Přinášíme první část rozhovoru s Pavlem Herianem o komiksu Lips Tullian, který nakreslil Kája Saudek.
Odpovědi z minulého rozhovoru:
Pak lze zmínit Miroslava Schönberga, samouka a velmi nadaného člověka, s Kájou Saudkem
se znal. Vykreslil se do kreslíře evropského formátu. Je však velmi kritický na své věci,
nechce je vydávat a spousta prací zůstala nedodělaná a nevydaná. Publikoval jen zlomek
svých děl, maluje si spíš pro sebe. S Kájou měli pracovat na společném komiksu, namalovali
ale jen titulní stránku. Ostatní strany pak nakreslil Schönberg sám.
Podepsal Kája Saudek Chartu 77? Je známo, že se kamarádil s Magorem.
Určitě nepodepsal. Magor napsal někdy v roce 1971 pro jeho výstavu v Domě pána
z Kunštátu v Brně průvodní text, spolu s Milošem Macourkem. Pak se opil, roztrhal Kájovy
originály a tím se rozešli. Kája Saudek byl solitér, pohyboval se mimo oficiální kulturu a
společnost. Neměl rád komunisty, protože mu zakazovali, co chtěl dělat. Za komunismu se
mnoho lidí shodlo na společném nepříteli, avšak po skončení totality najednou všichni měli
rozdílné názory, jak směřovat dál. Kája nakreslil propagační materiály pro všechny politické
strany někdy v 90. letech, pro ODS, ČSSD, KDU-ČSL i KSČM.
Lips Tullian: Náčelník lupičů
Komiks vznikl dle románu Kvidona z Felsů z roku 1894. Četl jste tento román?
Četl jsem jen vybrané pasáže, ten román má přes dva a půl tisíce stran plus přílohy. Je to
produkt tehdejší doby, který se dneska už nedá číst. Ale komiks z něj mohl vycházet takové 3
roky, místo jednoho, který se stihl.
Lips je náčelník lupičů, který si hraje na Robina Hooda. Inspiroval se spisovatel Kvidon
z Felsů touto anglickou legendou?
To neumím posoudit. Lupič džentlmen se vyskytuje v historii vícekrát. Angličané mají
Robina Hooda, na Slovensku působil Jánošík. Příběh Lipse Tulliana, vlastním jménem Filipa
z Mengštejnu, vedl Kvidona z Felsů k napsání svého krvavého románu, který se odehrává
v Čechách a v Sasku. Friedrich Schiller zase v Německu vymyslel loupežníka Karla Moora.
Jak to, že název příštího dílu byl vždy znám dopředu?
To bylo dáno přípravou. Kája Saudek kreslil z týdne na týden. Scénárista Jaroslav Weigel
připravoval vlastní skicy, storyboardy. V prvním souborném vydání Lipse Tulliana z roku
2010 měly původně být tyto Weigelovy skicy na levé straně, spolu se scénářem. Bohužel v té
době Jaroslav Weigel onemocněl, pak zemřel Ladislav Smoljak a všechno se zkomplikovalo.
V komiksu si můžeme všimnout podobnosti postav s reálnými lidmi.
Třeba Sahrberg měl předobraz v Rudolfu Hrušínském, jedna z cikánek se velmi podobala
šéfredaktorce MS paní Čermákové. Předobrazem komtesy Hildy je Kájova manželka, paní
Johana Saudková.
Proč ji obsadil do role záporné postavy?
Určitě v tom bylo trošku flirtování. Hlavní kladná postava, Hedvika, je sladká a zbožná.
Kája Saudek měl radši živočišné typy. Často zpodobňoval lidi, které znal nebo potkával.
Avšak málokdy je to konkretizované. Nejznámější je postava Muriel, ta vznikla díky Olze
Schoberové, pak se uvádí Xeron s předobrazem v bratrovi Janu Saudkovi. Anděl Ró by mohl
být Kájův švagr. Předlohu k Lipsovi potkal Kája Saudek ve vězení. Výrazný Dlouhý Samuel
také musel někde reálně existoval, ale to už se asi nedozvíme. Klidně to mohl být soused. A
pak se na několika místech objevují podobizny samotného Saudka s Jaroslavem Weiglem
(například na stranách 7 a 13).
Kdo byl leterrerem komiksu?
