Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

TINTIN A ETNOCENTRISMUS (1) – ÚVOD

02.02.2007, autor: Mig

Když Tintin vznikl v meziválečné Belgii, nemohl jeho autor tušit, že se stane jedním z nejvýznamnějších evropských komiksů. Slovo Tintin připomíná spíše citoslovce, je to však jméno hlavního hrdiny, který cestuje po světě a zažívá různá dobrodružství. Nesmírná popularita provází Tintina v Evropě již přes 75 let. Seznámit se s ním mohou i čtenáři v České republice, kde dosud vyšlo osm alb. Přes velikou popularitu Tintina se postupem doby množily i kritické hlasy na jeho adresu. Vytýká se mu zjednodušování, xenofobie, koloniální stereotypy, ideologičnost či rasismus. Tintin au Congo (Tintin v Kongu) patří k dílům, která jsou v této souvislosti nejčastěji kritizována.




Je legitimní se ptát po důvodu kritiky Tintina v Kongu. Co je kritizovaným obsahem? Co přesně je Tintinovi vyčítáno? V čem konkrétně je rasistický či kolonialistický? Analýzou konkrétních situací se pokusíme nalézt styčné body, které by na tyto i jiné otázky měly uspokojivě odpovědět. Stejně tak rozebereme přínos Tintina pro komiks – Hergého slavná „claire ligne“ či časopis Tintin silně ovlivnily evropskou komiksovou tvorbu minulého století - přesahy Tintina z komiksu do obecného kulturního povědomí či Tintinův vstup na půdu Francie. V samostatné analýze Tintina v Kongu se zaměříme na významy zobrazování „černošství“ či interakcí s ním spojených. Jednotlivé příklady rozebereme a popíšeme tak, aby byly patrné i skryté významy, které jednotlivé interakce přinášejí.

Roztrhání nosorožce dynamitemHergé a jeho Tintin
Každý díl Tintina je silně svázaný s dobou a prostředím, ve kterém vznikl – proto lze o něm hovořit jako o produktu své doby. Čtení 75 let starého příběhu je dialog s dobou, ve které vznikl. A na různé části příběhu, které jsou v Tintinovi zobrazovány, dnešní společnost reaguje rozdílně. Některé části jsou díky své historičnosti přijímány pozitivně a jiné části jsou pro svou povahu více konfrontační. Například materiální aranžmá, které odkazuje na první polovinu 20. století, lze chápat jako antikvitu. U zobrazování starých aut je často zastaralost auta oceňována sentimentem. Jiné části příběhu jsou však přijímány velmi emotivně, lze o nich říci, že jsou vnímány jako „přežitky“. Společenské klima se změnilo natolik, že zobrazované může být v rozporu s jejími hodnotami a proto se čtenář k těmto „přežitkům“ staví odmítavě. Jednou z těchto emotivně přijímaných částí se zabývá i tato práce. Etnocentrické zobrazování cizího však není jedinou Tintinovi vytýkanou věcí. Jiným příkladem, dokumentujícím společenskou změnu je i vztah společnosti k přírodě a její ochraně, ten se v průběhu dvacátého století radikálně změnil. Zobrazování střílení desítek antilop, zabití slona pro kly, či roztrhání nosorožce dynamitem není vnímáno v dnešní době neutrálně. Hergé zachytil ducha doby. Je však dobře možné, že s ještě větším časovým odstupem se obsah kategorií „antikvita“ a „přežitek“ bude společně se společností měnit.

Za výstižné považuji prohlášení francouzské socioložky Evelyne Sullerotové, která na adresu komiksu řekla, že je zdrojem mytologie naší společnosti. (Blanchard 1974:306) Je zřejmé, že doba a Hergého okolí se podepsalo na příbězích, které psal. Obzvlášť ty části příběhu, kterým se věnuje tato práce. Představím Hergého začátky v katolických novinách, jeho první příběh Tintina i jeho působení za druhé světové války. Poválečná doba dala barvu osmi černobílým pracem. Hergé se také profesionalizoval – vzniklo Studio Hergé, které vyprodukovalo zbylá alba.

Text je součástí diplomové práce Michala Uhla Tintin v Kongu – Etnocentrismus v obrazech, Masarykova Univerzita v Brně, 2007 (redakčně upraveno).




Autor:


Autor článku: Mig

Detaily o sérii

Série: Tintin (CZ)
Země vydání: Česká Republika
  Země původu: Belgie
Související články:


Hergé
21.06.2007 TINTIN A ETNOCENTRISMUS (18) – ZÁVĚR
14.06.2007 TINTIN A ETNOCENTRISMUS (17) – DUPOND A DUPONT
07.06.2007 TINTIN A ETNOCENTRISMUS (16) – TINTIN VE SVĚTLE DNEŠKA






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!