. Crew 12 měla oproti předchozím číslům více stránek. Jednoduchá rovnice říká: víc stránek = víc comicsů. Byly naprosto skvělé. Kombinace naprosto úchylného blicího humoru Mlíka a Sejra, ponurého hororu Šramot, postavy, na kterou byli čtenáři extrémně nadrženi (Hitman), perverzního humoru dvojce extrémních psychopatů Alan Grant/Simon Bisley a temné stínohry slavného Sin City, byla opravdu naprosto brilantní. Navíc se objevily i tzv "doplňkové příběhy", které také překvapily svou kvalitou - především Špatný den na řece Sajo.
Další věc, co mě uhodila do očí při otevření magazínu, byl sloup… Totiž, Crew sem otevřel už při odchodu z knihkupectví. Ale to jsem vám nechtěl říct ... jó, aha. Další věc, které jsem si hned všiml, byl papír. Redakce zvolila drsný povrch, něco jako hajzlpapír. Samozřejmě ne tak brutální, ale dodnes tenhle druh papíru považuju jako ten nejlepší, na kterým byla Crew tištěna. Comicsům dokonale seděl, připomínal americké comicsy na recyklovatelném papíře, jakým je třeba Elseworlds: Batman/Lobo.
Co se týká pravidelných rubrik: byly. To znamená, dopisy čtenářů, mučírna, profily postav (Spider-man a Hitman), profil autora (Garth Ennis), aktuality, profil série (Hellblazer). Opět kvalitní množství publicistiky, příjemné to odreagování od četby comicsů.
Ale právě comicsy přivábily tu největší pozornost. Začalo se hned zostra: Mlíko a Sejra od Evana Dorkyna se velmi rychle stali na našich kolbištích kultem. Žádný jiný comics nezaujal mé rodiče a kantory ve škole tak, jako tento. Dokonce jsem se dočkal agresivity ze stran rodičů a zabavení magazínu ze strany učitelů, které na existenci časopisu upozornil můj brutální smích při hodině matiky. No co, aspoň ho vzali na vědomí… Příběh Šavlový tanec opravdu patří k tomu nejlepšímu, co bylo na stránkách Crew uveřejněno. Naprosto úchylný, debilní a omezený humor - tedy něco pro mě. Příběh, kdy Mlíko a Sejra tak chlastaj, že pak docela dlouho nepřetržitě blejou a když pak dostanou žízeň, vychlastají svoje blitky, snad ani nepotřebuje žádné další komentáře…
Šramot je hororový příběh, vykazující se menší zmateností, ale vynikající atmosférou. Autorské duo: kreslíř P. Snejbjerg a scénárista S. White. Kresba výtečně dotváří onu kouzelnou atmosféru a kombinace černobílá kresba + drsný papír dokonale exceluje. V hlavní roli dívka štítící se pavouků a keřík, který je jich plný… A nebo je vše jinak? To ať posoudí čtenáři…
Hlavní hvězdou tohoto čísla měl být Hitman. Měl. Superpopulární comics od veleúspěšného scénáristy Gartha Ennise, který bývá titulován jako comicsový Tarantino, přinesl (tak jako Crew 10 a Spawn) menší zklamání. Příběh je slabší o to, že je to crossover s Batmanem. Ennis tudíž pracoval na prostoru omezeném tím, aby žádná z postav neutrpěla nějakou újmu na cti. Tím pádem příběh sklouzne do bezbřehého patosu. Batman na Monaghana křičí "Nenechám tě zabít toho člověka!" - přitom se jedná o monstrum, které vypadá jako zombie strávená velrybou. Navíc toto podivuhodné monstrum šíří smrtelnou nákazu. Nakonec se zlý a hodný hoch rozejdou se slovy "příště se uvidíme". Kresbu obstaral John McCrea, který nakreslil kompletní Hitmanovu sérii a nutno podotknout, že má svůj charakteristický styl; v některých sekvencích kresba je opravdu úchvatná, bohužel jsou proloženy pasážemi, které vypadají poněkud odflákle.
