Deváté umění – už jenom tento pojem názorně ukazuje, jakým způsobem Francouzi pohlíží na kreslené seriály. Nesymbolizují pro ně zavrženíhodný brak či podřadnou zábavu pro malé děti, nýbrž umění! Řadí je po bok literatury, sochařství, zpěvu...Tvoří rovnoprávnou součástí kultury a také je k nim tak přistupováno. To znamená kupují se a čtou.
Veřejné průzkumy totiž ukazují, že každý pátý obyvatel země galského kohouta přečte za rok alespoň jednu komiksovou knihu. Což při 55 miliónech obyvatel vytváří potenciální trh o síle 11 miliónů čtenářů. Samozřejmě, je to jen hrubý odhad, ne každý opravdu nakupuje, spousta lidí využívá rozsáhlé nabídky v knihovnách, ale i tak tento fakt výmluvně hovoří o síle francouzského trhu a o možnostech místních nakladatelství. Těch se také v průběhu let vyprofilovala pěkná řádka. Počtem vydaných titulů od těch nejmenších přes nezávislá nebo undergroundová až po ta největší a nejvýznamnější, mezi která se počítají Casterman, Dargaud, Delcourt, Dupuis, Glénat a Lombard. Některá z nich mají svůj původ v sousední Belgii a všechna svou činností a záběrem dávno přesáhla hranice rodné hroudy.
Jejich vydavatelské počiny si můžete koupit jak objednávkou přes internet, tak členstvím v klubu, tak i klasicky v kamenném obchodě. Komiksy tam jsou tradiční součástí knižního sortimentu (byť se mezi knihy nepočítají – jsou samostatnou skupinou) a podle velikosti knihkupectví v něm zabírají příslušnou část. Ve velkých obchodních domech zaměřených na média a zábavu typu FNAC najdete celá oddělení nabízející jak aktuální novinky, tak všechny díly stovek jednotlivých řad, členěných ať podle hrdinů, či podle autorů. Regály tu jsou lemovány desítkami vášnivých čtenářů – dětiček, pubertálních výrostků i manažerů v kravatách – posedávajících kolem a hltajících poslední dobrodružství svých oblíbenců, přičemž prodejní personál to bere s naprostým klidem. Samozřejmostí pak jsou kvanta nejrůznějších antikvariátů či speciálních komikshopů, kde najdete opravdu všechno…
Oproti tomu význam komiksových časopisů a magazínů v posledních letech značně poklesl a dávno již neznamenají to, co 50. – 70. letech tituly jako Spirou, Pilote nebo Metal Hurlant.
O důležitosti a serióznosti komiksového umění ve Francii svědčí i pravidelné pořádání festivalů. Ten ve městě Angouleme je nejvýznamnější evropskou přehlídkou žánru a koná se (vždy koncem ledna) dokonce v areálu Národního centra komiksu (!), což je skutečnost, o které se nám tady bude asi ještě hodně dlouho jenom zdát. Další důležitou akci hostí město Blois a ve výčtu bychom mohli dále pokračovat.
Komiks je Francii v každém případě velikým fenoménem a fascinuje tam davy. Škoda, že tak málo se ho zatím odtamtud dostalo k nám. Proto je třeba pochválit vydavatele, kteří alespoň nepatrnou část z francouzské produkce zprostředkovávají českému čtenáři: Barlow, Crew, Egmont a Mot a doufat v lepší časy…
Veřejné průzkumy totiž ukazují, že každý pátý obyvatel země galského kohouta přečte za rok alespoň jednu komiksovou knihu. Což při 55 miliónech obyvatel vytváří potenciální trh o síle 11 miliónů čtenářů. Samozřejmě, je to jen hrubý odhad, ne každý opravdu nakupuje, spousta lidí využívá rozsáhlé nabídky v knihovnách, ale i tak tento fakt výmluvně hovoří o síle francouzského trhu a o možnostech místních nakladatelství. Těch se také v průběhu let vyprofilovala pěkná řádka. Počtem vydaných titulů od těch nejmenších přes nezávislá nebo undergroundová až po ta největší a nejvýznamnější, mezi která se počítají Casterman, Dargaud, Delcourt, Dupuis, Glénat a Lombard. Některá z nich mají svůj původ v sousední Belgii a všechna svou činností a záběrem dávno přesáhla hranice rodné hroudy.
Jejich vydavatelské počiny si můžete koupit jak objednávkou přes internet, tak členstvím v klubu, tak i klasicky v kamenném obchodě. Komiksy tam jsou tradiční součástí knižního sortimentu (byť se mezi knihy nepočítají – jsou samostatnou skupinou) a podle velikosti knihkupectví v něm zabírají příslušnou část. Ve velkých obchodních domech zaměřených na média a zábavu typu FNAC najdete celá oddělení nabízející jak aktuální novinky, tak všechny díly stovek jednotlivých řad, členěných ať podle hrdinů, či podle autorů. Regály tu jsou lemovány desítkami vášnivých čtenářů – dětiček, pubertálních výrostků i manažerů v kravatách – posedávajících kolem a hltajících poslední dobrodružství svých oblíbenců, přičemž prodejní personál to bere s naprostým klidem. Samozřejmostí pak jsou kvanta nejrůznějších antikvariátů či speciálních komikshopů, kde najdete opravdu všechno…
Oproti tomu význam komiksových časopisů a magazínů v posledních letech značně poklesl a dávno již neznamenají to, co 50. – 70. letech tituly jako Spirou, Pilote nebo Metal Hurlant.
O důležitosti a serióznosti komiksového umění ve Francii svědčí i pravidelné pořádání festivalů. Ten ve městě Angouleme je nejvýznamnější evropskou přehlídkou žánru a koná se (vždy koncem ledna) dokonce v areálu Národního centra komiksu (!), což je skutečnost, o které se nám tady bude asi ještě hodně dlouho jenom zdát. Další důležitou akci hostí město Blois a ve výčtu bychom mohli dále pokračovat.
Komiks je Francii v každém případě velikým fenoménem a fascinuje tam davy. Škoda, že tak málo se ho zatím odtamtud dostalo k nám. Proto je třeba pochválit vydavatele, kteří alespoň nepatrnou část z francouzské produkce zprostředkovávají českému čtenáři: Barlow, Crew, Egmont a Mot a doufat v lepší časy…