Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

CINEMA PANOPTICUM ANEB BÝT KAFKA COMICSOVÝM AUTOREM…

16.06.2005, autor: Hibi

Cinema Panopticum. Název stejně lákavý, jako svrbivě znepokojující. Po Divadle skutečna z Posledního pokušení a Monstrkabaretu Freda Brunolda nás čeká další podívaná v bizarním panoptiku. Do svého černobílého kina-automatu nás zve švýcarský promítač Thomas Ott…




Už z prvních otočených stránek Cinemy Panopticum dýchne sytá vůně tiskařské černi – avizující nejen pochmurnou nebarevnost, ale i Ottovu prověřenou techniku scratchboardu. Celá kniha se obejde beze zvuku – tedy nejen bez dialogů, ale i bez comicsově typických onomatopoí; jako by se všechny děje odehrávaly v jakési odtažité, snové atmosféře. Nebo spíš: na němém plátně. Emotivně volená perspektiva v různých plánech, místy až teatrálně vypjatá gesta i rozrůzněné obličeje, ve kterých se nejčastěji zračí strach či bolest, evokují éru německého filmového expresionismu.

. Námětově je čtveřice příběhů (pětice, počítáme-li dívčin příběh, který knihou prolíná a uzavírá ji) poměrně pestrá: od insekticidní aluze na Kafkovu Proměnu (podobně Ottovi mohl nejspíš Kafka dopadnout, kdyby měl šanci stát comicsovým autorem) po předzvěst ufonské genocidy lidstva. Srovnání s předchozí Ottovou publikací, sborníkem EXIT, Klenotem roku 2002, je těžké se vyhnout – minimálně kvůli konfrontaci druhotiny se čtenářskými očekáváními. EXITovské seznámení plní svou úlohu: předestírá jak Ottovu vyzrálou techniku, tak škálu zpracovávaných nápadů. Tématický záběr EXITu je skutečně široký – každý příběh ale začíná realisticky, důvěrně známými lidskými situacemi; právě to, i přes podpovrchové, ba irreálné jejich závěry, dodává Ottovým vizím na znepokojivosti a je jejich nejsilnější devizou: jak snadno se může každodenní realita změnit v noční můru! Své stylizaci pak zůstává morbidní Švýcar věrný i v Cinemě – a k propracované atmosféře připojuje údernost.
. Formálně je totiž Cinema Panopticum neobyčejně sevřeným celkem – hlavní hrdinka, procházející poutí, na jejíž atrakce jí scházejí drobné, se náhle ocitá v záhadném stanu, a před jejíma údivně rozšířenýma očima se rozvíjejí příběhy postav, které před okamžikem sama potkávala. Ott se ve svých panoptikálních vyprávěních striktně drží ustáleného formátu čtyř obrázků na stránku – taková komposice, která se tak snadno dá obsáhnout jediným pohledem, je náročná na významovou uzavřenost každé jednotlivé stránky i tempo vyprávění celkově. Připomíná-li co v comicsu pravidelnou strukturu básnického metra, pak je to právě styl Cinemy – i s nutným a osvěžujícím vybočením, je-li ho třeba.
Po čtyřech příbězích už na dlani zbývá jediná mince, a poslední automat – v němž na malou divačku čeká její vlastní projekce. V pochmurné, makabrózní atmosféře, kterou Ott v zešeřelém stanu Cinemy buduje, bledne vzpomínka na barevná lákadla poutě – svět zůstal kdesi venku, daleko; stísněnost není jen prostorovým dojmem z nevelkého stanu, ale spíš koncentrací na jednotlivé příběhy, vtažením do jejich fatality. V Cinemě Panopticum se věci dějí podle svých vlastních zákonitostí. „Mé příběhy pracují jako spirály, odvíjející se dolů. Od prvního obrázku víš, že to špatně dopadne, a že z tohoto bludného kruhu není úniku. A pak tě to neodvratně vtáhne do hlubin,“ říká Ott. Uchvácena právě touto osudovou neodolatelností – jak z Erbenova Štědrého dne – hází dívka zbývající minci do automatu…

. Lidská představivost je bezbřehá, a v oblasti strachu zejména – vzpomeňme na tvary a bázně, které naše dětská fantasie tvarovala ze tmy pokoje, nebo perversní zálibu ve vlastní hrůze, s níž usedáme před šílené střihy horrorů. Otevřený konec odpaluje kotrmelce vlastních představ – ale zároveň si tím odpírá možnost ony tolik pečlivě schraňované motivy zpečetit důraznou, zcelující pointou.
Bylo by chybou podezírat nakladatelství Mot z technické nepečlivosti nebo snad z nevkusného výběru. Příjemně vypravená kniha si vskutku zasluhuje svého označení. Ačkoliv letošní comiCZaward má již svého favorita, i obsazení nominací bude díky Příliš hlučné samotě a Cinemě Panopticum důstojné. Od geniality skončila Cinema jen krůček.




Autor:


Autor článku: Hibi

Detaily o komiksu:

Titul: Cinema Panopticum
Scénář: Thomas Ott
Kresba: Thomas Ott
Žánr: Ostatní (CZ).
Rok vydání: 2005
Počet stran: 104
Formát: 170 x 235
Vydavatel: Mot
Země vydání: Česká Republika
Související články:


mOt
09.01.2007 DONJON MONSTERS 10 – SOLDATS D´HONNEUR
14.07.2006 OSKAR ED 3
16.12.2003 DONŽON 3 – PRINCEZNA BARBARŮ ANEB HLEDÁNÍ PRINCEZNY V KUPCE SENA






    




Joachym


Články nebo blogposty a reakce

Upozornění: Nemám Facebook
(odešel jsem v roce 2020)
ani žádný jiný profily!



Skandální reakce nakladatelství BBart.

V českém komiksovém rybníčku to smrdí, hnije a zapáchá a komiks.cz se to snaží změnit.

Ze zk*rvené Vrány teče smůla

Nakladatelství Comics Centrum zuří! Neskouslo kritickou recenzi

Život našeho Pána











     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2024 Komiks.cz
CC BY-NC-ND 3.0

Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!