Následující text je (krom drobných redakčních úprav) dílem samotného autora:
. Narodil jsem se 29. srpna 1971 v Karviné a po gymnáziu šel na zdravotnickou nadstavbu (ne jako zdravotní bratr, ale RTG laborant) do Olomouce, pak na vojnu a pak na pedagogickou fakultu v Brně (obory angličtina a výtvarná výchova). Na základce jsem ještě docházel na Lidovou školu uměni. Po studiích mě většinou živila angličtina, popř. moje ruce - čímž mám na mysli fyzickou práci. Ta má teď navrch.
Rád se podívám do hor, obzvláště s lidma, s kterými si rozumím. Loni se mi povedlo "prozkoumat" pár míst ve Wyomingu a Coloradu, letos se chystám na okolí Seattlu a Aljašku; chladné lesnaté pobřeží a nádherné kopce, a budu s bráchou (!).
Komiks mě fascinoval už jako dítě předškolní - byl jsem vášnivým sběratelem Čtyřlístku a pokoušel jsem se i vytvořit vlastní díly. Samozřejmě na mě velice zapůsobil Saudek a pořád ho považuju za jednoho z nejlepších vůbec. Klasičtí Supermani, Batmani, Spider-Mani atd. mě nikdy moc nefascinovali; nejvíce mě zajímá mix komiksu a ilustrace nebo osobité styly některých kreslířů.
. Z první skupiny je to Trnka, samozřejmě - netvrdím, že dělal komiksy, ale je/byl to skvělý ilustrátor; Vlas s Bradou od Františka Skály jr. a Pojarova škola české filmové animace, ta je prostě úžasná ("Sejdeme se u Kolína", že?). A, hej, musím připomenout Pavla Čecha, kterého považuju za geniálního tvořivce; už jste si prohlíželi jeho věci? Vzpomínám si taky na ilustrátorku z Jižní Afriky, která mě taky jako teenagera velice upoutala: Fionna Moodie. Jo, a Petr Sis - žije v New Yorku a zahlcuje trh krásnýma knížkama - a Tove Jansson, autorka muminků - skřítků z chladného lesnatého severu, kteří mají tak úžasnou poetiku v textu i kresbě… Člověk přímo slyší praskání polen, která hoří v krbu, za oknem je tma a zima…
. Druhá skupina je pro mě především Mike Mignola a Hellboy. Skvělá kresba a skvělý scénář. Do stejné scénáristické kategorie hororu a akční detektivky spadá Dylan Dog, ale tam se kreslíři střídají. Dál Simon Bisley a jeho malba, skvělé; zajímavé je, že ač jsou jeho následovníci velice "jako On", u nikoho z nich jsem nenašel pro něj tak typické spojení perfektní (jaké jiné slovo mám použít než perfektní?) malby s expresivní poetikou (to je můj osobní termín) barevných stříkanců, viditelných tahů štětcem a kombinace propracované kresby se surovým pokládáním barvy (ze scénářů, které Bisley zpracoval, mě fascinoval Sláine, ale ostatní věci... Dredda nesnášim). K tomu některé věci, které jsem viděl od Hugo Pratta... poezie. A taky Little Nemo in Slumberland od Windsora McCaye je velice poetická záležitost - secesní!
. .
Film: film, který rozhodně ovlivňoval Žlutého Tíře, byla Lola běží o život; spádovost, kamera a hudba(!); když kouknu na "Tíře", tak slyším, jak Lola běží o život. Při kreslení hodně poslouchám hudbu, od klasiky po trans. Naposledy jsem si objevil Čechomor, jejich spojení moravského folklóru se symfoňákem v CD Proměny dosahuje, aspoň pro mě, přímo archetypálních hloubek... Zdálo sa mi, zdálo, že sa od hor mračí... už to znám nazpaměť.
. Zajímá mě poeticko-hororově/pohádkově-fantasy mix a taky vtip (Asterix apod.). V současné době mám pár námětů, jeden dokonce není můj, a vše mě to láká a už se jdu na něco vrhnout (nic z toho ale ještě není detailně rozpracovaná záležitost, tudíž... jdu rozpracovávat).
Zdá se, že na české komiksové scéně se začíná něco dít. Jde o to, jestli to všichni Ti komiksoví nadšenci vydrží než se opravdu nějak rozjede jakýsi komiksový trh... Viděl jsem nějaké obrázky maleb od Wladimira 518 a byla to sila!!! Takhle divoce malovaný několikastránkový komiks, což, Wladimire? Vím, že Pavel Čech má nějaké delší barevné komiksové a ilustrační práce a hrozně rád bych to viděl publikované. Teď si zahraju na Libuši: "...a vidím poštovní známku s ilustrací od Pavla Čecha..."
No, doufám že to hlavní jste se ode mě dozvěděli…
Komiksy (podle pořadí vzniku):
. Odysea 1999 (barva, 1990 - 91, cca 70 stran)
Hobit aneb Tam a zase zpátky (barva, dokončeno 1998, 147 stran)
celé vystaveno roku 1999 v Brně; vydání zatím zastaveno protože příběh dosud nedostal autorská práva
celé vystaveno roku 1999 v Brně; vydání zatím zastaveno protože příběh dosud nedostal autorská práva
.
. .
. .
O kutilce (barva, 1999, 18 stran)
čb verzi vydal Netopejr, 2000, v dvojalbu Ruddy (autor Pavel Čech)/O kutilce pro nějž vznikla i jedna ze dvou obálek
čb verzi vydal Netopejr, 2000, v dvojalbu Ruddy (autor Pavel Čech)/O kutilce pro nějž vznikla i jedna ze dvou obálek
. . .
Brněnské pověsti (barva, 2000, cca 6 stran)
spolu s dalšími stranami dalších autorů vydal Dům Dětí a Mládeže Junior v Brně (2000) u příležitosti Dětského dne
spolu s dalšími stranami dalších autorů vydal Dům Dětí a Mládeže Junior v Brně (2000) u příležitosti Dětského dne
.
.
.
Žlutý tíř (barva, dokončeno 2001, 74 stran) - "fantasy putování s vlkodlačí zápletkou"
1 strana vyšla v katalogu výstavy Pohádkový svět komiksu v Olomouci (2000); o vydání uvažuje Netopejr
1 strana vyšla v katalogu výstavy Pohádkový svět komiksu v Olomouci (2000); o vydání uvažuje Netopejr
. . .
. Huskiosa 1 - Příběh o osamělé věži (barva, 2001 - 2002, 10 stran)
čb verze vyšla v Aarghu! č. 3, 2002, a v barvě tento příběh naleznete na našich stránkách
Huskiosa 2 - Huskiosa a Gabriel (čb, 2002 - 2003, 18 stran)
vyjde v Aarghu! č. 5
vyjde v Aarghu! č. 5
. .
Rozsáhlejší ukázky a osobní stránku autorovu naleznete na: www.mujweb.cz/www/kutiloviny
Rozhovor s autorem je též k nalezení v Aarghu! č. 3, 2002.
Příště: Kreslíř často s Tomášem Jirků dávaný do souvislosti; vždy však bez určení pořadí. Důvodem je možná jejich nikoli nepodobný přístup k příběhům, ale možná i jen to, že oba jsou tvůrci stejně nepřehlédnutelní: Pavel Čech.