Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

VELKÁ KNIHA GUSTAV KRUM ANEB KOMIKS JAKO NĚMÝ FILM

14.05.2003, autor: Elves

Velká Kniha komiksů Gustava Kruma poskytuje fajn příležitost zamyslet se nad tím, co vlastně dělá komiks komiksem, nebo lépe co komiks ještě je a co už není. Špičkový malíř a ilustrátor Krum (79) byl totiž doma spíše ve světě Zdeňka Buriana či Bohumila Konečného a renomé průkopníka žánru si vysloužil, aniž by jej vskutku ovládal.




.    Jeho komiksografie je v první řadě dílem ilustrátora zbaveného zábran, který prostě najednou mohl namalovat víc, než by mu dovolil průměrný nakladatelský redaktor.
   V bbartím podání je jeho tvorba prezentována "tradičně" nechronologicky, a to v následujícím pořadí - Věznice Parmská (vycházela v týdeníku Květy v roce 1970), Kapitán Blood (v témž roce čtrnáctidenně na zadní straně polovojenského Zápisníku), Král Madagaskaru (v měsíčníku Pionýrská stezka v letech 1975-77), Tarzanův návrat (v Zápisníku 1968-69) a Vinnetou (tamtéž 1964-66). Torzo komiksu Nervy jako špagáty je zmíněno s ukázkou pouze v pečlivém úvodu knihy.
   Plných 13 let se tedy Krum bavil něčím, co bylo v tehdejším Československu okrajovým a nemilovaným žánrem. Již letmý pohled na vročení děl ostatně dává tušit skryté drama. Vinnetou byl navzdory velkému úspěchu po dvou letech na pokyn shora zakázán, "rehabilitace" i nejplodnější období přišlo s Pražským jarem a děj uzavřel Král Madagaskaru, kopírující ve své době krutě vysmívaný normalizační seriál o slavném Slovákovi, ve skutečnosti Polákovi Mořici Beniowském.
 
   Cestu otevřel rudý bratr
   Ke komiksu dosurfoval prvotřídní ilustrátor burianovského střihu v půli 60. let na vlně úspěchu zfilmovaných románů Karla Maye. Jeho "protokomiksu", jinak docela pěkně řešenému, ovšem něco podstatného chybí - nejenže zde není arciznak, tedy bublina s dialogem, ale kresbám schází i tempo a patřičná akce. Čtenář díky tomu zůstává ději vzdálen a nahlíží jej v širokoúhlých, sošně obsazených záběrech. "Dovnitř" se nedostane, ani kdyby chtěl. Komiks se mění v oněmělý film, sledovaný ve srovnání s celuloidovým opojením nikoli na monumentálním plátně,. ale v hledáčku kamery. Ani heroická scéna s tím nic nenadělá. BB Art ostatně nezařadil Krumova díla Trojská válka a Poklad na ostrově, protože v jejich případě už jde o "grafické romány", v nichž text místy hraje nad kresbami přesilovku.
 
   Vážný Neprakta
   Největší síly Krumova podání totiž tkví ve schopnosti vidět realistickou scénu, historický detail, kostým, uniformu, architekturu - téměř jako by šlo o náčrtky režiséra proponovaného snímku. Díky tomu můžeme vidět, jak by asi vypadaly filmy o Vinnetuovi, kdyby je točili zodpovědní lidé a nikoli Dederóni, honící se po jugošských skaliskách a pláních.
   Krum se přitom pohybuje "podél" hranice komiksovosti, hned je venku, hned zase uvnitř. Je vlastně seriózní obdobou toho, čím vynikal i humorista a autor Seka a Zuly Jiří Winter-Neprakta - schopnosti přesně a věrohodně. zvládat historické kostýmy i exotické prostředí.  Autor předmluvy dokonce cituje historku, dokazující mistrovo nesmírně pečlivé zvládnutí reálií: šéfredaktor Olympie ho prý podezříval z toho, že za jeho zády jezdí do Istanbulu. Jinak by prý totiž nebylo možné, aby tak přesně vystihl uličky, které znal šéfredaktor přímo ze služebního pobytu v Turecku.
 
   Námitka námětům
   Slabinou Krumových komiksů je ovšem i volba, respektive nepůvodnost námětů. Příběhy, většinou notoricky známé z četby, lákaly vlastně jen způsobem provedení. V případě Krále Madagaskaru dokonce televizní verze dlouho dopředu napověděla, co měla Pionýrská stezka teprve ukázat. Pandán socialistického seriálu byl navíc poněkud smutným završením díla. Krum se od televizní předlohy úplně neoprostil, když dal Beniowskému rysy slovenského herce Jozefa Adamoviče. Přesto i tady naznačil, jak seriál měl (ale v produkci bratislavského studia Koliba prostě nemohl) vypadat.
 
.    Zvetšelé zvětšeniny
   Poněkud zvláštně také působí, že BB Art nedodržel původní formát seriálů a nabídl jejich zvětšeninu. Kapitán Blood, který měl být malý jako drahokam, vypadá víc než neohrabaně, což je na škodu věci.
 
   Summa summarum: navzdory Krumově kreslířské genialitě se nelze ubránit dojmu, že "ve skutečném komiksu" by každá druhá scéna vypadala trochu jinak. I dnes je však dost fajnšmekrů, kteří němým historickým velkofilmem nepohrdnou…




Autor:


Autor článku: Elves

Detaily o komiksu:

Titul: Velká kniha komiksů Gustav Krum
Série: Velká kniha komiksů
Scénář: D. Galský
Jaromír Kincl
Stanislav Rudolf
Jaroslav Weigel
Kresba: Gustav Krum
Žánr: Ostatní (CZ).
Rok vydání: 2002
Počet stran: 252
Formát: A4
Vydavatel: BB/art
Země vydání: Česká Republika
Země původu: Česká Republika
Související články:


Velké knihy komiksů
12.02.2008 PLÁNY BB ARTU NA ROK 2008
12.02.2007 MOURRISON – HRDINA BEZ BÁZNĚ A … HONEY?
04.01.2007 VELKÁ KNIHA KOCOURA VAVŘINCE ANEB PĚT PRADÁVNÝCH KNIH POHROMADĚ!






    




Joachym


Články nebo blogposty a reakce

Upozornění: Nemám Facebook
(odešel jsem v roce 2020)
ani žádný jiný profily!



Skandální reakce nakladatelství BBart.

V českém komiksovém rybníčku to smrdí, hnije a zapáchá a komiks.cz se to snaží změnit.

Ze zk*rvené Vrány teče smůla

Nakladatelství Comics Centrum zuří! Neskouslo kritickou recenzi

Život našeho Pána











     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2024 Komiks.cz
CC BY-NC-ND 3.0

Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!