noir cyklu 100 kulek. Představuje se další scénaristický mág, Brian Azzarello. Musím se přiznat, že po první četbě mě pointa příběhu nedocvakla. Jasno mi bylo, až když jsem si přečetl profil série a teprve poté jsem ocenil vynikající nápad. Asi by stálo za to vydat 100 kulek jako book - něco pro fajnšmejkry a milovníky propracovaných a náročných příběhů. O kresbu se postaral Argentinec Eduardo Risso, jenž nakreslil například Video noire.
. Následuje další příběh od Allana Moora: První Američan, klasický superhrdina, klasický Moorův retrostyl. Nebezpečí nezletilých násilníků musí být zastaveno. Dospělý muž se musí vetřít do gangu dětí školního věku, koupit zbraně a - hurá na učitelky! Opět vynikající příběh se spoustou vtipných a absurdních situací; kresba Jim Baikie.
Série barevných comicsů v tomto čísle tím končí; dalším příběhem je Flinch - Potravní řetězec. Opět náročnější čtení s velmi dobrou pointou, opět dvojka Brian Azzarello a Eduardo Risso. U tohoto comicsu se mi zdá nezvládnutá transformace z barvy na černobílý tisk - graficky největší slabina tohoto čísla.
Co říct na závěr? Crew vrací úder všem těm, kteří nevěřili a pochybovali. Je zpátky ne v plné síle, ale snad v ještě větší než kdykoliv před tím. Chtěli jsme kvalitní comicsový časopis, máme ho. Važme si ho, modleme se za něj každou neděli v kostele, posílejme redakci malé pozornosti (uřízlé hlavy koček a tak) a
skládejme opery (viz Prodaný Lobo z českých aktualit).
skládejme opery (viz Prodaný Lobo z českých aktualit).
Nezapomeňte, v krvi je pravda.
Už jsem říkal, vypadá to jako americký happy end. Happy, to jo. Ale end, to snad ne. A co bude příště? Nic moc, jen nějakej Sandman a ňáký Sinistr a Dexter...
Už teď se strašně těším...
Red Meat: scénář a kresba Max Cannon
Torpedo - Stoprocentní nula: scénář Sanchez Abduli, kresba Jordi Bernet
Jack B. Quick - Teorie pro kočku: scénář Allan Moore, kresba Kevin Nowlan
Transmetropolitan - Jak se Spider koukal na bednu: scénář Warren
Ellis, kresba Darick Robertson
Torpedo - Stoprocentní nula: scénář Sanchez Abduli, kresba Jordi Bernet
Jack B. Quick - Teorie pro kočku: scénář Allan Moore, kresba Kevin Nowlan
Transmetropolitan - Jak se Spider koukal na bednu: scénář Warren
Ellis, kresba Darick Robertson
100 kulek: scénář Brian Azzarello, kresba Eduardo Risso
První Američan - Nebezpečí nezletilích násilníků: scénář Allan Moore, kresba Jim Baikie
Flinch - Potravní řetězec: sénář Brian Azzarello, kresba Eduardo Risso
Flinch - Potravní řetězec: sénář Brian Azzarello, kresba Eduardo Risso