Pro vlastní zpracování scénáře však neexistují žádná pevná pravidla a existuje zde tolik variací, kolik je scénáristů. Tak například Jean-Claude Forest vypracovává obsáhlý příběh, který lze přirovnat k dlouhé povídce. Naproti tomu Jean-Michel Charlier a Maurice Tillieux se často obejdou bez jakéhokoliv zpracovaného příběhu a "každý den trochu vyšívají" na daném námětu. Práce na scénáři se proto modifikuje podle dispozic, schopností a přístupu každého autora.
NÁMĚT
Námět je ústředním bodem každého tvůrčího procesu - týká se toho, o čem bude celý příběh. Námět později scénárista rozvádí do zápletky, to jest do určitého zřetězení událostí během příběhu. V řadě seriálových příběhů je bohužel jediným námětem boj dvou nebo více protivníků rozpracovaný do zápletky. Kromě banálního ponaučení, že "dobro vítězí nad zlem" v těchto seriálech nenajdeme žádnou jinou ústřední myšlenku ... i když námět střetnutí je zajímavý sám o sobě.
Kde se bere námět? Tuto otázku nelze konkrétně zodpovědět. Lze říci jen mlhavě, že náměty klíčí tam, kde se plodně ovlivňují umělecké podněty a vlastní životní zkušenosti. První impuls vždy vychází z nitra scénáristy a je ovlivněn jeho názory, předsudky, tím, co se mu v životě přihodilo a co na něj zapůsobilo. Zdrojem námětu, výchozí myšlenky, může být cokoli: zpráva statistického úřadu i vzpomínka z dětství...
Nicméně poznamenáváme, že při formování příběhu není nutné vždy vycházet z určitého námětu. Autora může inspirovat třeba abstraktní technické zařízení, určitá sekvence obrazů apod. Přesto však se v určité fázi zpracování musí postupně z příběhu vynořit určitá myšlenka, která je něčím více než pouhým formálním zpracováním zápletky.
NÁMĚT A POSTAVY
Při tvorbě scénáře tedy bývá určitá myšlenka, určitý námět prvotní. Tento námět se pak projevuje v jistých situacích, které si opět vyžadují zavést do příběhu zcela určité postavy.
Autoři, kteří pracují na sériích kreslených seriálů, však postupují obráceně. Již mají k dispozici určitou postavu, která má danou minulost, má určeny své vztahy k okolí i řadu povahových vlastností. Je-li tato postava dobře a šťastně zvolena, může ihned navodit celou škálu narativních situací, jichž je možné okamžitě využít.
DALŠÍ NÁMĚTY
Stanou-li se naproti tomu kreslené seriály pro autory ryze komerční záležitostí, mohou se scénáristé z nedostatku námětů uchýlit například k žánru westernu a čerpat své náměty z těchto sedmi ustálených tématických okruhů:
1) "Union Pacific", neboli stavba železnice, zřizování linky dostavníku, budování telegrafního spojení;
2) námět pomsty: kovboj pronásleduje zrádce a trvá mu to někdy i řadu let (největší radost z toho mívají nakladatelé);
3) konflikt mezi zemědělci a pěstiteli dobytka;
4) jízdní kavalerie a Indiáni;
5) příběh ranče, jehož majitel brání svá práva proti "uchvatiteli";
6) čestný šerif, popřípadě proradný šerif;
7) téma psance.
(Chce-li scénárista dosáhnout rychlého úspěchu na trhu kreslených seriálů, nesmí váhat zařadit do svého příběhu "akci", a to nejlépe "násilnou akci". Ta by se měla pokud možno odehrávat v exotickém, neobvyklém nebo nadpřirozeném prostředí.)
K dalším slibným námětům patří:
1) vykonavatel spravedlnosti (schopný kovboj, obratný žurnalista nebo nadčlověk), který pronásleduje zločince a napravuje křivdy;
2) nadpřirozený hrdina - zachránce (na zemi, na moři, ve vzduchu nebo ve vesmíru);
3) nadpřirozený hrdina, který bojuje se zlosynem ("kladný" hrdina je přitom absolutně dobrý, "záporný" hrdina je naprosto špatný);
4) nadpřirozený hrdina se pro někoho obětuje;
5) nadpřirozený hrdina se obětuje pro určitý ideál nebo pro lidstvo (ale neumírá, protože je nezbytné jej znovu oživit a opakovaně zužitkovat v dalších sešitech/albech);
6) hledání pokladu (zlatý důl, piráti, ukradené šperky);
7) pomsta (rodinná nebo motivovaná vlastenecky).
Často se také vyskytuje téma velikášského vědce, který chce dobýt svět. Toto téma je doprovázeno pomstou, sebeobětováním atd. K vědcovým pomůckám patřívají ty nejnepravděpodobnější přístroje typu "plnící pero, které současně zachycuje neutrinové obaly s alternativním spinem".
Jak vidíme z posledního výčtu námětů, odhalují nám kreslené seriály existenci určité nadřazené kasty nadpřirozených lidí. Tito superhrdinové umí vše (řídí letadlo i loď, výborně střílí i boxují, ovládají judo a karate). Nestárnou. Jejich prostředky obživy jsou sice neurčité, ale zato nevyčerpatelné. Jsou neprůstřelní. Na záběru 7 mohou být sice polomrtví, ale na záběru 9 již znovu bývají v plné formě...
Tato příručka vznikla jako pracovní materiál pro 2. setkání Klubu sběratelů kreslených seriálů; v Brně v dubnu 1989 Vladimír "Zarkoff" Zavadil.