Věru dlouhá byla doba i cesta od prvních tahů štětcem až po okamžik, kdy si hladoví čtenáři tuto fantastickou pohádku o věčném boji dobra a zla mohli koupit v knihkupectvích či novinových stáncích. A symbolizuje tak do určité míry i vztah médií vůči nejslavnějšímu českému tvůrci komiksů i vůči komiksu u nás vůbec...
Saudek ve výše jmenovaném úvodníku popisuje, ze svého úhlu pohledu, z logických důvodů značně citově zabarveného, pátrání po originálech svých kreseb, o pokusech o jejich vydání, o pohnutých listopadových dnech roku 1989, o martyriu u Mladé fronty, o ztracených nadějích a nakonec o happyendové publikaci seriálu Cometem. A nedivme se mu, vždyť na Muriel začal pracovat s Milošem Macourkem v roce 1967, o dva roky později už vyšla v Mladém světě reportáž Rudolfa Křesťana o již připravené knížce, doprovázená rozsáhlou ukázkou, a pak – více než 20 let čekání. Přesto ukázka přinesla Saudkovi, tehdy poměrně známému díky práci na filmu Kdo chce zabít Jessii, další novou popularitu. A také problémy s vládnoucí politickou garniturou...
. Příběh Muriel a andělé dýchá atmosférou 60. let. Svobodou, volností, velkým vlivem stříbrného plátna, zvýšenou otevřeností české kultury západním vzorům. Osvědčený filmový scénárista Miloš Macourek (kromě Jessie také např. Arabela) čerpá z Barbarelly s Jane Fondovou, k jejíž české premiéře nakreslil plakát... Kája Saudek. A vypráví dobrodružství Roa, anděla z budoucnosti a okřídleného supermana s božsky blonďatými vlasy, který havaruje ve svém časostroji v roce 1988. Hlavní zásluhu na jeho záchraně má krásná lékařka Muriel Rayová (předlohou herečka Olga Schoberová), která se s ním nakonec vydává do jeho času. Bohužel, cesty se na pozvání andělů účastní také militantní generál Ian Xeron (předlohou bratr Saudka, slavný fotograf Jan). Klasický trojúhelník superhrdina, kráska a padouch je na světě a boj o mírovou budoucnost planety Země může začít.
K vlastní kresbě je těžké cokoliv dodávat. Mistrovstí Saudka je zde dokonalé, hrdinové jsou svalnatí, ženy úžasně vyvinuté, lumpové nelítostní a nesympatičtí od pohledu, zkrátka radost pohledět. Určitě nejeden čtenář přizná, že si u tohoto vrcholného Saudkova díla prohlédl nejprve jen obrázky, bez čtení textu v bublinách...
Ke kultu napínavého, svižného, vtipného a atraktivního vyprávění přispěl i fakt existence druhého dílu. Jestliže se ovšem andělé dočkali alespoň po letech vydání, tak z jejich pokračování, kterých mělo být údajně dvanáct, Muriel a oranžová smrt, zůstalo jen torzo a nikdy nebylo zveřejněno.
Saudek ve výše jmenovaném úvodníku popisuje, ze svého úhlu pohledu, z logických důvodů značně citově zabarveného, pátrání po originálech svých kreseb, o pokusech o jejich vydání, o pohnutých listopadových dnech roku 1989, o martyriu u Mladé fronty, o ztracených nadějích a nakonec o happyendové publikaci seriálu Cometem. A nedivme se mu, vždyť na Muriel začal pracovat s Milošem Macourkem v roce 1967, o dva roky později už vyšla v Mladém světě reportáž Rudolfa Křesťana o již připravené knížce, doprovázená rozsáhlou ukázkou, a pak – více než 20 let čekání. Přesto ukázka přinesla Saudkovi, tehdy poměrně známému díky práci na filmu Kdo chce zabít Jessii, další novou popularitu. A také problémy s vládnoucí politickou garniturou...
. Příběh Muriel a andělé dýchá atmosférou 60. let. Svobodou, volností, velkým vlivem stříbrného plátna, zvýšenou otevřeností české kultury západním vzorům. Osvědčený filmový scénárista Miloš Macourek (kromě Jessie také např. Arabela) čerpá z Barbarelly s Jane Fondovou, k jejíž české premiéře nakreslil plakát... Kája Saudek. A vypráví dobrodružství Roa, anděla z budoucnosti a okřídleného supermana s božsky blonďatými vlasy, který havaruje ve svém časostroji v roce 1988. Hlavní zásluhu na jeho záchraně má krásná lékařka Muriel Rayová (předlohou herečka Olga Schoberová), která se s ním nakonec vydává do jeho času. Bohužel, cesty se na pozvání andělů účastní také militantní generál Ian Xeron (předlohou bratr Saudka, slavný fotograf Jan). Klasický trojúhelník superhrdina, kráska a padouch je na světě a boj o mírovou budoucnost planety Země může začít.
K vlastní kresbě je těžké cokoliv dodávat. Mistrovstí Saudka je zde dokonalé, hrdinové jsou svalnatí, ženy úžasně vyvinuté, lumpové nelítostní a nesympatičtí od pohledu, zkrátka radost pohledět. Určitě nejeden čtenář přizná, že si u tohoto vrcholného Saudkova díla prohlédl nejprve jen obrázky, bez čtení textu v bublinách...
Ke kultu napínavého, svižného, vtipného a atraktivního vyprávění přispěl i fakt existence druhého dílu. Jestliže se ovšem andělé dočkali alespoň po letech vydání, tak z jejich pokračování, kterých mělo být údajně dvanáct, Muriel a oranžová smrt, zůstalo jen torzo a nikdy nebylo zveřejněno.