. Narozen 21.4. 1978 v Banskej Štiavnici, na své výtvarné pouti vychodil Školu úžitkového výtvarníctva v Košicích (obor propagační grafika, od 1992) a Vysokou škola výtvarných umení v Bratislavě (katedru grafiky - atelier Voľnej grafiky a knižnej ilustrácie u prof. akad. malíře Dušana Kállaya, od 1996). Od roku 2002 je grafikem ve firmě Cauldron, která se věnuje vývoji počítačových her.
Následující text je (krom Vojtova překladu) dílem samotného autora.
Comicsem se zabývám teoreticky od dětství, prakticky od poloviny roku 2001. Asi jako u převážné většiny "rodáků" mě nejvíc ovlivnil časopis ABC. Můj první skutečný kontakt se zahraničním komiksem jsem měl prostřednictvím Y(H)anse (později Thorgala) od Rosińského - a tím myslím období základní školy. Dnes jsem rád, že jsem Y(H)anse objevil před Spider-Manem či Supermanem (i když v té době jsem nedělal žádné rozdíly a kupoval skutečně úplně všechno, co mělo bublinky a obrázky).
Dnes by to byl asi Dave McKean (za jeho přístup k malbě). Líbí se mi, když je komiks malovaný tak, že každé jeho políčko si člověk může zavěsit "v obýváku nad pohovku" jako obraz. A to by asi měl být cíl každého komiksového autora.
Dále je to Katsuhiro Otomo (za jeho kombinaci kvality, výkonu a rozsahu). Mám rád když je komiks dlouhý. Možná proto, že mi pak připadá spíš jako kniha. Byl jsem nadšený, když jsem viděl jeho díla jako "Domu" nebo "Akira". Jeden komiks má víc než dvě stě nebo tři sta stran - to je úplná paráda. Všechny by měly být takové, no ne? Klasicky preferovaná délka 46 stran mě trochu obtěžuje - je to dost málo. Takový Otomo se na šestačtyřicítce jen "zahřívá" (ale v žádném případě na ní nenudí).
A taky David B. (za to, že jeho Padoucnice v mých očích definitivně zrovnoprávnila komiks s krásnou literaturou). Těším se na to, až náš domácí komiks dospěje, a přestane se vyžívat v komisech, ve kterých hlavní hrdina zkouší narvat amputovanou nohu do zadku ubožáka, kterému ji právě utrhl.
A samozřejmě je tu kopec dalších autorů.
Pokud jde o nakladatelství, domnívám se, že velmi záslužnou práci v tomto směru v našich končinách odvádí Mot. Je příjemné, jak nás zbavuje komiksové negramotnosti právě prostřednictvím kvalitních titulů, které doteď vydalo. Těším se z toho, že nám přinášejí nové komiksové vzory a že se naše už vzpomínané "komiksové dospívání" nezastaví u Supermana.
Film: Myslím si že pokud jde o film tak třeba takový David Lynch a Emir Kusturica mají světu komiksu co říct (tedy alespoň tomu mému).
V současnosti pracuji na svém prvním komiksovém projektu, kterým je Oskar Ed. Do dnešního dne jsou z něho hotové první dvě knihy, což dohromady dělá 126 stran. První část by měla vyjít v budoucnosti v Motu. Pro Aargh! jsem taky nakreslil krátkou osmistránkovou epizodu v které vystupuje hlavní hrdina knížky Oskar Ed.
Momentálně dodělávám drobné detaily na prvních dvou dílech "Eda" a brzy začnu práci na jeho třetím pokračovaní. Také bych souběžně s jeho třetím dílem chtěl rozběhnout jiný projekt, tentokrát však už v barvě.
Nevím, jaký je žánr, v němž vznikají moje komiksy, to ať si zařadí případný čtenář. Chtěl bych vyprávět o vesmíru obyčejných lidí, v rámci něhož i ty nejobyčejnější věci mohou nabývat netradiční podoby. Myslím, že i náš soused v paneláku může být dostatečně zajímavý, když se na něj podíváme trochu netradičnější optikou.
Pokud jde o scénáře, tak dělám jednu z největších "chyb" komiksových kreslířů a to tu, že si scénář dělám sám. Někdy se možná poučím...
Samozřejmě bych se chtěl kreslením komiksů živit, ale v našich poměrech a končinách si to neumím představit. Práce pro domácí trh je spíš příjemnou charitou. Určitě snem každého domácího autora je prosadit se v zahraničí, ale na to člověk musí nejdřív dorůst…
Komiksy (podle pořadí vzniku):
Dvere (volná tvorba - kresba, 1994)
.
.
. Obesenec (volná tvorba - kresba, 1994)
. Psycho 1 (volná tvorba - kombinovaná technika, 1999)
. Psycho 2 (volná tvorba - kombinovaná technika, 1999)
. Psycho 3 (volná tvorba - kombinovaná technika, 1999)
. Psycho 4 (volná tvorba - kombinovaná technika, 1999)
. Zo zápiskov slovenského akčného hrdinu: Rozvracač rodín (komiks, čb, 1999, 1 strana) - jeden z autorových "tenkrát poprvé"
. Bacil (volná tvorba - linoryt, 2000)
. Dvojmačka (volná tvorba - linoryt, 2000)
. Horiaci dom (volná tvorba - linoryt, 2000)
. Hviezda (komiks - novoročenka, linoryt, 2000, 1 strana)
. Hovoriaci rožok (komiks, linoryt, 2000, 1 strana)
. Kufor (volná tvorba - linoryt, 2000)
. Ponorka (volná tvorba - linoryt, 2000)
. Slovenský akčný hrdina (volná tvorba - linoryt, 2000)
Oskar Ed 1 (komiks, čb, 2001 - 2002, 63 stran)
vyjde v Motu v edici Motýl; další ukázky lze nalézt také u nás v Galerii
vyjde v Motu v edici Motýl; další ukázky lze nalézt také u nás v Galerii
. .
. Oskar Ed: V parku (komiks, čb, 2002, 8 stran)
vyjde v Aarghu! č. 4 a v antologii Warburger slovinského časopisu Stripburger
vyjde v Aarghu! č. 4 a v antologii Warburger slovinského časopisu Stripburger
. Oskar Ed 2 (komiks, čb, 2002 - 2003, 63 stran)
pokračování komiksu Oskar Ed 1
pokračování komiksu Oskar Ed 1
Oskar Ed 3 (komiks, čb, 2003 - ?, ? stran)
pokračování komiksu Oskar Ed 2; v přípravné fázi
pokračování komiksu Oskar Ed 2; v přípravné fázi
Příště: Neochvějná opora domácí fanzinové scény, spoluvydavatel fanzinu Sorrel, neúnavně tvořící kreslíř a přitom kvalitní scénárista, to je Dan Černý. Člověk, kterého je vždy potřeba…