Když ztratíš naději, ztratíš i strach…
Recenze na tohle dílo by tu po pravdě možná ani neměla být. Nejde totiž o čistokrevný comics, pokud to tedy ještě vůbec JE comics; Scott McCloud by už asi řekl že ne. A McCloudovi se dá věřit. Tudíž jde o něco jiného, něco těsně za hranicí této umělecké formy, něco co si s ní pohrává, experimentuje s jejími obzory, rozšiřuje je a k tomu si navíc i půjčuje její nejslavnější autory. To bylo tak.
Moebius (jo, TEN Arzach) takhle jednou ze své volné tvorby vyřadil několik na sobě nesouvisejících obrázků a ty podšoupl scénáristovi par excellance Alexandru Jodorowskému (TI Metabaroni), který ke každému z nich doplnil krátký text, čímž je všechny propojil a bylo to. Jednoduché, že?
Výsledkem tohoto neobvyklého, i když občas používaného (vzpomeňme třeba na Jen čtvrt vteřiny na život) procesu, je vždy dvojstrana s krátkým textíkem vlevo, vpravo doplněným celostránkovou ilustrací k níž se tento text vztahuje. A ač se to nezdá, dohromady tak vytváří kompletní, logicky budovaný příběh. Tedy logicky…
Moebius (jo, TEN Arzach) takhle jednou ze své volné tvorby vyřadil několik na sobě nesouvisejících obrázků a ty podšoupl scénáristovi par excellance Alexandru Jodorowskému (TI Metabaroni), který ke každému z nich doplnil krátký text, čímž je všechny propojil a bylo to. Jednoduché, že?
Výsledkem tohoto neobvyklého, i když občas používaného (vzpomeňme třeba na Jen čtvrt vteřiny na život) procesu, je vždy dvojstrana s krátkým textíkem vlevo, vpravo doplněným celostránkovou ilustrací k níž se tento text vztahuje. A ač se to nezdá, dohromady tak vytváří kompletní, logicky budovaný příběh. Tedy logicky…
. . .
Samotný obsah by se totiž ve vší své rozlehlosti dal popsat asi takto. Dívka vstoupí do domu v němž za pomoci prapodivných mentálních, ale i zcela fyzických praktik projde proměnou v něco „jiného“, v něco možná méně, možná více, lidského. A to je vše. Při jednom obrázku včetně komentáře na dvou stranách a rozsahu (72 stran) ani nelze čekat nic většího. Jenže o to zde autorům nejde.
Jodorowského texty jsou velice poetické, stylisticky vytříbené a svou stavbou spíše podobné básni v próze. Tou ostatně také jsou. Básní vyprávějící mystický příběh o tom co je skutečně přirozené a lidské, příběh o opravdové podstatě lidského života, myšlení a, zcela přirozeně, sexu.
Se stejným přehledem se ujal i úkolu pospojovat spolu jinak nesouvisející obrázky a vytvořit z nich životaschopný příběh. Omezení daná mu kreslířem, překlenul mysteriózním příběhem s volně asociovanými výstupy a scénami a stvořil tak velmi experimentální dílo v němž místo zápletky a děje přejímají surreálně podané, a přitom do reálu transponované pocity a emoce doprovázející myšlenkovou proměnu a vývoj hlavní hrdinky na její cestě za poznáním své, snad pravé, podstaty. Tím se mu podařilo zviditelnit a natvrdo ukázat co se jinak může odehrávat jen v našich hlavách, ukázal naše psychické pochody. A to se nepodaří jen tak někomu.
Nemusíme samozřejmě s autory souhlasit v jejich pojímání lidské přirozenosti, ale poznání jak na tuto věc nahlíží někdo jiný je vždy cenné. Celé album se tak nese zvláště ve znamení sadomasochistických představ o žití a životě, s čímž přirozeně korespondují i ilustrace a příběh. Nejde ale o nijak explicitně pojímanou vizualizaci. Ilustrace sice obsahují sex, ale ne vždy, obsahují i prvky S/M a jemu podřazených stylů, ale jen někdy. Jde spíše o samotný myšlenkový přístup k pojímání světa, než jinak vcelku umírněně zobrazené praktiky tohoto sexuálního zaměření, v nichž se krystalicky čistě odrážejí názory S/M vlastní.
Tím se dostáváme k poněkud paradoxnímu zjištění, že ač album prezentováno jako erotické, působí sexuálně jen jaksi v druhém plánu. Za to s největší pravděpodobností mohou hlavně Jodorowského texty, které svou formálně náročnou, básnivou formou, podnětným, k zamyšlení nad lidskou spiritualitou nutícím, obsahem i bizarními detaily zcela strhávají čtenářovu pozornost na svůj obrazem posílený obsah a tak, přestože některé ilustrace jsou bezesporu jistě silně eroticky dráždivé, mu neponechávají dostatek času a prostoru uvědomit si, že za tím vším je pořád ještě erotika.
