Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

ZROZENÍ COMICSU Z DUCHA NOVIN (6) – POD NADVLÁDOU STRIPŮ

07.07.2004, autor: MaF

The Yellow Kid a jeho následovníci tedy vznikli v době, kdy Pulitzer s Hearstem dotvářeli typ senzačních denních novin, charakteristických už svým “jazykem bez přídavných jmen”. Tato skutečnost (stejně jako fakt, že tyto seriály byly oblíbeny u “negramotných” přistěhovalců, kteří v té době přímo zaplavovali Spojené státy a kteří jim i přes špatnou znalost angličtiny rozuměli, neboť si děj domýšleli z kreseb) skýtala samozřejmě půdu pro pozdější kritiku, například i ze strany “odborníků” ze socialistického Československa.




   Onen jazyk bez adjektiv amerického bulvárního tisku a obrázkový děj se stručným popisným textem či bez něj jsou podle některých “samozřejmě dvě strany jedné mince. Pulitzerovy a Hearstovy senzační noviny byly určeny masové spotřebě a jejich jazyk i obrázkové seriály byly prostředky, jak se přiblížit širokým vrstvám obyvatelstva, které na přelomu století, poznamenaného prudkým rozvojem výrobních sil, nastoupily ke spotřebě kultury a které až dosud byly z kulturního života vyloučeny”.
   Daniel Kummermann, ideologicky nezatížený český odborník na comics, k tomu píše: “Je tedy pravda, že u jeho zrodu stály peníze a boj o trh, ale žádné peníze nemohly zaručit úspěch u publika. Zřejmě existoval ve spektru kulturních forem volný prostor, který jen čekal, až rozvoj tiskařské techniky a rozšíření tisku umožní jeho naplnění. Tato skutečnost může být doložena i tím, že během krátkého času se seriál osvobodil z područí novin a z pouhého ‚zvyšovatele nákladu‘ se stal svébytným, samostatně stojícím útvarem.”
 
   Pravdou je, že konkurenční tlaky byly skutečně obrovské a sehrály v historii těchto seriálů The Captain and the Kidsznačnou roli. Například když zmíněný Rudolph Dirks, autor napodobeniny Buschova Maxe a Moritze, seriálu The Katzenjammer Kids, zažádal po patnácti letech vydavatele o dovolenou, byl odmítnut, neboť pro list byl comics příliš cenný. Dirks tak přešel do Worldu a Hearst si najal nového kreslíře, Harolda Knerra. Předtím však, poučen vývoj kolem seriálu The Yellow Kid, založil copyrightovou tiskovou kancelář International Feature Service, která se jako první starala o syndikalizaci comics. Soud mu díky tomu přiřkl právo na titul The Katzenjammer Kids, který vycházel ještě dlouhá desetiletí (jde o jeden z nejdéle vycházející americký strip vůbec – po smrti Knerra je kreslil Doc Winner a po jeho úmrtí Joe Musial). Dirks musel vytvořit novou variantu námětu – pokračoval v uličnictví obou darebáků pod titulem The Captain and the Kids (česky vycházel tento seriál pod názvem Kočičárny Kida a Pida počátkem 70. let v Ohníčku).
   Tomáš Little Nemo in SlumberlandProkůpek píše: “Jak už to tak u mláďat bývá, komiks si zvolna zkoušel, co všechno dovede. A jeho záběr byl zpočátku notně omezený. Nadšeně se vrhl na krátké, vypointované příběhy, kde hrdinové (rodní bratři hrdinů filmových grotesek) procházeli na stránkách novin přívalem pohlavků, kopanců a dalších karambolů. S odstupem času se z této semknuté masy vydělují dva výjimečné výtvory, jejichž protagonisté byli shodou okolností stejně usmrkaní jako celý žánr.” První z nich byl seriál Little Nemo in Slumberland (Malý Nikdo v Zemi snů) Winsora McCaye z let 1905–14, Kin-der-Kidspovažovaný obecně za jeden z milníků ve výtvarné stránce comicsů. Vypráví o neuvěřitelných dobrodružstvích, která podniká malý hrdina ve svých divokých snech. “Tomuto seriálu bývá někdy vyčítána určitá scenáristická chladnost, nicméně dodnes udivuje čistotou své secesní linky.” Tím druhým je seriál Kin-der-Kids kubistického malíře Lyonela Feiningera, "nonsensový komiks… o skupince dětí, které v Felix The Catkoupelnové vaně křižují světová moře a snaží se uniknout tetě Jim-Jam a její lahvi ricinového oleje.” Autor (podepisující se jako “Váš strýc Feininger”) svůj seriál tvořil v Mnichově, kde žil a odkud ho od roku 1906 prodával do USA, stejně jako později další seriál Wee Willie Wilkie’s World.
   Z dalších stripů uveďme jen ty nejznámější: Toonerville Folks (Toonervilleští) Fontaine Foxe (1908), Mut and Jeff (Mut a Jeff) Rube Goldberga (1909), Krazy Kat George Little Orphan AnnieHerrimana (1913), Polly and Her Pals (Polly a její přátelé) Cliffa Sterretta (1912), Abie the Agent (Agent Abie) Harryho Hershfielda (1914), Barney Coogle Billyho de Becka (1919), Gasoline Alley Franka Kinga (1919), Felix The Cat (Kocour Felix, i u nás v TV) Pata Sullivana (1923), Little Orphan Annie (Siroteček Anička) Harolda Graye (1924), Blondie Murata “Chic” Younga (1930), Mickey Mouse (Myšák Miky) Walta Disneye (1930)…
 
   Text je součástí bakalářské práce Charakteristika comicsu z hlediska žurnalistiky Martina Foreta; Katedra žurnalistiky Filosofické fakulty Univerzity Palackého, Olomouc 2002/2003.




Autor:


Autor článku: MaF

Detaily o komiksu:

Titul:
Scénář: James O/Barr
Kresba: James O/Barr
Překlad: Dana Krejčová
Žánr: Akční, superhrdinové (CZ).
Vydavatel: Comics Centrum
Související články:


Zrození comicsu z ducha novin
03.07.2017 Tarzan: Opičí muž se opičí po opici
12.06.2014 Yellow Kid: První komiks na světě otiskli v bulváru!
25.02.2005 MAX A MOŘIC ANEB PRADĚDEČKŮV KOMIKSOVÝ SOUTH PARK






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!