Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

MAUS (4) - TRPKÝ ROZHOVOR

29.09.2004, autor: Zvěra

Druhá dějová linie, „pásmo přítomnosti“, vychází z návštěv, které Art u otce vykonával, aby se od něj dozvěděl co nejvíce podkladů pro svůj právě vznikající komiks Maus. V tomto dějovém pásmu se autor vyrovnává s komplikovaným vztahem ke stárnoucímu a povahově kontroverznímu otci, jenž si musel po válce vybudovat novou existenci i novou identitu…




Spiegelmanova deprese a osobní krize...   Dialog syna a otce, který trpí srdeční slabostí, je hlavním zdrojem napětí a tvoří nejdůležitější, nejpodstatnější dějový plán knihy. Vlastní otcovy zážitky z holocaustu, rozebírané v předchozích dílech seriálu, sice rozsahem v textu převládají, ale ve skutečnosti představují jen jakousi ilustraci k dialogu.
   Vztah Arta Spiegelmana k Vladkovi je velmi problematický: svého otce obdivuje, ale zároveň ho dokáže za některé povahové "vrtochy" i nenávidět. (Maus II, s. 16) Líčí svého otce jako starého lakomého Žida s mnoha nectnostmi, ale snaží se ho neustále pochopit, třebaže je to častokrát na hranici sebezničení. (Maus I, s. 73) Současně se pokouší vyrovnat s tragédií, která poznamenala celý jeho život: jeho matka, Anja Spiegelmanová, Vladkova žena, spáchala roku 1968 sebevraždu.
 
Vězeň planety Peklo   O umělecké kvalitě vypovídá hluboce osobní charakter knihy i vysoká míra autentičnosti. Jako důkaz, že jde o emocemi nabitý příběh, poslouží Spiegelmanův starší "expresionistický" komiks, jenž je vložen do prvního dílu knihy Maus. Rozsahem nevelké kreslené dílko "Vězeň planety Peklo" (1972) velmi otevřeně reflektuje matčinu sebevraždu. (Maus I, s. 100)
   "Vězeň" je první autorův publikovaný kreslený příběh. Podle jeho vlastních slov se zde jedná o intimní vyrovnání se s minulostí obou rodičů, s událostmi, které dohnaly jeho matku k sebevraždě. Smutnou pravdou je, že i když válka dávno skončila, následky holocaustu si oběti nesou ve svém nitru po celý život. Vězeň planety Peklo také ukazuje posun a zdokonalení autorova kreslířského umění, patrné z dalších děl. Zakomponování čtyř stránek Vězně působí neobyčejně silně. Spiegelman mladší docílil výrazného efektu včlenění své vlastní hluboce niterné zpovědi do výpovědi otcovy.
 
Tíživou  rodinnou atmosféru zlehčuje ironií   "Pásmo přítomnosti" předkládá hlavního hrdinu Vladka Spiegelmana v časovém odstupu zhruba čtyřiceti let; ukazuje, jaké stopy traumatická válečná zkušenost v myslích lidí zanechává. U Vladka se projevuje obrovská vůle a snaha přežít, chránit sebe i svou rodinu; zároveň ale dokáže být ješitný, podezíravý, šetřivý - a občas i rasisticky naladěný, čímž neuvěřitelně obtěžuje své blízké. Autor si uvědomuje, že za některé otcovy negativní charakterové rysy nemůže Vladek sám, nýbrž že je z(de)formovala válka. I když se snaží ke svému otci chovat shovívavě a vstřícně, leckdy se neubrání ostřejším slovním potyčkám. Z Artových návštěv je patrný i Vladkův rozkolísaný vztah k nové ženě Male. Autor však tíživou rodinnou atmosféru zlehčuje dávkou ironie a sarkasmu. (Maus I, s. 133)
 
   Autobiorafický rozměr - metacomics, portét autora
   Spiegelmanův Maus je také knihou o nelehkém procesu vznikání (literárního) díla. Josef Chuchma v Mladé frontě Dnes operuje s termínem "metacomics", čili "komiks o psaní komiksu". Na začátku druhého dílu totiž autor vykládá o tvůrčích potížích spjatých právě se vznikáním Mausu, a o obrovském úspěchu jeho prvního dílu…
Spiegelman hovoří o problematickém vztahu ke stárnoucímu otci   Autor neváhá zobrazit své pravidelné návštěvy u psychiatra, kam se chodil vypovídávat z čím dál častějších depresí. Touha vyrovnat se se smrtí obou rodičů, porozumět holocaustu, jenž nepřinesl nic jiného, než šest miliónů obětí…, sebezničující pocit viny, že se narodil až po válce a holocaustu se proto vyhnul. Navíc 1986, čtyři roky po Vladkově smrti, spatřil světlo světa první díl komiksu Maus. Ohromný úspěch zapříčinil, že musel autor čelit tlaku obchodníků a médií, jejichž cílem bylo ukořistit náměty knihy pro komerční účely. To však Art striktně odmítnul, poněvadž pohnutky pro vytvoření komiksu byly převážně soukromé.
   Zajímavý je metaforický způsob, jakým sám sebe autor nakreslil. Muž sedící na hromadě mrtvých Židů s myší maskou na obličeji, se pod tíhou vyčerpávajících myšlenek hroutí, "zmenšuje" … existuje tolik otázek, na které by chtěl znát odpověď.  (Maus II, s. 43, 44)
 
   Tento text je součástí diplomové práce Věry Čumrové Komiksy se společenskou problematikou; Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem 2004.




Autor:


Autor článku: Zvěra

Detaily o komiksech:

Titul: Maus 2
Série: Maus
Scénář: Art Spiegelman
Kresba: Art Spiegelman
Překlad: Jan Macháček
Jiří Zavadil
Žánr: Ostatní (CZ).
Rok vydání: 1998
Počet stran: 139
Formát: 162 x 234
Vydavatel: Torst
Země vydání: Česká Republika
Země původu: USA

Titul: Maus 1
Série: Maus
Scénář: Art Spiegelman
Kresba: Art Spiegelman
Překlad: Jan Macháček
Jiří Zavadil
Žánr: Ostatní (CZ).
Rok vydání: 1997
Počet stran: 160
Formát: 162 x 234
Vydavatel: Torst
Země vydání: Česká Republika
Země původu: USA
Související články:


Maus
27.05.2014 Dítě s hvězdičkou: Vznikl Maus pro děti - 100 %
14.11.2012 Spiegelmana tíží teroristický útok na USA v roce 2001 - 90 %
19.10.2004 MAUS (7) - PÁR SLOV NA ZÁVĚR






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!