Kája byl geniální typograf, vždyť pracoval jako technický kreslíř. Všechno si dělal sám, i
coloring, titulky atd. To platí i o úžasných filmových plakátech.
Následující část se týká konkrétních detailů z komiksu Lips Tullian. Cílem je upozornit
na skryté poklady, kterých by si čtenář nemusel všimnout a také vysvětlit některé
dobové narážky, které v dnešní době už dávají smysl jen pamětníkům.
Ve čtvrtém díle komiksu to vypadá, že se Lips oblékl do kostýmu Batmana. (str. 13)
On má plášť s límcem. Tuhle Kájovu hříčku mohli čtenáři ocenit až po revoluci. Všimněte
si těch šlechticů v kostýmech prasat, jak drží Tuzexové poukázky, bony. To byla jasná
provokace. A v trávě si můžeme přečíst Morgen Grau.
Hned na další stránce už vidíme prasata bez kostýmů. Zároveň se jedná o první
barevnou stránku.
Kája si tu dělá legraci ze smetánky. Vyniká kombinace krásné Venuše s ostatními dámami,
které mají plochá prsa.
Pak tu máme detail Lipsových rtů. Připomíná mi tím Sylvestra Staloneho. (str. 21)
Ten tehdy nebyl známý.
Dále si můžeme všimnout vtipného detailu v podobě očíslovaných děvčat. Úplně dole
jsou dokonale rovné čáry. Kreslil je pravítkem? (str. 23)
Ne, to je ruční práce.
Co to jsou hajtry? (str. 27)
Hajtra je kůň.
Všiml jsem si odlišně ztvárněné postavičky starosty.
Ta postavička pochází z Dikobrazu od kreslíře Bapeho.
Nahoře vidím v červánkách Bendrot, to víte co znamená?
To je Abend Rot, z němčiny. Abend je večer a Rot je červený.
Co znamená nápis Baleniko úplně dole?
To byly cigarety z Jugoslávie. A pak tu máme ještě cínového vojáčka u vjezdu do města.
A také si všimněte skrytého nápisu RAJ na ceduli hospody U černého vola. Tak se za
socialismu označovala síť Restaurací a jídelen, zkratkou RAJ.
Raketa Saturn schovaná ve věžích zámku je kameňák, ale co znamená vlajka U24? (str.
33)
Označení německé ponorky, ta vlajka je pověšená na jejím periskopu.
Sem do posledního okénka se kreslíř podepsal jako Kája Saud, je to další vtípek,
nevyšlu mu tam místo nebo obojí? (str. 37)
To byl jeho zvyk se podepisovat různými způsoby. Také najdeme jeho podpis jako Sau, Kay
nebo Erich Toman, což byl jeho pseudonym, který mohl být přesmyčkou ze slova erotoman,
ale možná také ne.
Tady mě pobavila věta „Už je to tady Kájo. Do toho do toho.“ (str. 39)
Kája se přímo v komiksu hecoval opakovaně.
Vtipný je meč Gillette, proč se ale protivník ptá na „Yperit“?
Ano, žiletky na holení Gillette byly za komunismu normálně dostupné. Yperit je bojový plyn
z první světové války, snad je to odkaz na Prušáky.
Výzva fanouškům Káji Saudka!
Za účelem dokumentace a elektronické archivace hledáme jakékoli dostupné originály
Káji Saudka. Prioritně se jedná o komiksy, nebo jejich části ale samozřejmě i o ilustrace a
samostatné kresby. Velice zajímavá a pro poznání Kájovy tvorby důležitá je i dokumentace
jeho nepublikované či soukromé tvorby.
Vzhledem ke špatné reprodukci v dobových tiskovinách nebude bez potřebných podkladů
možné ani některá díla znovu vydat. Pro případné další vydání některých komiksů hledáme
také stále chybějící podklady některých stran (Lips Tullian, Černý Filip, Muriel).
Nejedená se nám nijak o vlastnictví těchto originálů, ale pouze o možnost jejich dokumentace
a kvalitního naskenování či nafocení. Případně jen o podklady samotné. Vše probíhá na
vysoké profesionální úrovni a samozřejmě diskrétně. Ostatně máme za sebou již mnoho
výsledků a také řadu pozitivních referencí.
Aktualizace 31/7/2022: Kontakt byl upraven.
Aktualizace 30/5/2023:Nadpis byl upraven o slovo Aktualizace