Pokud Hitman zklamal, tak Špatný den na řece Sajo dokonale překvapil. Krátký příběh od DC comics je originální, krvavý a poučný. Zavede nás totiž na menší lekci dějepisu. Roku 1241 dobývají Mongolové uhry, pardon, Uhry. Jedna z mongolských hlídek se střetne s armádou protivníka a je zmasakrována. A jediného přeživšího, Jočiho, tak čeká velmi těžký úkol. Musí varovat své spolubojovníky, velí mu to čest. Pomáhá mu duch jednoho z předků a nutno poznamenat, že Joči ztratí nejen odvahu, ale i některé končetiny… Příběh vyvedli Neal Barret junior a Phil Winslade.
Poté se otvírá opona pro prasáky Alan Granta se Simonem Bisleyem. Přichází Bimbas. Tihle dva se moc dobře znají, spáchali spolu Lobo's Back, Batman/Dredd - Rozsudek nad Gothamem nebo třeba Elseworlds: Batman/Lobo. Krátký příběh o zločinci jménem Zipinďa, který má místo hlavy penis a když se hodně dopálí, tak ejakuluje, je naprosto úchylný a je to děsná hlína. Ozdoba tohoto čísla, dokonalá parodie na Disneyho: šťastné místo, kde si hrají roztomilá zvířátka a dějí se tam samé roztomilé věci, poněkud naruší přestřelka mezi Zipinďou a soudcem Dreddem. No, řekněme že ho poněkud zruší, to je přesnější.
Následují Metamorphosis II. Martina Němce, který tak dokazuje, že umí kromě rozebírání děl začínajících comicsových autorů také výtečně kreslit. V hlavní roli Hurvínek, Sněhurka a E. T.
Zákazník má vždycky pravdu je pochmurný a hořký příběh ze Sin City. Na tom by nebylo nic zvláštního. Celá série je hořká a pochmurná. Tahle krátká pointovka je velmi povedená. To ale taky není nic nového, protože celé Sin City je povedené. A kreslí ji Frank Miller, ale to už vůbec není nic... (Ostatně najdete ji i nově v Chlastu, děvkách a bouchačkách…) No, tak dál…
. Posledním comicsem je obstojný Predátor: Démonovo zlato. Nenáročný příběh, přicházející se soubojem mimozemského lovce s bandou nacistů. Soubojem? Spíše masakrem bandy nacistů. Jak se říká, něco lehčího na závěr, zákuskem je poměrně slušná černobílá kresba Claudia Castelliniho a příběh, který vás ničím nepřekvapí, z pera Rona Marze.
A pak už nic, jen na vás kouká z reklamy Leona Machálková, po Šramotu druhý horor v čísle.
Jak jsem se již vyjádřil, velmi povedené číslo magazínu, které opravdu stálo za to. Největším lákadlem zůstává humor brutální dvojce Mlíko a Sejra, který si musíte přečíst. Ale ostatní příběhy jsou také na vysoké úrovni. Opravdu, tenkrát zasvítilo comicsové obci v Čechách na lepší časy. Že zas záhy zhaslo, to už je jiný příběh.
Crew 12
Mlíko a Sejra - Evan Dorkyn
Šramot - kresba P. Snejlberg, scénář S. White
Hitman - příběh: Garth Ennis, kresba John McCrea
Špatný den na řece Sajó: příběh N. Barret jr, kresba P. Winslade
Soudce Dred: Bimbas: scénář Alan Grant, kresba Simon Bisley
Matmorphosis II. - Martin Němec
Sin City: Zákazník má vždycky pravdu - Frank Miller
Predátor: Démonovo zlato - kresba C. Castellini, scénář R. Marz
Mlíko a Sejra - Evan Dorkyn
Šramot - kresba P. Snejlberg, scénář S. White
Hitman - příběh: Garth Ennis, kresba John McCrea
Špatný den na řece Sajó: příběh N. Barret jr, kresba P. Winslade
Soudce Dred: Bimbas: scénář Alan Grant, kresba Simon Bisley
Matmorphosis II. - Martin Němec
Sin City: Zákazník má vždycky pravdu - Frank Miller
Predátor: Démonovo zlato - kresba C. Castellini, scénář R. Marz