Jeden z prvních stripů tohoto druhu byl Winnie Winkle začatý Martinem Bannerem v roce 1920 jako gagový strip. Jak však hlavní postavy stárly, ztrácely humor a typ stripu se postupně měnil. Winnie Winkle je módní návrhářka, vdova žijící se svou rodinou a s ní procházející všemi problémy rodiny ze střední vrstvy.
. Nejčistší strip svého druhu je Mary Worth, který se vyvinul v roce 1938 z Apple Mary od Marthy Orr. Týká se ženy středního věku s dospělými dětmi. Protože její rodina ji už nepotřebuje, vrhá se s neomezenou energií na úkol pomáhat a radit přátelům, příbuzným a známým.
Strip The Heart of Juliet Jones, kreslený Stanem Drakem a Elliottem Caplniem, začal svou dráhu v roce 1953. Byl to nejrozšířenější melodramatický strip, a byl . překládán do většiny světových jazyků. Popisuje příhody dvou sester Jonesových, které po 17 let vedly svobodný život, aby se nakonec jedna z nich, Juliet, úspěšně vdala za bohatého muže. Tento úspěch, kterým většinou končí milostné příběhy, však neukončil dráhu stripu, a ten přešel k řešení manželských problémů.
Dokonce tři svobodné dívky jsou ve stripu Apartment 3-G od Alexe Kotekyho. Společně sdílejí z ekonomických důvodů jeden byt v New Yorku. Všechny tři užívají všech možných radovánek velkoměsta, ovšem jako u většiny stripů tohoto druhu v rámci naprosté morálnosti.
. Divadelní prostředí zastupuje strip Mary Perkins on Stage, který začal v roce 1958. Mary opustí malé město pro slávu na Broadwayi, podaří se jí proniknout, a později najde i sobě rovného muže, úspěšného novináře. Strip není ani tolik melodramatický, jeho úspěch leží především v jeho schopnosti ukazovat čtenáři záblesky ze života horních vrstev.
Ve stripech z lékařského, soudního, ba i kněžského prostředí vystupují vesměs mužští představitelé. Za soudce lze uvést strip Judge Parker, za kněze David Crane. Avšak přese vše jsou lékaři tématem nejvděčnějším. Dr. Bobbs, Rex Morgan M. D., Dr. Kildare nebo Ben Casey to dosvědčují. Ovšem tito doktoři se nevěnují pouhému tělesnému léčení svých pacientů, rozsévají přímo hmatatelné „dobro“ po celém svém okolí. Jsou většinou svobodni,a tudíž ideálem všeho ženského okolí. Nejrozšířenější je Rex Morgan M. D., který většinou řeší manželské problémy svých zaměstnanců a pacientů a všech nešťastníků, kteří se dostanou do okruhu jeho působnosti.
. Na závěr bych se zmínil o zcela specifickém stripu, jehož prostředí je dosti netypické: zbrojařský velkoprůmysl. Little Orphan Annie od Harolda Graye začal svou existenci roku 1927 tím, že se paní Warbucková ujme sirotka Annie, aby dokázala, jak idealistická „nouveau riche“ rodina může být. Z počátku tedy byla Annie kritikou snobismu těchto rodin, ale brzo se názorově přerodila a stala se pilnou obhajovatelkou tohoto pořádku. Daddy Warbuck (jméno ještě z původní satirické roviny), jeho sluha a přítel orientálec Punjab, Annie a její pes Sandy cestují po světě a všude se dostávají do zamotaných situací, které buď řeší sami, či s pomocí polosoukromé armády, a hlavně pokaždé získají notný „profit“.
Strip je veden vírou v nekapitalističtější možný kapitalismus; kdokoliv se proti této víře postaví, je hrdiny stripu ztrestán. Reakční postoj způsobil, že strip je nejnapadanější v comicsovém světě i mimo něj. Čtenářský průzkum prokázal, že většina čtenářů se stripem pouze baví a už dávno ho nebere vážně. Je smutné, že většině kritiků comics slouží tento strip jako skvělý příklad reakčnosti celého druhu; není to však pravda, neboť je více méně ojedinělý.
Celá tato oblast comic stripu má, jak je vidět, totéž členění jako tzv. lehká literatura, či televize a film. Není tedy pokroková či zpátečnická o nic méně a o nic více, než oddychová složka jiného hromadného sdělovacího prostředku.
