Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

JIŘÍ GRUS – VE ZNAMENÍ TECHNOMYTOLOGIE A (MAGICKÉHO) REALISMU

12.05.2003, autor: Hibi, Vojta

Slovo comics bylo vždy v našich myslích především spojováno se jménem Káji Saudka. Jenže časy se mění a na kolbiště dějin nastupuje nová kreslířská generace. A jak to tak bývá, i ta je spojena se jménem, které ji vede a tlačí kupředu. Kým jiným otevřít tuto pravidelnou rubriku než Jirkou Grusem? Jeho jméno sice už nejspíš všichni znáte, ovšem pokud ne, tak je právě nejvyšší čas si ho zapamatovat. A to nejen protože jste o něm jistě neslyšeli naposled, ale taky aby vám bylo jasné, že i u nás existují skutečně špičkoví comicsoví tvůrci. A právě proto je tu tato rubrika. Ať tedy promluví obrazy a autor sám.




   Svůj první životní výkop provedl Jiří Grus 20. listopadu 1978 v Trutnově a od té doby se jeho "kariéra" nedá nazvat jinak, než přímým tahem na branku: z přeboru (Lidová škola umění Trutnov) přes ligu (Výtvarná škola Václava Hollara, Praha) až po šampionát (nyní studuje 5. ročník Akademie výtvarných umění AVU, v ateliéru klasických malířských technik u profesora Berana).
 
Následující text je (krom drobných redakčních úprav) dílem samotného autora:
 
Jiří Grus, 11 let (soutěž PidiBem 1990)   Komiksem jsem fascinován od malička. Kresbu pocházející z mých 11 let jsem měl v Kometě č. 18/1991 (soutěž o nejlepšího Ufona - PidiBem 90), dále tři komiksy v časopise Bublinky a jako účastník soutěže Bemík 1991 v kategorii volná tvorba jsem měl vystaven svůj soutěžní komiks Paprsky zla na II. celostátním dnu comics.
   V té době jsem obdivoval Káju Saudka. Sbíral jsem a zuřivě kopíroval jeho kresby. Také mě oslovila generace kreslířů z časopisu Kometa (tzv. Generace 89) a komiksy z produkce Marvelu (X-Men, Conan atd.), které jsem tehdy dost pracně sháněl, i další…
   Později na střední, v touze dosáhnout co nejvěrnější realistické kresby, jsem obdivoval např. Zdeňka Buriana. Ještě později mě malba olejovými barvami, skýtající mnoho problémů, přivedla ke studiu starých mistrů (Rembrandt, Velasquez, Rubens) a romantiků 19. století, jejichž vnímání reality je mi inspirací i dnes; mám rád Lautrecovy kresby a studie.
 
Návrhy
 
   Pokud jde o mé vzory, nemyslím, že jsem někým bezprostředně ovlivněn natolik, že bych ho přímo kopíroval, spíše jsem se snažil z výše zmíněných nějak poučit a využít to při hledání vlastního výrazu. Z komiksových autorů jsou mi blízcí Moebius, Richard Corben, Bill Sienkiewicz, Chris Ware, Castelliny a další, z režisérů Terry Gilliam (zejména Brazil, Strach a hnus v Las Vegas, 12 opic), David Lynch, Luc Besson, Russ Meyer nebo Andrej Tarkovskij. Dalšími oblíbenci jsou: německý malíř Neorauch, Francis Bacon, spolužák z AVU Adolf Lachman, líbí se mi i klipy Björk, plakáty k filmům od společnosti Troma, kresby Františka Kupky, hudba Philipa Glasse.
   Přesná charakterizace žánru, ve kterém mé komiksy či obrazy vznikají, je asi nejblíže označení magický realismus všedního dne, kdy se osudy podivných outsiderů protínají v nedořečených příbězích zabydlených béčkovými monstry, ženami podobnými mé přítelkyni a naivními robotechnologiemi, jejichž jediným cílem je bezdůvodně pronikat do osobního prostoru mých hrdinů, komplikujíce jim tak život. Nejblíže této poetice je asi komiks Sitcom (viz. dále), ale nebráním se ničemu když mi to přijde zajímavé - viz. spolupráce se Štěpánem Kopřivou v žánru akčáren.
   Osobně možná více tíhnu k příběhům beze slov, vyprávěných jen obrazy, ale snad mám jenom problém vystavět dialog tak, aby to mělo smysl.
 
