Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

ZROZENÍ COMICSU Z DUCHA NOVIN (5) – ZROZENÍ YELLOW KIDA A “ŽLUTÉ ŽURNALISTIKY”

01.07.2004, autor: MaF

V poslední dekádě 19. století došlo na poli velkých amerických deníků k sílení konkurenčních bojů, které vedlo až k proslulé válce novinových trustů, z níž se podle mnohých zrodil “pravý”, moderní comics.




   Nejprve začal roku 1892 v listu San Francisco Examiner vycházet seriál Little Bears kreslíře Jamese Swinnertona, v němž se poprvé denně objevují tytéž kreslené postavičky.
 
James Guilford Swinnerton
 
Výklad vývoje krokodýla   18. listopadu 1894 pak uveřejnil The World, newyorský list Josepha Pulitzera, ve své nedělní příloze první barevné comic strips o příhodách hada a psa. Jejich autorem byl Richard Felton Outcault a měly název The Origin of New Species, or the Evolution of the Crocodile Explained. Satiricky bombastický titul (Původ nového druhu aneb Výklad vývoje krokodýla), parodující různé, tehdy v popředí zájmu stojící darwinovské práce, nezapřel bezprostřední kořeny comicsu. 5. května se pak v tomtéž listě poprvé objevil Outcaultův ušatý nezbeda Mike Dugan. Ale trvalo to ještě devět měsíců (sic!), než se zrodil uličník nejslavnější, který uvedl do pohybu další vývoj.
   Stalo se tak v neděli 16. února 1896, kdy se opět v Pulitzerově deníku World objevila přes tři čtvrtě strany kresba opět od Richarda F. Outcalta, nazvaná Velká psí výstava na M'Goonově ulici. Hlavní postavou byl malý uličník v noční košili, na kterou psal Outcault doprovodný text a na níž si tiskař vyzkoušel do té doby problematickou žlutou barvu. Podle ní byl nový hrdina a s ním i seriál pokřtěn jménem Yellow Kid (tedy Žlutý kluk či Žlutásek) a den, kdy se objevil na stránkách Worldu, je všeobecně pokládán za datum, které vstoupilo do kulturních dějin jako historické datum zrození výrazového žánru, datum, jímž se oficiálně počíná historie comicsu.
Yellow Kid   Ačkoli stanovení tohoto data za počátek je podle mého velmi problematické, nepochybně jde o datum významné, neboť od něj se počítá bouřlivý rozvoj comicsu. Proti chlapcově podivnému úboru i sadistickému chování protestovaly tisíce puritánských čtenářů, ale na druhou stranu ještě více čtenářů si ho zamilovalo, náklad listu díky seriálu prudce stoupl a malý nezbeda se tak začal na jeho stránkách objevovat pravidelně.
   Seriál tvořila řada jednotlivých kreseb většího formátu, bez souvislého děje, které byly otiskovány vždy v nedělních číslech a které volně pojila právě titulní groteskní figura - uličník ve žluté košili po kotníky, s pleší a odstálýma ušima, který nebyl aktérem, ale komentátorem toho, co se kolem něj dělo. V dobovém severoamerickém tisku měl The Yellow Kid dvojí úlohu: stal se důležitou zbraní v úsilí o vyšší novinové náklady a byl pokusným králíkem při používání žluté barvy v tisku.
 
Yellow Kid neboli Žluťásek
 
   Jelikož byl seriál většinou čtenářstva přijat s nadšením, Pulitzerův konkurent William Randolph Hearst nabídl Outcaultovi dvakrát větší honorář. Ten přijal a přešel i se svou postavičkou do Hearstova Journalu. Pulitzer se však nedal porazit, a jelikož to bylo v době před obecným uplatňováním copyrightu, najal si jiného kreslíře, George Lukse, který ve Žluťáskových příbězích pokračoval. Ve Worldu i Journalu tak vycházeli paralelně "Žluťáskové" dva, kreslení různými umělci. Útočná sociálně kritická tendence seriálů však nebyla dlouhodobě příliš úspěšná - oba tak po pár letech skončily. Pojem Žluťásek se však díky tomuto neserióznímu jednání později přenesl na neseriózní tisk vůbec a rozšířil se i za hranice USA (spojení "žlutá žurnalistika" se přinejmenším přiblížilo pojmu).
Katzenjammer Kids   Hearst se poté inspiroval zmíněným Buschovým seriálem Max und Moritz (roku 1870 vyšel v USA překlad) a pověřil mladého kreslíře Rudolpha Dirkse, aby pro jeho Journal vytvořil něco podobného. 12. prosince 1897 se tak na jeho stránkách objevili uličníci hned dva, Hans a Fritz, pod už uvedeným společným jménem Katzenjammer Kids, který má již všechny formální náležitosti klasického comicsu. Od dřívějších stripů se liší souvislým dějem, který se skládá - stejně jako u Busche - z řady na sebe navazujících uličnictví, za která vzápětí následuje trest.
   Okamžitých úspěchů tohoto typu seriálu si samozřejmě ihned povšimly i ostatní americké listy a v krátké době si skoro všechny pořídily vlastní seriály - nový žánr byl na světě. Comicsy se rychle množily a zvyšovaly náklady deníků a zejména jejich nedělních příloh.
 
   Text je součástí bakalářské práce Charakteristika comicsu z hlediska žurnalistiky Martina Foreta; Katedra žurnalistiky Filosofické fakulty Univerzity Palackého, Olomouc 2002/2003.




Autor:


Autor článku: MaF

Detaily o komiksu:

Titul:
Scénář: James O/Barr
Kresba: James O/Barr
Překlad: Dana Krejčová
Žánr: Akční, superhrdinové (CZ).
Vydavatel: Comics Centrum
Související články:


Zrození comicsu z ducha novin
03.07.2017 Tarzan: Opičí muž se opičí po opici
12.06.2014 Yellow Kid: První komiks na světě otiskli v bulváru!
25.02.2005 MAX A MOŘIC ANEB PRADĚDEČKŮV KOMIKSOVÝ SOUTH PARK






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!