Jodorowského texty jsou velice poetické, stylisticky vytříbené a svou stavbou spíše podobné básni v próze. Tou ostatně také jsou. Básní vyprávějící mystický příběh o tom co je skutečně přirozené a lidské, příběh o opravdové podstatě lidského života, myšlení a, zcela přirozeně, sexu.
Se stejným přehledem se ujal i úkolu pospojovat spolu jinak nesouvisející obrázky a vytvořit z nich životaschopný příběh. Omezení daná mu kreslířem, překlenul mysteriózním příběhem s volně asociovanými výstupy a scénami a stvořil tak velmi experimentální dílo v němž místo zápletky a děje přejímají surreálně podané, a přitom do reálu transponované pocity a emoce doprovázející myšlenkovou proměnu a vývoj hlavní hrdinky na její cestě za poznáním své, snad pravé, podstaty. Tím se mu podařilo zviditelnit a natvrdo ukázat co se jinak může odehrávat jen v našich hlavách, ukázal naše psychické pochody. A to se nepodaří jen tak někomu.
Nemusíme samozřejmě s autory souhlasit v jejich pojímání lidské přirozenosti, ale poznání jak na tuto věc nahlíží někdo jiný je vždy cenné. Celé album se tak nese zvláště ve znamení sadomasochistických představ o žití a životě, s čímž přirozeně korespondují i ilustrace a příběh. Nejde ale o nijak explicitně pojímanou vizualizaci. Ilustrace sice obsahují sex, ale ne vždy, obsahují i prvky S/M a jemu podřazených stylů, ale jen někdy. Jde spíše o samotný myšlenkový přístup k pojímání světa, než jinak vcelku umírněně zobrazené praktiky tohoto sexuálního zaměření, v nichž se krystalicky čistě odrážejí názory S/M vlastní.
Tím se dostáváme k poněkud paradoxnímu zjištění, že ač album prezentováno jako erotické, působí sexuálně jen jaksi v druhém plánu. Za to s největší pravděpodobností mohou hlavně Jodorowského texty, které svou formálně náročnou, básnivou formou, podnětným, k zamyšlení nad lidskou spiritualitou nutícím, obsahem i bizarními detaily zcela strhávají čtenářovu pozornost na svůj obrazem posílený obsah a tak, přestože některé ilustrace jsou bezesporu jistě silně eroticky dráždivé, mu neponechávají dostatek času a prostoru uvědomit si, že za tím vším je pořád ještě erotika.
V tom ho silně podporuje i kresební mistrovství samotného Moebia jehož, svou celostránkovou velikostí ještě posílené, obrazy dokáží být zároveň jak lascivní, tak krásné. Jeho jasná a čistá linka, hrátky s prostorem a stylová čistota opět jednou slaví svůj triumf. K tomu zde navíc používá dva odlišné typy kresby. Kromě svým způsobem syrových a hutných celostránkových obrazů tu ještě najdete malé, až po dokončení samotného příběhu nakreslené a proto i jistým způsobem na sebe navazující, obrázky jimiž je vždy ještě samotný text doplněn (vždy jeden obrázek na jeden text). Ty jsou kresleny velmi jemnou, snivou linkou a jsou nepoměrně poetičtější. A tak díky tomu, že samotný příběh ilustrují dvě na sobě nezávislé obrazové linie, se čtenáři dostává zvláštní dvousložkové, jemně si protiřečící, chuti. To jen tak nezažijete.
Říci, že Griffes D´Ange patří k absolutní, protože ne explicitně erotické, navíc experimentálně hravé, špičce ve svém oboru je bezpochyby pravda. To jen dokazuje, že kvalita a originalita nejsou odepřeny žádné složce lidské tvorby či konání. Tedy ani sexu či sexuelnímu comicsu. Přemýšlejte o tom…
Příště: Další Milo Manara (Le Déclic), ale tentokrát podstatně současnější. A navíc z antického Řecka, kde jedině pořádně věděli co to znamená užívat si života! A ještě podle skutečného románu z té doby! La Metamorphose de Lucius. Manara antický.
Základní údaje
Scénář: Alexandro Jodorowsky
Kresba: Moebius
Vydavatel: Les Humanoides Associés
Rok originálního vydání: 1994
Počet stran: 72 .
Formát: A4
Cena: 26, 25 €
Scénář: Alexandro Jodorowsky
Kresba: Moebius
Vydavatel: Les Humanoides Associés
Rok originálního vydání: 1994
Počet stran: 72 .
Formát: A4
Cena: 26, 25 €