Rozhodně nám nikomu nejde o útoky proti jednotlivým autorům, jako spíše o etiku profese, píše ve svém článku "Causa Štěpánek" v BDfanu (č.8-9/1990) Vladimír Veverka. V textu, který svého času vzbudil notný rozruch, nařkl Veverka kreslíře Jana Štěpánka z kopírování pifovských vzorů. Autor se pak (o číslo později) hájil tím, že se na zmiňovaných comicsech teprve učil, a byly původně určeny toliko do šuplíku a nikoli ke zveřejnění.
Některé obrázky čerstvějšího Bílého Potoku, u nichž je obtížné určit hranici "odkazu" a "výpůjčky", jsme ukázali i v našem článku Je černobílý Potok opravdu černobílý? Také některé pasáže z diplomové práce Nora Držiaka, z níž jsme přetiskovali seriály Glos comicsových a Glos filmových, by pro větší bezpečnost před nařčením z plagiátorství zasloužily explicitnější označení citací.
Nejnovějším příspěvkem k tématu plagiátorství je diplomová práce Tomáše Rezka Neviditelné umění příběhů, které nelze vyprávět (katedra kulturologie Filosofické fakulty UK, 2004). V práci, kterou sám autor označuje za "přiznanou antologii textů" jaksi vypadla jména zpod článků, převzatých z Komiks.cz - neobjevila se ani u textů samých, ani v seznamu literatury. na jedné straně je to jistě pocta: přebírané texty jsou zřekjmě natolik kvalitní, že někomu stojí za tosejimi pyšnit. Na druhé straně ale: jaký by to asi byl pocit, když by postižení autoři (Hibi, Zarkoff) v příštích textech pod svými citacemi objevili Rezkovo jméno?
Naštěstí se ukázalo, že jde více méně o nedorozumění: jména původních pisatelů měla chybět kvůli jejich nedohledatelnosti. Plná jména našich redaktorů ovšem k dohledání jsou: na stránce redakce (odkaz v servisní liště na konci každé stránky); a i kdyby ne, slušelo by se alespoň citovat zdroj, když už ne autora.
Celá "causa" se naštěstí vyřešila rychleji, než stihla vzniknout - do každého výtisku Rezkovy diplomky přibude doplněný seznam literatury včetně patřičných odkazů.
Ovšem i další pohled do obsahu práce leccos napoví: i když třeba diplomku Bohumila Fencla Comics - Kreslené seriály, jejich historie a současnost z hlediska obsahu a formy a jejich didaktické využití lze jistě dohledat na jeho domovské Pedagogické fakultě, čím to, že se v Rezkově "antologii" objevují zrovna pasáže, vybrané pro náš seriál Comics-umění-comics?
Suma sumárum, z celkových 167 stran Rezkovy práce poskytl Komiks.cz 49, tedy necelou třetinu. Pokud by se zhuštěnější stránky stávající práce převedly na normostrany, číslo by se ještě zvedlo - takže není nepravděpodobné, že už jenom v tomto vybraném rozsahu by Komiks.cz objemu samostatné diplomové práce dosáhl. Docela úctyhodný výkon, že?