Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

SPÁNEMBOHEM – POZNÁMKY A VYSVĚTLIVKY K HUDEBNÍM ODKAZŮM

01.06.2005, autor: Sakyk

Životopisný komiks Spánembohem – Příběh Kurta Cobaina v obrazech, popisující zběsilou životní pouť kytaristy, skladatele a zpěváka skupiny Nirvana, se pečlivě drží historických skutečností. Obsahuje proto také velké množství zvláště hudebních odkazů a drobností z počátku 90. let. Pro zasvěcené je většina z nich zřejmá, laikům však možná několik vysvětlujících poznámek pomůže pochopit ovlivnění a pohnutky hlavního hrdiny.
Recenzi komiksu Spánembohem čtěte zde.




Poznámka ke stránkování: první stranou rozumíme první stranu komiksu.

7 Year BitchVelký obrázek, který zabírá polovinu stránek 1 a 2, je vlastně shrnutím Cobainova života a tedy i jakýmsi preview celého komiksu. Najdeme zde postavy, předměty, místa či jevy, se kterými se znovu potkáme dále v knize. My se chceme zaměřit především na hudební odkazy a proto si nebudeme všímat Body, čmárajícího nápis „Bůh je gay“, ani mizejícího muže s puškou či několika podob samotného Cobaina. Soustředíme se spíše na pokuřující slečnu zcela uprostřed – později se z ní vyklube druhá zpěvákova láska, Toby Vailová. Nápis Riot Grrrl na tričku této členky skupiny Bikini Kill symbolizuje, že dívka stála u samého vzniku tohoto hnutí, které vypuklo v roce 1991. Bylo jakousi ženskou podobou grungeové scény: hudebně taktéž stavělo na punkrocku, ideově pak na feminismu, vegetariánství a odporu proti drogám. První vyznavačky to daleko nedotáhly (můžeme k nim počítat třeba také Bratmobile, Huggy Bear, Voodoo Dolls), avšak další kapelky jako L7 a 7 Year Bitch dosáhly poměrně slušné popularity především na indie scéně.
Logo Sub PopNezajímaví nejsou ani dva týpci v teplákovitých uniformách a s kufříkem plným peněz. I oni nesou na svých hrudích výstižné nápisy, odhalující jejich totožnost – loga hudebního vydavatelství Sub Pop. To se významně podílelo na formování grungeové a nezávislé scény v USA na přelomu 80. a 90. let. Nirvana u nich smlouvu podepsala roku 1989, dalšími slavnými koníky v jejich stáji byli Jesus and Mary Chain, již zmiňované L7 nebo Soundgarden. Společnost funguje dodnes.
Melvins Fousáč nalevo jakoby palcem ukazoval dozadu za sebe – na plakát zvoucí na koncert tří skupin. My si všimneme hlavně těch prvních dvou. Melvins fungovali v Aberdeenu, kde žil Kurt, již od roku 1985 a svým těžkým a pomalým soundem, v němž míchali punkrock s Black Sabbath, Stooges a Velvet Underground, patřili k největším vlivům Nirvany. Mudhoney se zase zřejmě nejvíce zasloužili o vybudování předpokladů k vytvoření grungeové scény v Seattlu. Vznikli v roce 1980, ve své hudbě míchali punk, metal i garážový rock a stali se prvním opravdovým úspěchem Sub Popu. Styl, podobný Melvins, byl důsledkem účinkování basáka Matta Lukina v obou kapelách.
MudhoneyNež půjdeme dále, tak ještě něco k pravé věži s nápisem KNDD (ta nalevo je typickou dominantou města Seattle). Jedná se o rozhlasový vysílač stanice KNDD – The End, kterou je v Seattle možné naladit na 107,7 FM. Od roku 1991 se věnuje hudební alternativě a výrazně přispěla k popularitě Nirvany.

