"Před svým synem to radši schovávám," říká o své Chlapské záležitosti Petr Friedl. A také: "Moje žena to nesnáší. Kamarád říká, že to chápe - že je to prostě typicky chlapská záležitost - a tak vznikl ten název." Pod laminovanou obálkou se záhadným geometrickým útvarem se skrývá novodobá pábitelská historka o tom, co všechno Vás může potkat, strčíte-li v sázce hlavu do kontejneru na tříděný odpad…
.
. Friedlovy animační zkušenosti se projevují jak ve zrychleně zručné kresbě, tak ve schopnosti nasytit tentýž záběr celou škálou různých emocí. Poloviční formát i rozsah by jako anekdota zaujaly v kterémkoliv undergroundovém zinu; v tomto formátu a při tomto nákladu ale anglické překlady na levých stránkách - byť notně od rány - působí spíš jako přifukování nikterak obsáhlého příběhu. Zůstává pak otázkou čtenáři (a jeho peněžence), zda je ochoten - i přes pointu se ztýraným kontejnerovým Ježíšem - do příběhu přeci na jedno přečtení vůbec investovat.
Výrazný protiklad pouliční tragédii tvoří poetické Situace Víta Pancíře. Nejsou to "situace" jako "historky" typu Chlapské záležitosti - spíše sarkastická nahlédnutí pod krustu stereotypů a všednodenních událostí. Levou stránku zabydlují krátké básničky, pravou pak jejich comicsová rozvinutí, proložená původními texty pod obrázky. Obrazotvornost a tak trochu znavenou nostalgii svých slov tak Pancíř dokresluje konkrétními událostmi, aniž tím ale ruší jejich kouzlo - jako by se leckdy stačilo ohlédnout, a vidíte věci jinak…
. I v Situacích se Pancířova animátorská praxe projevuje - políčka svou pravidelností mnohdy připomínají storyboard, volnějším řazením jsou naopak bližší poezii, jejíž řádky parafrázují. "Comics ani film nejsou o ději - jsou záležitostí libreta a obrázků, toho jak působí," shrnuje svou tvorbu autor, jehož "hudebně" rozvolněné animace jsou pro svou bezdějovost škatulkovány jako experimentální. (Pancířův profil můžete najít pod projektem experimentálního filmu, podporovaného Open Society Fundem, kde jsou také obrázky ze Situací ke stažení.)
Oba kreslíři hodlají s comicsem koketovat i nadále: Friedl by pro příště rád překročil tloušťku i anekdotický ráz své prvotiny ("Je to míň namáhavý než film a člověk se nemusí babrat s tolika lidma," říká o své comicsové odbočce), Pancíř se chystá omezit slovo a nechat zřetězené obrázky, obdobně jako ve svých autorských filmech, působit volněji. Ostatně, přetisknout jeho hraniční výtvor se chystá v jednom ze svých následujících čísel Revolver Revue.
Hospodských anekdot i poetického experimentu každému dle chuti. Oba počiny ostatním autorům říkají "možnosti tu jsou", alespoň pokud resignujete na ambice i na komerci, a spokojíte se s bibliofilským amatérismem. Nicméně Pancíř i Friedl znovu potvrzují paradox, že původní comics u nás vydávají necomicsáři…