. To víme teprve my, kroutíce hlavami nad tím, jak to všechno dopadlo. V dubnu onoho roku kladl doktor Husák teprve základy právního státu, které se měly projevit až po čase. "Tehdy se situace měnila po měsících, takže v době vzniku reportáže opravdu žádné problémy nebyly," řekl Komiks.cz Rudolf Křesťan. Kája Saudek, který už dva roky spolupracoval s Milošem Macourkem, čekal nic zlého netuše na žně své komiksové dřiny, a jen tak bokem vyráběl Pepíka Hipíka.
V tisku mu ale ležel již hotový, jedinečný a dle kritérií Západu jediný standardní, i když v mnohém ohledu nadprůměrný bookový projekt Muriel a andělé. V ateliéru se zatím dokončoval díl druhý, nazvaný šalomounsky Muriel a oranžová smrt, protože po osmašedesátém nešlo napsat "rudá" beztrestně. Nebylo ovšem blba, který by potřeboval přeložit, koho že invaze tupých mimozemšťanů v kulatých helmách symbolizuje. Pochopili i na první správě tiskového dozoru.
. Pro svrchu zmíněnou reportáž Saudek dovolil přetisknout černobíle z první knížky 29 stran, a to těch posledních, jako by mu vůbec nevadilo vyspojlovat dopředu vyvrcholení. Jako by říkal, vždyť nás čeká ještě dalších jedenáct KNIH, tak u jedné se to snese. Nádavkem přikreslil na titulní stranu reportáže poutač, obsahující rekapitulaci děje a představení hlavních hrdinů - suma sumárum teaser jako hrom.
Tehdy šestadvacetiletý Křesťan, v redakci MS dlící od roku 1964, nemusel ani moc psát. Stačilo jen chytat, co lítalo ve vzduchu, poslouchat, najít toho pravého chlápka a pokecat s ním, popřípadě odněkud citovat - třeba z nakonec nevydané knihy Jiřího Zuzánka Iluze kultury a kultura iluzí, jejíž kapitola Kreslené seriály a americká kultura slibovala vrchovatě zaplnit mezeru v myslích (těch zvídavých) i knihovnách (těch movitějších). Text se vmáčkl nahoru do lišty, nad komiksové panely, a bylo hotovo. Nadlouho... dokonce na 20 let.
Mistr hovořící, snící
I během nich se ale dály divy. Saudek sice pokračoval ve spolupráci s Mladým světem ještě tři roky stripovou Čtverylkou a hlavně Lipsem Tullianem, nad Muriel se ale zavřela temná ideologická tůň. Což pomohlo, aby se reportáže samotné stala legenda. Jediný, senzační náhled do toho, co mohlo být... A tak mizela z knihovnických exemplářů, bývala ofotografovávána dětskými fotopřístroji, žárlivě střežena, prodávána za přemrštěné ceny, ba i, nastojte, zcizována. Inu, poklad.
Po šestatřiceti letech působí možná trochu pohuble, zažloutle, a vlastně jaksi neskutečně. Nebylo to snad dokonce v docela jiné zemi, která takto doufala v příchod nové vlny, ba již slyšela její šplouchání? Nebylo.
Pojďme se proto do věrozvěstova pamfletu ponořit. A naslouchat tehdy čtyřiatřicetiletému Saudkovi, jehož slova zní i dnes jako křik racka nad onou vlnou:
"Až na podzim vyjde v Mladé frontě knížka mých obrázků, která měla devět kilo a sám jsem ji neusnesl do bran nakladatelství, nesli jsme ji ve dvou, takže - až na podzim vyjde tahle knížka, současně s ní budou v novinových stáncích tři časopisy, které mi budou pravidelně otiskovat mé pimprlové eposy. Comics je vlastně pimprlový epos, ovšem, musí mít dobré libreto, totiž scénář může být klidně hloupý, ale nesmí mít dějové kazy, musí se držet žánru, třeba jako reklama, která může být také hloupá a krásná zároveň. Comics není umění, comics je comics.
Na podzim budu už mít odevzdanou i druhou knihu a třetí budu začínat. Těch knih má být dohromady dvanáct. Jak se to začne prodávat, tak budu mít určitě napodobitele, konečně, i já dělám jen všechno to, co jsem viděl - dokáže to každý, kdo bude pracovat v průměru deset hodin denně.
Byl bych šťastný, kdybych někoho dobře pobavil, kdybych viděl dlaždiče, jak se vesele chechtá nad pitomým inteligentčíkem, který chtěl vzít v comics práci od podlahy. Byl bych šťastný, kdybych viděl kluky, jak se jim líbí, že ústřední comicsová postava vydala nějaký zvuk, který je nadchnul. I kdyby to bylo třeba WHAM! či ŠVIH! či PRÁSK. Byl bych šťastný, kdybych viděl mladého intelektuála, který hlasitým smíchem oceňuje sebeparodující děj comics. A kdybych viděl starého muže, kterému comics patří k stáří jako sluníčko a tabák.
Kdybych viděl krásnou dívku na stanici tramvaje, jak hledá v comics své krásné sestry."