Pixies - Surfer RosaPrvní obrázek strany 15 je pak hotovým nalezištěm prvotních Cobainových punkových vzorů. Nejprve ke čtyřem plakátům na stěně: první zleva patří americké rockabilly skupině Cramps, která vznikla roku 1976, tedy symbolicky v roce punkrockové exploze. Druhý v řadě visí plakát s nápisem Pixies – Surfer Rosa. Pixies pocházeli z Bostonu, v jejich čele stáli Black Francis (dodnes hrající pod jménem Frank Black) a nezaměnitelná basistka Kim Dealová. Skupina během své Dead Kennedys - Fresh Fruit for Rotten Vegetableskrátké existence dosáhla až na samý vrchol celosvětové popularity, ovlivnila ohromné množství především amerických indie kapel (což se v průběhu knihy ještě několikrát potvrdí) a stihla vydat čtyři dlouhohrající alba – první z nich z roku 1988 se jmenuje právě Surfer Rosa. Dead Kennedys jsou otcové americké punkové větve mířící k hardcoru. Založil je charismatický Jello Biafra roku 1978 a jejich znakem byla písmena DK poskládaná jako na třetím plakátu. Konečně Black Flag pocházejí z Los Angeles a rychle se stali souputníky Kennedyovců; uznání se dočkal Ramones - Rocket to Russiapředevším jejich frontman Henry Rollins, který se později dal na úspěšnou sólovou dráhu. Na podlaze pak leží tři desky. Úplně nalevo veleúspěšný (a díky peckám jako Zabij chudáka či Prázdniny v Kambodži také dostatečně šokující) debut Dead Kennedys s názvem Fresh Fruit for Rotting Vegetables. Za pravým (z našeho pohledu) Kurtovým ramenem pak třetí elpíčko Ramones z roku 1977 Rocket To Russia (to se právě nachází v gramofonu, jak dokládají slova znějící Clash - Clashpísně We´re A Happy Family). Ramones byli protipólem Dead Kennedys, jsou považování za zakladatele surfpunkové americké vlny. Nakonec se zmíníme o první desce britských Clash z roku 1977. Joe Strummer a Mick Jones z ní udělali mezi odborníky zřejmě nejuznávanější kapelu britského punku (a hitovka Should I Stay or Should I Go zní z rádií dodnes). Co znamená nápis na Kurtově tričku, Sex Pistols, je snad zbytečné vysvětlovat.

Pixies - DoolittleZ horního obrázku strany 17 je zajímavý především první plakát - ekologický singl Monkey Gone to Heaven z nejúspěšnější LP desky Pixies Doolittle (1989) produkovaný mimochodem Stevem Albinim. Tím Albinim, který byl členem punkových Big Black (viz. zelený plakát k jejich druhé desce Songs about Fucking, 1987) a který později produkoval i desky Nirvany. Opomenout bychom neměli ani vykukující plakát Ramones, anoncující jejich čtvrtou desku Road To Ruin z roku 1978.

Ramones - Road to RuinNa prvním obrázku strany 20 je zajímavý nenápadný hoch s koženou bundou a tričkem, na němž čteme část nápisu Ramones a pod ním znak této legendární kapely. Není však již rozeznatelné, jedná-li se o verzi s textem Hey Ho Let´s Go (což byl pokřik z písničky Blitzkrieg Bop) či se jmény Johnny, Joey, Dee Dee a Tommy, tedy zakládajícími členy skupiny. Orlice uprostřed zůstávala neměnná.

Ramones - znakZcela symbolická je celá strana 28. Tři obrázky pod sebou krásně znázorňují růst oblíbenosti Nirvany. Plakát nejprve v čele uvádí jako hlavní hvězdu rockové tlusťochy TAD (z grunge kapel byli nejvíce ovlivněni spíš metalem než punkem), pak Blood Circus a teprve na závěr Nirvanu. Druhý plakát vedle sebe už staví Nirvanu a její přímý vzor Melvins a konečně na třetím si Nirvana podmanila celou tehdejší nezávislou scénu - legendární Lush i Melvins se krčí pod ní. Podobné to je i při pohledu na titulní stránku rockového časopisu The Rocket či na množství návštěvníků nosících nirvanovské tričko.

