Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

SPÁNEMBOHEM – POZNÁMKY A VYSVĚTLIVKY K HUDEBNÍM ODKAZŮM

01.06.2005, autor: Sakyk

Životopisný komiks Spánembohem – Příběh Kurta Cobaina v obrazech, popisující zběsilou životní pouť kytaristy, skladatele a zpěváka skupiny Nirvana, se pečlivě drží historických skutečností. Obsahuje proto také velké množství zvláště hudebních odkazů a drobností z počátku 90. let. Pro zasvěcené je většina z nich zřejmá, laikům však možná několik vysvětlujících poznámek pomůže pochopit ovlivnění a pohnutky hlavního hrdiny.
Recenzi komiksu Spánembohem čtěte zde.




Poznámka ke stránkování: první stranou rozumíme první stranu komiksu.

. Velký obrázek, který zabírá polovinu stránek 1 a 2, je vlastně shrnutím Cobainova života a tedy i jakýmsi preview celého komiksu. Najdeme zde postavy, předměty, místa či jevy, se kterými se znovu potkáme dále v knize. My se chceme zaměřit především na hudební odkazy a proto si nebudeme všímat Body, čmárajícího nápis „Bůh je gay“, ani mizejícího muže s puškou či několika podob samotného Cobaina. Soustředíme se spíše na pokuřující slečnu zcela uprostřed – později se z ní vyklube druhá zpěvákova láska, Toby Vailová. Nápis Riot Grrrl na tričku této členky skupiny Bikini Kill symbolizuje, že dívka stála u samého vzniku tohoto hnutí, které vypuklo v roce 1991. Bylo jakousi ženskou podobou grungeové scény: hudebně taktéž stavělo na punkrocku, ideově pak na feminismu, vegetariánství a odporu proti drogám. První vyznavačky to daleko nedotáhly (můžeme k nim počítat třeba také Bratmobile, Huggy Bear, Voodoo Dolls), avšak další kapelky jako L7 a 7 Year Bitch dosáhly poměrně slušné popularity především na indie scéně.
. Nezajímaví nejsou ani dva týpci v teplákovitých uniformách a s kufříkem plným peněz. I oni nesou na svých hrudích výstižné nápisy, odhalující jejich totožnost – loga hudebního vydavatelství Sub Pop. To se významně podílelo na formování grungeové a nezávislé scény v USA na přelomu 80. a 90. let. Nirvana u nich smlouvu podepsala roku 1989, dalšími slavnými koníky v jejich stáji byli Jesus and Mary Chain, již zmiňované L7 nebo Soundgarden. Společnost funguje dodnes.
. Fousáč nalevo jakoby palcem ukazoval dozadu za sebe – na plakát zvoucí na koncert tří skupin. My si všimneme hlavně těch prvních dvou. Melvins fungovali v Aberdeenu, kde žil Kurt, již od roku 1985 a svým těžkým a pomalým soundem, v němž míchali punkrock s Black Sabbath, Stooges a Velvet Underground, patřili k největším vlivům Nirvany. Mudhoney se zase zřejmě nejvíce zasloužili o vybudování předpokladů k vytvoření grungeové scény v Seattlu. Vznikli v roce 1980, ve své hudbě míchali punk, metal i garážový rock a stali se prvním opravdovým úspěchem Sub Popu. Styl, podobný Melvins, byl důsledkem účinkování basáka Matta Lukina v obou kapelách.
. Než půjdeme dále, tak ještě něco k pravé věži s nápisem KNDD (ta nalevo je typickou dominantou města Seattle). Jedná se o rozhlasový vysílač stanice KNDD – The End, kterou je v Seattle možné naladit na 107,7 FM. Od roku 1991 se věnuje hudební alternativě a výrazně přispěla k popularitě Nirvany.