   Komiks vnímám jako příjemný prostor pro experimentování - je to skvělé médium, spojující filmové výrazové prostředky, psaný text, statické obrazy klasicky kreslené nebo malované, které dohromady vytvářejí dojem plynoucího času a třeba nekonečného prostoru… (zde záznam končí, písmo na papíru bledne a začínají mluvit kresby; tak si je užijte! - pozn. redakce).
 
Komiksy (podle pořadí vzniku):

Zemřít znamená nežítZemřít znamená nežít (čb, 1999, 8 stran)
4 strany vyšly v CREW č. 14/1999 v rámci stejnojmenné soutěže, v níž tento komiks obsadil první místo; scénář: Sanchez Abuli - soutěžní scénář podle již realizovaného komiksu
 
 
 
 
 
 
Malá holka (čb, 1999, 4 strany)
vyšlo v Aarghu! č. 2, 2001, pro nějž vznikly i dvě verze obálky
 
Malá holka Aargh! 2 Aargh! 2 - obálka 2
 
Randez-VousRandez-Vous (čb, 2000, 5 stran)
vyšlo v Aarghu! č. 3, 2002; cena v Lodži za černobílý komiks 2000
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SitcomSitcom (čb, 2001, 7 stran)
vyjde v Aarghu! č. 4; cena na XII. mezinárodním komiksovém festivalu v Lodži za černobílý comics 2001; účast v britsko-italské antologii 2003: No Words
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Samozřejmě, že jsem ji zabil (barva, 2001, 8 stran)
vyšlo v CRWI č. 20/2002 pro níž vznikla i obálka; scénář: Štěpán Kopřiva
 
Samozřejmě, že jsem ji zabil
 
Návrhy obálky CRWE č. 20 Samozřejmě, že jsem ji zabil - obálka (CREW č. 20)
 
Godot spoutanýGodot spoutaný (barva, 2002, 7 stran)
vyšlo v katalogu XIII. mezinárodního komiksového festivalu v Lodži 2002, vyjde (pravděpodobně) ve sbírce Inseminátor od Motu; scénář: Tomáš Prokůpek
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jeden z tisíce příběhůJeden z tisíce příběhů (čb, 2002, 2 strany)
vyšlo v Potu č. 3, 2002; scénář: Jakub Němeček
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Princip nepravděpodobnostiPrincip nepravděpodobnosti (barva, 2002, 8 stran)
vyšlo v Portugalsku v časopise Comix č. 5/2003 a vyjde (pravděpodobně) ve sbírce Inseminátor; scénář: Štěpán Kopřiva
 
 
 
 
 
 
 
 
BathBath (barva, 2002, 3 strany)
vyjde (pravděpodobně) ve sbírce Inseminátor (Mot)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Epilog (barva, 2002, 5 stran)
vyšlo v Živlu č. 21; první cena na XIII. mezinárodním komiksovém festivalu v Lodži 2002
 
Návrhy jedné postavy z Epilogu Epilog
 
NitrákJiž od r. 2002 intenzivně pracuji na scénáři Štěpána Kopřivy k 46 stránkovému albu s pracovním názvem Nitrák.
 
 
Příště (již tento čtvrtek): Druhý člen Velké čtyřky, specialista na barvu a (opět) student AVU: Karel Jerie. Výtvarník, kterého rozhodně nepřehlédnete.




Autor:


Autor článku: Hibi, Vojta

Související články:


Generace nula
22.12.2014 Zero: Ubohá nula dělá ksichty a Aleš Kot je kokot
20.08.2013 Pérák: Český supermuž skáče nacistům do zelí - 100 %
03.12.2012 Komiks do galerií nepatří, říká Dan Černý v rozhovoru






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

Jaký je rozdíl mezi zákeřným sarkasmem a ironií?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!