Ramones - Leave HomePátý obrázek strany 35, kdy Kurt již opustil svou první lásku Tracy, je příznačně vidět plakát na druhou desku Ramones s názvem Leave Home (1977).



Jaz ColemanPlný odkazů je i úvodní obrázek následující strany. Objevujeme tu plakát skupiny Dinosaur Jr., která měla blíže ke kytarové indie scéně než k říznějšímu grunge rocku. Nalevo dole pak nápis Killing Joke, což je novovlnná parta v Česku docela dobře známá – nejenže u nás již vystupovala, ale její duše, Jaz Coleman, také hrál ve filmu Rok Ďábla s Jarkem Nohavicou. Na zemi se pak povalují tričko a deska Pixies a také singl My Sherona, nejslavnější výtvor The Knack, sanfranciské skupiny z přelomu 70. a 80. let na pomezí punku a popu.

Slits - CutNávrat ke hnutí Riot Grrrl, o kterém jsme se již zmiňovali, to je strana 37. Plakát zve na koncert Bikini Kill a dalších dívčích kapel Huggy Bear a L7 (i když ta původně pocházela z L.A.). Plakát The Slits – Cut pak odkazuje na starou kapelu, která spolu s Raincoats patřila mezi první britské dívčí punkové soubory roku 1977. V čele stála výstřední Palmolive a stejně jako jiné punkové bandy, kde důležitou roli hrála žena (Partisans, X-Ray Spex, Vice Squad), se Slits brzy rozpadly.

Pixies - Trompel le MondeČtyři obrázky strany 51 jsou metaforou, znázorňující tentokráte již celosvětovou popularitu Nirvany. Teprve na tom posledním vidíme přes koncertní plakát přelepku „Vyprodáno“ – a to nejsou na předcházejících obrázcích žádná béčka: Lenny Kravitz, U2 a Pixies (v Paříži propagující, jak jinak, album Tromple le Monde, které mimochodem obsahuje i píseň Alec Eiffel o staviteli v pozadí vyobrazené Eiffelovky).

Na obrázku z ústavu na straně 78 si na stěně můžeme všimnout nápisu Jane´s Addiction. Jde o losangeleské rockery z druhé poloviny 80. let.

Lou Reed - TransformerNa straně 79 se noříme hlouběji do minulosti. Je to zásluhou plakátu The Stooges, v první polovině 70. let domovské skupiny Iggyho Popa. Stooges výrazně ovlivnili první punkáče a například Sid Vicious od nich přezpíval skladbu No Fun. Deska Transformer (1972) je zase základním počinem člena kultovních Velvet Underground Lou Reeda.

Hole - Live Through ThisPoslední symboliku najdeme na straně 81. Svou druhou desku Live Through This vydala skupina Hole, projekt Courtney Love, až 12. dubna 1994. Kurt Cobain spáchal sebevraždu přesně o týden dříve…




Autor:


Autor článku: Sakyk

Detaily o komiksu:

Titul: Spánembohem: Příběh Kurta Cobaina v obrazech
Scénář: Barnaby Legg
Jim McCarthy
Kresba: Flameboy
Překlad: Miroslav Adamec
Lettering: Martin Trojan
Žánr: Ostatní (CZ).
Rok vydání: 2005
Počet stran: 96
Formát: 165 x 235
Vydavatel: Comics Centrum
Země vydání: Česká Republika
Země původu: USA
Související články:


vráááááána
31.10.2013 Vrána: Nenávistná komiksová sračka nosí smůlu - 10 %
21.11.2012 KomiksFest! 2012: Tvořit Vránu bylo jako souložit do otevřené rány
30.05.2005 SPÁNEMBOHEM, KURTE






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!