. První obrázek strany 15 je pak hotovým nalezištěm prvotních Cobainových punkových vzorů. Nejprve ke čtyřem plakátům na stěně: první zleva patří americké rockabilly skupině Cramps, která vznikla roku 1976, tedy symbolicky v roce punkrockové exploze. Druhý v řadě visí plakát s nápisem Pixies – Surfer Rosa. Pixies pocházeli z Bostonu, v jejich čele stáli Black Francis (dodnes hrající pod jménem Frank Black) a nezaměnitelná basistka Kim Dealová. Skupina během své . krátké existence dosáhla až na samý vrchol celosvětové popularity, ovlivnila ohromné množství především amerických indie kapel (což se v průběhu knihy ještě několikrát potvrdí) a stihla vydat čtyři dlouhohrající alba – první z nich z roku 1988 se jmenuje právě Surfer Rosa. Dead Kennedys jsou otcové americké punkové větve mířící k hardcoru. Založil je charismatický Jello Biafra roku 1978 a jejich znakem byla písmena DK poskládaná jako na třetím plakátu. Konečně Black Flag pocházejí z Los Angeles a rychle se stali souputníky Kennedyovců; uznání se dočkal . především jejich frontman Henry Rollins, který se později dal na úspěšnou sólovou dráhu. Na podlaze pak leží tři desky. Úplně nalevo veleúspěšný (a díky peckám jako Zabij chudáka či Prázdniny v Kambodži také dostatečně šokující) debut Dead Kennedys s názvem Fresh Fruit for Rotting Vegetables. Za pravým (z našeho pohledu) Kurtovým ramenem pak třetí elpíčko Ramones z roku 1977 Rocket To Russia (to se právě nachází v gramofonu, jak dokládají slova znějící . písně We´re A Happy Family). Ramones byli protipólem Dead Kennedys, jsou považování za zakladatele surfpunkové americké vlny. Nakonec se zmíníme o první desce britských Clash z roku 1977. Joe Strummer a Mick Jones z ní udělali mezi odborníky zřejmě nejuznávanější kapelu britského punku (a hitovka Should I Stay or Should I Go zní z rádií dodnes). Co znamená nápis na Kurtově tričku, Sex Pistols, je snad zbytečné vysvětlovat.

. Z horního obrázku strany 17 je zajímavý především první plakát - ekologický singl Monkey Gone to Heaven z nejúspěšnější LP desky Pixies Doolittle (1989) produkovaný mimochodem Stevem Albinim. Tím Albinim, který byl členem punkových Big Black (viz. zelený plakát k jejich druhé desce Songs about Fucking, 1987) a který později produkoval i desky Nirvany. Opomenout bychom neměli ani vykukující plakát Ramones, anoncující jejich čtvrtou desku Road To Ruin z roku 1978.

. Na prvním obrázku strany 20 je zajímavý nenápadný hoch s koženou bundou a tričkem, na němž čteme část nápisu Ramones a pod ním znak této legendární kapely. Není však již rozeznatelné, jedná-li se o verzi s textem Hey Ho Let´s Go (což byl pokřik z písničky Blitzkrieg Bop) či se jmény Johnny, Joey, Dee Dee a Tommy, tedy zakládajícími členy skupiny. Orlice uprostřed zůstávala neměnná.

. Zcela symbolická je celá strana 28. Tři obrázky pod sebou krásně znázorňují růst oblíbenosti Nirvany. Plakát nejprve v čele uvádí jako hlavní hvězdu rockové tlusťochy TAD (z grunge kapel byli nejvíce ovlivněni spíš metalem než punkem), pak Blood Circus a teprve na závěr Nirvanu. Druhý plakát vedle sebe už staví Nirvanu a její přímý vzor Melvins a konečně na třetím si Nirvana podmanila celou tehdejší nezávislou scénu - legendární Lush i Melvins se krčí pod ní. Podobné to je i při pohledu na titulní stránku rockového časopisu The Rocket či na množství návštěvníků nosících nirvanovské tričko.

