Výtvarné vzdělání:
Výtvarná škola Václava Hollara, Praha
Akademie výtvarných umění AVU - atelier klasických malířských technik u prof. Berana, 1996 - 2003
Výtvarná škola Václava Hollara, Praha
Akademie výtvarných umění AVU - atelier klasických malířských technik u prof. Berana, 1996 - 2003
Následující text je (krom drobných redakčních úprav) dílem samotného autora:
Narodil jsem se prosinci 1977 v Pardubicích. Kreslení mě bavilo už v útlém věku, kdy jsem kreslil z postýlky po stěně vlaky. Později mi hlavní inspirací byly otcovy kresby, kde jsem již velmi záhy objevil kouzlo morbidního černého humoru. Otec si v něm velmi liboval a já si v něm libuji dodnes. Jeho kresby na téma srážky vlaku s letadlem, či přejetí vězně policejním autem mi jednoduše byly obrovským vzorem pro tvorbu. Tehdy jsem dělal hlavně s kresbou, s barvami mi to moc nešlo. Možná nanejvýš ještě tak červená pro krev.
Od 1. třídy základní školy jsem navštěvoval Lidovou školu umění, kde jsem jednou vyhrál cenu Děti, Mír a Umění s tím, že jsem nakreslil obrovskýho tlustýho kocoura, jak se mu zdá o myších (myši byli nacpaný v komiksový bublině!).
Ve dvanácti jsem si dělal z moduritu panáky, šil na ně šaty, vyráběl zbraně a hlavně jsem s nimi dělal souboje. Měli v sobě vyřízlý díry, aby do nich šly dobře zasouvat meče.
Jinak jsem byl velmi silně ovlivněn videofilmy, které se k nám dostávaly v oněch dobře známých tisíckrát omletých kopiích se skvělým jednohlasým dabingem. Viděl jsem spoustu béčkovejch horrorů a z toho jsem dost čerpal témata pro kreslení. Na všechny videokazety co jsme měli doma jsem fikskama kreslil obaly z fotek akčních herců, které byly dostupný jen na poutích. A tento falešnej terminátorovskej heroismus oživlých mrtvol mi zůstal dodnes a většinou se tak nějak promítne i do mé práce; rád se jím nechám unášet.
. . .
Jinak co se týče techniky, tak pracuji spíš s kresbou než s malbou. Vystudoval jsem sice atelier klasických malířských technik na AVU, kde jsem se malbou zabýval po celé studium, ale i tak je mé barevné spektrum vždycky nějak omezené. Je to odraz šedivě rezivějících představ utopických hrdinů či předmětů, kteří se tajemně zjevují kdesi v ponurých prostorách.
. . .
S touto představou o podivných neexistujících biomechanických formách jsem letos zdárně ukončil i studium na AVU - jde celkem o 9 obrazů - technika: velkoplošný digitální tisk.
. . .
Ke komiksu jsem nikdy nějak moc neinklinoval, ale občas mi chybí v kresbách pohyb, střih, gradace nebo dialog. Komiks se mi zdá jako vhodné prostředí, kde to vše lze vyjádřit a proto ho občas kreslím. Na AVU jsme společně s Jirkou Grusem kreslili takové "rychlokomiksy" fiksou nebo propiskou třeba jen na jednu stranu a vystavovali jsme je na nástěnce. Vznikal tim takovej živej, energickej a drsnej underground a po pravdě řečeno, na tyto komiksy myslím dodnes.
. . .
Přes Jirku Gruse jsem se dostal i ke Štěpánovi Kopřivovi a s ním jsem udělal parodický Saigon Tribute o Čtyřlístku ve Vietnamu. To byla dobrá a hezká zkušenost a teď se rozjíždí projekt Pérák s Mongem a Mortenem z časopisu Živel, pro jehož komiksové číslo (č. 21, 2002) jsem dělal i obálku.
. . . .
Při tvorbě mě občas nárazově cosi ovlivní, ať je to zážitek, film, obraz nebo třeba člověk. Vždy se tím nápadem snažím nějak prokousat. Proto je má práce poměrně různorodá a rád objevuji nové způsoby, jak daný nápad výtvarně zpracovat. Jde mi o realističnost a naturalističnost, která může být vyjádřena jakýmkoliv způsobem. Proto jsem pracoval na plastikách, obrazech, kresbách, byl jsem rok zaměstnán v počítačové firmě (díky Jirkovi Grusovi), kde jsem fungoval jako grafik na hře Shade. Po této zkušenosti jsem diplomovou práci dělal ve Photoshopu.
Zmínil jsem se o Jiřím Grusovi. Je to zručný a vtipný člověk, se kterým se znám už ze střední školy a musím říct, že mě v práci velmi ovlivňuje. Je to asi on, kdo mě nejvíc ke komiksu přitáhl, neboť on jím opravdu žije, což se o mně říci nedá. Já si asi chci vyzkoušet všechno a tak hledám ty nejvhodnější způsoby, jak toho dosáhnout…
Komiksy (podle pořadí vzniku):
. . Saigon Tribute (čb, prosinec 2002, 8 stran)
vyšlo ve sborníku parodií na Čtyřlístek Dětem vstup zakázán, květen 2003, pro nějž vznikla i obálka; scénář: Štěpán Kopřiva
vyšlo ve sborníku parodií na Čtyřlístek Dětem vstup zakázán, květen 2003, pro nějž vznikla i obálka; scénář: Štěpán Kopřiva
Pérák (barva, 2002 - ?, ? stran)
vyjde v časopise Živel č. ? až č. ?
vyjde v časopise Živel č. ? až č. ?
. . .
Více o projektu Pérák se dozvíte na stránkách www.monge.cz/perak
Příště: Jeden z nejplodnějších současných autorů, tvůrce silně ovlivněný H. P. Lovecraftem, výtvarník několika stylů Jiří Miňovský. Takže příště…