Tento text je součástí diplomové práce Daniela Kumermanna Comics - úvod do problematiky, FF UK, Praha 1977. Redakčně upraveno.
. Nejčistší strip svého druhu je Mary Worth, který se vyvinul v roce 1938 z Apple Mary od Marthy Orr. Týká se ženy středního věku s dospělými dětmi. Protože její rodina ji už nepotřebuje, vrhá se s neomezenou energií na úkol pomáhat a radit přátelům, příbuzným a známým.
Strip The Heart of Juliet Jones, kreslený Stanem Drakem a Elliottem Caplniem, začal svou dráhu v roce 1953. Byl to nejrozšířenější melodramatický strip, a byl . překládán do většiny světových jazyků. Popisuje příhody dvou sester Jonesových, které po 17 let vedly svobodný život, aby se nakonec jedna z nich, Juliet, úspěšně vdala za bohatého muže. Tento úspěch, kterým většinou končí milostné příběhy, však neukončil dráhu stripu, a ten přešel k řešení manželských problémů.
Dokonce tři svobodné dívky jsou ve stripu Apartment 3-G od Alexe Kotekyho. Společně sdílejí z ekonomických důvodů jeden byt v New Yorku. Všechny tři užívají všech možných radovánek velkoměsta, ovšem jako u většiny stripů tohoto druhu v rámci naprosté morálnosti.
. Divadelní prostředí zastupuje strip Mary Perkins on Stage, který začal v roce 1958. Mary opustí malé město pro slávu na Broadwayi, podaří se jí proniknout, a později najde i sobě rovného muže, úspěšného novináře. Strip není ani tolik melodramatický, jeho úspěch leží především v jeho schopnosti ukazovat čtenáři záblesky ze života horních vrstev.
Ve stripech z lékařského, soudního, ba i kněžského prostředí vystupují vesměs mužští představitelé. Za soudce lze uvést strip Judge Parker, za kněze David Crane. Avšak přese vše jsou lékaři tématem nejvděčnějším. Dr. Bobbs, Rex Morgan M. D., Dr. Kildare nebo Ben Casey to dosvědčují. Ovšem tito doktoři se nevěnují pouhému tělesnému léčení svých pacientů, rozsévají přímo hmatatelné „dobro“ po celém svém okolí. Jsou většinou svobodni,a tudíž ideálem všeho ženského okolí. Nejrozšířenější je Rex Morgan M. D., který většinou řeší manželské problémy svých zaměstnanců a pacientů a všech nešťastníků, kteří se dostanou do okruhu jeho působnosti.
. Na závěr bych se zmínil o zcela specifickém stripu, jehož prostředí je dosti netypické: zbrojařský velkoprůmysl. Little Orphan Annie od Harolda Graye začal svou existenci roku 1927 tím, že se paní Warbucková ujme sirotka Annie, aby dokázala, jak idealistická „nouveau riche“ rodina může být. Z počátku tedy byla Annie kritikou snobismu těchto rodin, ale brzo se názorově přerodila a stala se pilnou obhajovatelkou tohoto pořádku. Daddy Warbuck (jméno ještě z původní satirické roviny), jeho sluha a přítel orientálec Punjab, Annie a její pes Sandy cestují po světě a všude se dostávají do zamotaných situací, které buď řeší sami, či s pomocí polosoukromé armády, a hlavně pokaždé získají notný „profit“.
Strip je veden vírou v nekapitalističtější možný kapitalismus; kdokoliv se proti této víře postaví, je hrdiny stripu ztrestán. Reakční postoj způsobil, že strip je nejnapadanější v comicsovém světě i mimo něj. Čtenářský průzkum prokázal, že většina čtenářů se stripem pouze baví a už dávno ho nebere vážně. Je smutné, že většině kritiků comics slouží tento strip jako skvělý příklad reakčnosti celého druhu; není to však pravda, neboť je více méně ojedinělý.
Celá tato oblast comic stripu má, jak je vidět, totéž členění jako tzv. lehká literatura, či televize a film. Není tedy pokroková či zpátečnická o nic méně a o nic více, než oddychová složka jiného hromadného sdělovacího prostředku.
Tento text je součástí diplomové práce Daniela Kumermanna Comics - úvod do problematiky, FF UK, Praha 1977. Redakčně upraveno.