Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

MAUS (7) - PÁR SLOV NA ZÁVĚR

19.10.2004, autor: Zvěra

Sám Art Spiegelman na otázku, proč si zvolil pro svoje dílo o holocaustu zrovna komiksovou formu a v čem podle něj spočívají přednosti žánru komiksu, odpověděl: „Rozhodl jsem se, že udělám rozsáhlejší komiks, nad nímž budu trávit dlouhá léta. Bylo jasné, že to nemůže být nic jiného než příběh mého otce…“




Art Spiegelman   "Komiks je unikátní v tom, že dokáže atakovat čtenáře přímo, a tedy velmi účinně. Lidé obvykle uvažují v malých jazykových útvarech: jednoduchých větách, jednoduchých konstrukcích, rozhodně ne košatou mluvou poezie a krásné literatury. Uvažujeme i v obrazech a nejsou to ani hologramy, ani fotografie, ale ideogramy, grafické znaky. Právě takové, jaké používá komiks. Když se to udělá dobře, může to být velmi silné a působivé," říká o komiksu Spiegelman v rozhovoru s Pavlem Mandysem. (Lidé uvažují komiksově - rozhovor s Artem Spiegelmanem o komiksech a 11. září, Týden 14/2004)
   V rozhovoru "Nechci být komiksový Elie Wiesel" pro týdeník Respekt, ze kterého jsem několikrát ve své práci čerpala, kreslíř zajímavě vyjádřil svůj vztah a postoj k rasismu. Uvádím zde celou citaci, která autorovu myšlenku doloží mnohem přesněji a výstižněji, než moje interpretace:
Vladek Spiegelman i přes své zážitky leckdy jedná jako rasista   "To, že jsem velice citlivý na rasismus, může nebo nemusí mít s mým původem nic společného. Vyrůstal jsem přeci jako dítě v rasistické společnosti - a tou Amerika ještě v padesátých letech bezpochyby byla. Můj otec někdy vystupuje jako rasista - nemá rád černochy. Nejsem věřící a se svým židovstvím se identifikuji především jako s určitou sociální a intelektuální dispozicí, která navíc souvisí s jídlem. Úplně zbožňuji stravu svého dětství. Je to spíše určitá kulturní identifikace. Prostě mám mnohem blíž k židovské tradici, do které bych zahrnul Freuda, Kafku, Philipa Rotha apod."
   Dále Spiegelman říká, že pro většinu Američanů se stal holocaust hlavním atributem židovství. Holocaust a Osvětim patří přece mezi centrální body historie dvacátého století, nikoliv do židovství.
   Z toho důvodu také odmítl nabídku vystavovat některé části komiksu Maus ve stálé expozici Muzea holocaustu ve Washingtonu. "Maus nepotřebuje muzeum holocaustu jako nějaký kontext. Raději bych se připojil k výstavě, která by se jmenovala Holocaust dnes. Až bude výstava o Bosně nebo o genocidě v Tibetu." (tamtéž)
 
   Maus se dostal do rukou i českým čtenářům, a proto patří velké uznání prestižnímu nakladatelství Torst za jeho vstřícný  přístup a odvahu, se kterou oba díly na náš (v té době) komiksově nezralý trh přivedlo. Co se technické úrovně českého vydání týká, pochvala patří překladatelům Janu Macháčkovi a Jiřímu Zavadilovi, ale také Janě Vahalíkové za celkovou grafickou úpravu včetně letteringu dle originálního autorova písma.
   Maus je kniha, jež se svou výjimečností pravděpodobně zařadí do světových (nejen) literárních dějin. Vysokou uměleckou hodnotu má výtvarná stránka, ale i scénář přinášející mrazivé svědectví o holocaustu a lidských osudech. Pro kvalitu díla svědčí značná míra autobiografičnosti, autentičnosti, křehkost a citlivost intimní zpovědi, ale i nesmírný čtenářský ohlas, četné překlady do většiny světových jazyků a řada prestižních ocenění, včetně Pulitzerovy ceny.
 
... ze života   Úvahy o komiksu Maus uzavře citát Umberta Eca, který své dojmy ze Spiegelmanova Mausu  vyjádřil následovně: "Maus je kniha, kterou nemůžete odložit, a to ani když se vám chce spát. Když spolu dvě myši mluví o lásce, cítíte dojetí, když trpí, pláčete. Tento příběh, který obsahuje utrpení, humor i běžné situace si vás brzy podmaní jazykem staré východoevropské rodiny a postupně vás vtáhne do něžného a hypnotického rytmu. Když knihu Maus dočítáte, jste nešťastní, že musíte její magický svět opustit. Brzy zatoužíte zase se k ní vrátit."
 
   Tento text je součástí diplomové práce Věry Čumrové Komiksy se společenskou problematikou; Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem 2004.




Autor:


Autor článku: Zvěra

Detaily o komiksech:

Titul: Maus 2
Série: Maus
Scénář: Art Spiegelman
Kresba: Art Spiegelman
Překlad: Jan Macháček
Jiří Zavadil
Žánr: Ostatní (CZ).
Rok vydání: 1998
Počet stran: 139
Formát: 162 x 234
Vydavatel: Torst
Země vydání: Česká Republika
Země původu: USA

Titul: Maus 1
Série: Maus
Scénář: Art Spiegelman
Kresba: Art Spiegelman
Překlad: Jan Macháček
Jiří Zavadil
Žánr: Ostatní (CZ).
Rok vydání: 1997
Počet stran: 160
Formát: 162 x 234
Vydavatel: Torst
Země vydání: Česká Republika
Země původu: USA
Související články:


Maus
27.05.2014 Dítě s hvězdičkou: Vznikl Maus pro děti - 100 %
14.11.2012 Spiegelmana tíží teroristický útok na USA v roce 2001 - 90 %
12.10.2004 MAUS (6) – PROBLÉM LITERÁRNÍHO ZPRACOVÁNÍ HOLOCAUSTU






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!