. Pátý obrázek strany 35, kdy Kurt již opustil svou první lásku Tracy, je příznačně vidět plakát na druhou desku Ramones s názvem Leave Home (1977).



. Plný odkazů je i úvodní obrázek následující strany. Objevujeme tu plakát skupiny Dinosaur Jr., která měla blíže ke kytarové indie scéně než k říznějšímu grunge rocku. Nalevo dole pak nápis Killing Joke, což je novovlnná parta v Česku docela dobře známá – nejenže u nás již vystupovala, ale její duše, Jaz Coleman, také hrál ve filmu Rok Ďábla s Jarkem Nohavicou. Na zemi se pak povalují tričko a deska Pixies a také singl My Sherona, nejslavnější výtvor The Knack, sanfranciské skupiny z přelomu 70. a 80. let na pomezí punku a popu.

. Návrat ke hnutí Riot Grrrl, o kterém jsme se již zmiňovali, to je strana 37. Plakát zve na koncert Bikini Kill a dalších dívčích kapel Huggy Bear a L7 (i když ta původně pocházela z L.A.). Plakát The Slits – Cut pak odkazuje na starou kapelu, která spolu s Raincoats patřila mezi první britské dívčí punkové soubory roku 1977. V čele stála výstřední Palmolive a stejně jako jiné punkové bandy, kde důležitou roli hrála žena (Partisans, X-Ray Spex, Vice Squad), se Slits brzy rozpadly.

. Čtyři obrázky strany 51 jsou metaforou, znázorňující tentokráte již celosvětovou popularitu Nirvany. Teprve na tom posledním vidíme přes koncertní plakát přelepku „Vyprodáno“ – a to nejsou na předcházejících obrázcích žádná béčka: Lenny Kravitz, U2 a Pixies (v Paříži propagující, jak jinak, album Tromple le Monde, které mimochodem obsahuje i píseň Alec Eiffel o staviteli v pozadí vyobrazené Eiffelovky).

Na obrázku z ústavu na straně 78 si na stěně můžeme všimnout nápisu Jane´s Addiction. Jde o losangeleské rockery z druhé poloviny 80. let.

. Na straně 79 se noříme hlouběji do minulosti. Je to zásluhou plakátu The Stooges, v první polovině 70. let domovské skupiny Iggyho Popa. Stooges výrazně ovlivnili první punkáče a například Sid Vicious od nich přezpíval skladbu No Fun. Deska Transformer (1972) je zase základním počinem člena kultovních Velvet Underground Lou Reeda.

. Poslední symboliku najdeme na straně 81. Svou druhou desku Live Through This vydala skupina Hole, projekt Courtney Love, až 12. dubna 1994. Kurt Cobain spáchal sebevraždu přesně o týden dříve…




Autor:


Autor článku: Sakyk

Detaily o komiksu:

Titul: Spánembohem: Příběh Kurta Cobaina v obrazech
Scénář: Barnaby Legg
Jim McCarthy
Kresba: Flameboy
Překlad: Miroslav Adamec
Lettering: Martin Trojan
Žánr: Ostatní (CZ).
Rok vydání: 2005
Počet stran: 96
Formát: 165 x 235
Vydavatel: Comics Centrum
Země vydání: Česká Republika
Země původu: USA
Související články:


vráááááána
31.10.2013 Vrána: Nenávistná komiksová sračka nosí smůlu - 10 % - Aktualizováno
21.11.2012 KomiksFest! 2012: Tvořit Vránu bylo jako souložit do otevřené rány
30.05.2005 SPÁNEMBOHEM, KURTE






    

fotografie


Joakim

Seznam blogpostů
a všech článků

Další blogeři



Top 2 snadné způsoby jak vydělat desetitisíce Korun českých
za jedinou recenzi!

Hipísáci už ztratili hajp!

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.

Skandál! Vyzkoušejte šest nových sexuálních poloh na rychlovku!





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2020
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!