A bere to pěkně od podlahy. Tedy od počátku své komiksové kariéry. V booku, který se nyní objevuje na pultech knihkupectví pod jménem Hellboy – Sémě zkázy, jsou totiž soustředěny první tři publikované Hellboyovy příběhy. Dva propagační kraťasy z roku 93 a o rok starší první samostatná, 103 stran dlouhá, minisérie nesoucí jméno, které dalo tomuto soubornému booku název (tedy Hellboy – Sémě zkázy). Námět, zápletku a kresbu dodal Hellboyův duchovní otec a dodnes jeho výhradní tvůrce Mike Mignola (Aliens – Salvation, Sanctum in Batman), scénář a dialogy pak do výsledné podoby začistil John Byrne (Spiderman, Wonder Woman) a o coloring se postaral Mark Chiarello. Výsledek?
.
Hlavní zápletka celého příběhu se točí okolo zmizelé výpravy, které se zúčastnil i Hellboyův adoptivní otec, kapacita na paranormální jevy, Trevor Bruttenholm (čti Brům). Výpravy, která v Arktidě nalezla zbytky chrámu staršího než všechny lidské rasy. Chrámu, ukrývajícího „Něco“ ještě staršího než je on sám. A právě to „Něco“ způsobí, že z celé výpravy se vrátí jenom Brům. Brům, který si nepamatuje nic z toho, co se odehrálo během posledních deseti měsíců. Brům, který je vzápětí zavražděn; vrahem ale není člověk. Tím se kolotoč záhad a prastarých tajemství roztáčí naplno, což neznamená nic menšího, než že si Hellboy spolu s obojživelným Abrahamem Sapienem a pyrokinetičkou (v překladu pyrotechničkou) Elizabet Shermanovou užijí opravdu spoustu „legrace“. Legrace v jednom starém domě ležícím na břehu podivného jezera, kde nic nežije a kde konali Indiáni krvavé smírčí oběti již od úsvitu věků. Beze vší nadsázky tím začíná hra, ve které je osud takové zapadlé díry jako je Země, jen jedním z těch podružnějších problémů...
To ovšem zdaleka není všechno! Díky tomu, že tato minisérie je koncipována jako úvod do Hellboyova světa, tak hlavní dějová linie může být chápána jen jako „pouhá záminka“ k tomu, jak zvídavému čtenáři objasnit, co předcházelo Hellboyovu příchodu na tento svět, a to včetně širšího pozadí a historických souvislostí. Přesto se ale nemusíme těchto zpětných sekvencí nijak obávat, protože „vysvětlovací“ i hlavní část příběhu jsou organicky propojeny a to při zachování čtivosti i celkového spádu děje.
.
Kromě toho si lze dosyta užít všech dalších kvalitních atributů, které máme s Hellboyem již tradičně spojeny. Tedy především originálních příšer, lakonických hlášek, masivních soubojových scén, pochmurné atmosféry, prastarých tajemství, spousty „roztomilých“ malých zelených žabiček, ale hlavně schopnosti přesvědčit čtenáře o naprosto reálném zapojení takových bytostí jako je Hellboy či Sapien do současného života. Tento láskyplně ironizující nadhled pak vrcholí v okamžiku, kdy je čtenář ochoten připustit, že v druhé světové válce bojoval po boku amerických Rangerů i třeba superhrdina Pochodeň svobody, a že mezi nacistickými šílenými vědci a okultními specialisty byla taková stvoření . jako Herman von Klempt (hlava plavoucí v živném roztoku) a jeho pomocník Brutus (mluvící gorila a robotickýma rukama).
To vše pak završuje opravdu geniální kresba Mika Mignoly, která je svou originalitou a sugestivností dokonalým zastřešením celého příběhu. To, že je staršího data, než příběhy dosud u nás vyšlé, se na ní prakticky nedá postřehnout – je stále stejně nezaměnitelně hranatá a mignolovsky stínovaná. A tak jediné, čeho si všimnete, jsou barvy posunuté více do jasných spekter fialové, světle zelené a žluté, čímž kresba získává na podstatně větším jasu a kontrastu. Mě osobně tento způsob barvení vyhovuje více než novější, více pochmurné pojetí současných coloristů.
