. Zelenáč to nikdy neměl na Divokém Západě lehké. A co teprve když je dědicem rozsáhlých pozemků, na které si však dělá zálusk tvrďácký starousedlík Jack Ready? Ještě že tu je neohrožený Lucky Luke, který bdí nad bezpečností konzervativního a flegmatického Walda Badmingtona. (Mimochodem, kreslíř Asterixe, Alberto Uderzo, je přesvědčen, že Badmington je jeho karikatura a Waldův tvůrce Morris to nikdy nevyvrátil.) Jenže ani britský šlechtic není takovým obětním beránkem, jak na první pohled vypadá…
S hodnocením podobných klasik se musí hodně opatrně. Lucky Luke si už ve světě v průběhu let získal ohromnou popularitu. Český hardcore fan zákonitě čeká bombu a přitom se mu do rukou dostává dílko z druhé poloviny šedesátých let, tedy bezmála čtyřicet roků staré. Jsou to trochu takové evropské Comicsové legendy a la Dargaud (francouzský nakladatel originálů) pro nejširší čtenářstvo od pěti do 99 roků.
. Základními devizami série jsou absolutní přístupnost všem věkovým i sociálním skupinám a hlavně HUMOR. Tak se dostáváme k druhému důležitému momentu, kterým je jméno scénáristy René Goscinnyho. Pokud někdo čeká taškařice ve stylu jeho nejslavnější postavy, Asterixe, neplete se. Goscinnyho rukopis je nezaměnitelný a jedinečný a proto i Lucky Luke doslova přetéká spoustou různých narážek, gagů, vtípků, hlášek či odkazů.
V Zelenáčovi Goscinny vrchovatě těží ze střetu dvou kultur: nově se rodící americké a tradiční evropské. Nehodnotí, která z nich je lepší, prostě je využívá k tvorbě humoru. Uvítací rituál, který prokáže, zdali greenhorn má na to, aby na drsném Západě přežil. Badmington, typický anglický šlechtic, vybavuje zděděnou dřevěnou chatrč svým drahým nábytkem. Jeho sluha Jasper zaučuje do tajů etikety indiána Sama. Místní ostří hoši se snaží lorda zastrašit a vyhnat z území, na které si sami dělají choutky… Luckova úloha je tentokráte (např. oproti Tortilám, kde rovnou vstupuje do akce) ze začátku více pasivní, ochranářská, ale postupem času, čím více porušování zákona bije do očí, musí rázně jednat – dokonce, aby spasil vlastní život.
. Výtečná je i kresba. Každý obrázek je na první pohled jasný, Morrisova karikaturní zkratka často vůbec nepotřebuje slov. Nástup právního obhájce Abercombieho Zlatze patří nejenom z tohoto pohledu k vrcholům knihy.
Sérii vydává česky Egmont a vsadil na jistotu – alba produkuje v naprosto stejné úpravě, jako úspěšného Asterixe. Tedy v měkkých deskách, se solidním tiskem a se slušným překladem. Zelenáč, to je pořádná porce dobré zábavy za lidovou cenu. A čtenář se ještě doví, proč se nevyplácí tajně upíjet z vlastní láhve nebo jaké jsou podmínky správného souboje střelnými zbraněmi.
S hodnocením podobných klasik se musí hodně opatrně. Lucky Luke si už ve světě v průběhu let získal ohromnou popularitu. Český hardcore fan zákonitě čeká bombu a přitom se mu do rukou dostává dílko z druhé poloviny šedesátých let, tedy bezmála čtyřicet roků staré. Jsou to trochu takové evropské Comicsové legendy a la Dargaud (francouzský nakladatel originálů) pro nejširší čtenářstvo od pěti do 99 roků.
. Základními devizami série jsou absolutní přístupnost všem věkovým i sociálním skupinám a hlavně HUMOR. Tak se dostáváme k druhému důležitému momentu, kterým je jméno scénáristy René Goscinnyho. Pokud někdo čeká taškařice ve stylu jeho nejslavnější postavy, Asterixe, neplete se. Goscinnyho rukopis je nezaměnitelný a jedinečný a proto i Lucky Luke doslova přetéká spoustou různých narážek, gagů, vtípků, hlášek či odkazů.
V Zelenáčovi Goscinny vrchovatě těží ze střetu dvou kultur: nově se rodící americké a tradiční evropské. Nehodnotí, která z nich je lepší, prostě je využívá k tvorbě humoru. Uvítací rituál, který prokáže, zdali greenhorn má na to, aby na drsném Západě přežil. Badmington, typický anglický šlechtic, vybavuje zděděnou dřevěnou chatrč svým drahým nábytkem. Jeho sluha Jasper zaučuje do tajů etikety indiána Sama. Místní ostří hoši se snaží lorda zastrašit a vyhnat z území, na které si sami dělají choutky… Luckova úloha je tentokráte (např. oproti Tortilám, kde rovnou vstupuje do akce) ze začátku více pasivní, ochranářská, ale postupem času, čím více porušování zákona bije do očí, musí rázně jednat – dokonce, aby spasil vlastní život.
. Výtečná je i kresba. Každý obrázek je na první pohled jasný, Morrisova karikaturní zkratka často vůbec nepotřebuje slov. Nástup právního obhájce Abercombieho Zlatze patří nejenom z tohoto pohledu k vrcholům knihy.
Sérii vydává česky Egmont a vsadil na jistotu – alba produkuje v naprosto stejné úpravě, jako úspěšného Asterixe. Tedy v měkkých deskách, se solidním tiskem a se slušným překladem. Zelenáč, to je pořádná porce dobré zábavy za lidovou cenu. A čtenář se ještě doví, proč se nevyplácí tajně upíjet z vlastní láhve nebo jaké jsou podmínky správného souboje střelnými zbraněmi.