. Kromě životního příběhu Jeana-Christopha, bojujícího se zákeřnou nemocí, nabízí komiks další dějové vrstvy, jež nás zavádějí do prostorů lékařských ordinací a pracoven terapeutů, do makrobiotických a esoterických komunit, i do nových domů, kam se musela rodina Beauchardových stěhovat kvůli nepřátelskému sousedskému okolí. To vše autor vykládá na pozadí reálných historických událostí i osobních vzpomínek na již zesnulé rodinné příslušníky. (pozn. 1)
Děj prvního dílu Padoucnice zahajuje předmluva od autorovy sestry Florence, která s dojetím vyslovuje důvěru a pochopení pro vznikající knihu. Vzpomíná na dětství poznamenané bratrovou nemocí, ale také na dům, v němž bydleli, na místa, kde si jako malí hrávali… Následuje seznámení s Pierrem-Françoisem, pozdějším autorem Davidem B., jenž je zároveň vypravěčem celého příběhu. (Jaké důvody ho vedly ke změně jména se dozvíme až ve čtvrtém pokračování Padoucnice.)
Své vyprávění počíná rokem 1994, kdy se už jako dospělý setkal se svým nemocným bratrem Jeanem-Christophem v koupelně. Překvapilo jej, jak ho v průběhu několika let zákeřná nemoc změnila… zničila. David B. se vrací do roku 1964 a pomalu odvíjí nit vzpomínek na dětství, které s bratrem a sestrou Florence prožili, na temný přízrak choroby, jenž se celé rodině vryl natrvalo pod kůži. Prostřednictvím komiksu se autor vyrovnává s rodinnou historií, tak hluboce poznamenanou kletbou epilepsie.
. Sourozenci Beauchardovi žijí spolu s rodiči ve Francii, v Orleánsu, hrají si s ostatními dětmi ze sousedství, podnikají různé bojovné a válečné výpravy. Zejména Pierra-Françoise historické bitvy přímo fascinují. Nechává si od rodičů předčítat válečné příběhy a různá dobrodružství, jimž s obrovským zaujetím naslouchá. Ve svých představách se všech bitek účastní a se vztyčeným mečem statečně bojuje proti nepřátelům. S oblibou bojové scény kreslí a rozvíjí své válečnické představy.Autorova nejoblíbenější historická postava z dětství je Čingischán; nelítostné bitvy a zběsilá jízda na koni v něm vyvolávají vášeň a nadšení.
Zatímco se Pierre-François ztotožňuje s bezejmenným davem válečníků, jeho bratr pokládá za ideál Hitlera. On, který tak rychle a náhle "zeslábne", je ve svých představách diktátorem, jenž má moc, sílu a ovládá davy lidí. Nenajdeme u něj však žádný antisemitismus, ani s ním spojené traumatické zážitky, způsobené holocaustem, jako tomu bylo ve Spiegelmanově komiksu Maus.
Pierre-François vášnivě maluje rozsáhlá bitevní pole, pokouší se vytvořit i vlastní knihu s historickými náměty. Někdy mu pomáhá Jean-Christophe, jejich válečnické představy jsou však rozdílné, a proto jim spolupráce příliš dlouho nevydrží. Kreslením bitevních scén Pierre-François uvolňuje zuřivost, kterou v sobě má. Bojuje tak proti nepřátelům, ale i bratrově nemoci … Dobře ví, že Jean-Christophe má v sobě zuřivost stejnou, ale bohužel ji vyjadřuje jinak… epileptickým záchvatem.
.
pozn. 1: SEDLÁČEK, J. : Nakreslená nemoc. In: Labyrint, 2001, č. 9-10 ; Rovněž dostupné z: http://www.motkomiks.cz/r-pa-la.htm
Tento text je součástí diplomové práce Věry Čumrové Komiksy se společenskou problematikou; Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem 2004. Redakčně upraveno.