Na druhou stranu je třeba přiznat, že ne každému příznivci klasického Hellboye musí Sémě zkázy úplně sednout. Za viníka je nejspíše nutno označit Johna Byrnea, muže, který dal této minisérii konečnou podobu. V jeho pojetí je Hellboy prostě trochu jiný. Příběh je více přímočarý, najdeme v něm méně detektivní práce a tajemna, zato víc akce. Také po formálné stránce je tento book odlišný od pozdějších, již čistě mignolovských prací. Jde hlavně o přítomnost rozsáhlých myšlenkových monologů (nejen) hlavního hrdiny a vůbec celkově podstatně větší objem textu, a to včetně jeho hojného zasazení do soubojových scén. Navíc některé pasáže jsou poněkud méně srozumitelné, za což nejspíše může opět Byrne; kdo by se také odvážil obvinit Honzu Kantůrka ze špatného překladu, když navíc v mnoha jiných pasážích předvádí opravdovou jazykovou bravuru a hlavně smysl pro češtinu? Poslední věc, již lze vytknout, je už rázu čistě formálního, daného původním vydáváním této minisérie na pokračování v klasických komiksových sešitech. Jednotlivé kapitoly díky tomuto končí vždy v nejnapínavější části, což by tak nevadilo. Problém spočívá v tom, že na začátku každé další kapitoly je vždy několik textových rámečků majících za úkol uvést zpátky do děje původního „sešitového“ čtenáře, který se k této další části dostal přirozeně až po měsíční pauze. To pak samozřejmě vede k jistému zpomalení toku vyprávění.
Kromě vlastního Sémě zkázy tento book obsahuje dva již zmíněné propagační kraťasy, na kterých se můžete přesvědčit, „jak se to dělá“ v komiksové . reklamě na Západě. Tak tedy: náměty rozhodně nejsou nijak originální, vždyť sám Mignola píše: „Se zápletkou jsem si hlavu moc nelámal“. V zásadě tedy jde o velmi úderné krátké čtyřstránkové příběhy, kde si Hellboy musí poradit s nějakým nepříjemným protivníkem.
To vše je doplněno předmluvou od horroráře Roberta Blocha (Psycho), třístránkovým ohlédnutím do historie zrodu a vývoje Hellboyovy postavy (část byla otištěna v Crwi č.6) a navíc je každá kapitola uvozena zajímavou dvoubarevnou obálkovou dvoustranou. Na samotný závěr je připojena šestistránková galerie, kde najdete hellboyovské kresby např. od Franka Millera (krom Siny City Ronin, Hard Boiled, Bad Boy, Elektra lives again) nebo Arta Adamse (Monkeyman & O´Brien) plus krátký výčet všeho hellboyovského, co dosud v češtině vyšlo.
Zpracování celého booku je velmi kvalitní, a to počínaje tvrdou vazbou ve třech variantách (papírový přebal, plátno, kůže), pevným a tlustým papírem, kvalitním tiskem, korekturami a letteringem a konče jevem nevídaným, záložkovou šňůrkou. Hellboy tak získává vzhled opravdové knížky a zároveň jde o zatím nejlépe technicky zpracovaný komiks od Calibre (za což vděčí zvláště pevné vazbě a kvalitnějšímu papíru než který kdy na svých komiksech formátu A5 použilo, neboť na kvalitní tisk a lettering jsme si již u tohoto vydavatelství zvykli).
Jako konečný verdikt nelze než prohlásit, že Hellboy – Sémě zkázy je nejen jedním z nejlepších současných komiksů primárně určených pro dospělé, ale hlavně vizuálně fascinující a originální dílo, sahající daleko za běžné hranice tohoto žánru. A navíc: ať už pro ty, kteří znají jeho starší příběhy vydané u nás, či pro ty, kteří se s ním dosud neměli příležitost seznámit, je tento book tím nejlepším odrazovým můstkem do Hellboyova světa. Tak proč ještě neskáčete? Kvak. Hm! To je divné…kde se tady vzaly všechny ty žáby? Můj Bože! Nééééé…!!!
Zápletka a kresba: Mike Mignola
Scénář: John Byrne
Překlad: Jan Kantůrek
Minisérii coloroval: Mark Chiarello
Krátké příběhy a obálku coloroval: Matthew Hollingsworth
Úvod napsal: Robert Bloch
Vydalo: Calibre Publishing
Rok a měsíc vydání: 2002, březen
Původní vydání: Dark Horse Comics/Legend
Původní název: Seed of DestructionPůvodní forma: Čtyřdílná minisérie vycházející od března do června roku 1994
Délka minisérie: 103 stran
Délka krátkých příběhů: 4+4 strany
Počet stran celkem: 136 stran
Cena: 599 Kč (pro členy Calibre Comics Clubu: 499 Kč)