Roku 2002 vyšlo 1 494 nových komiksových alb (rok předtím jich bylo jen 1 292, v dalších závorkách už zůstane jen cifra).
Množství prodaných komiksových alb již sedm let po sobě stoupá a stoupá i počet vydávaných alb. Zatím nedošlo k odklonu zájmu veřejnosti od nich a komiksy dosud neztratily nic ze své přitažlivosti, neboť toto médium plně odpovídá „naší civilizaci obrazu; komiksy dosud dokáží inovovat typy svých hrdinů i tématiku svých příběhů a dokáží nacházet nové žánry, blízké reportáži, eseji a literatuře.“
Aby nenarušili tento příznivý vyvoj, velcí nakladatelé čím dál tím více diverzifikují svou produkci. Nepřihlížíme-li k 274 (253) albům, která vydaly nezávislé firmy, ani k mangám (tyto japonské komiksy představují zcela speciální typ produkce), . můžeme vydaná komiksová alba rozdělit do 6 kategorií:
- imaginativní (sem patří sfi-fi, heroic-fantasy, fantastika...): letos 270 titulů (260)
Množství prodaných komiksových alb již sedm let po sobě stoupá a stoupá i počet vydávaných alb. Zatím nedošlo k odklonu zájmu veřejnosti od nich a komiksy dosud neztratily nic ze své přitažlivosti, neboť toto médium plně odpovídá „naší civilizaci obrazu; komiksy dosud dokáží inovovat typy svých hrdinů i tématiku svých příběhů a dokáží nacházet nové žánry, blízké reportáži, eseji a literatuře.“
Aby nenarušili tento příznivý vyvoj, velcí nakladatelé čím dál tím více diverzifikují svou produkci. Nepřihlížíme-li k 274 (253) albům, která vydaly nezávislé firmy, ani k mangám (tyto japonské komiksy představují zcela speciální typ produkce), . můžeme vydaná komiksová alba rozdělit do 6 kategorií:
- imaginativní (sem patří sfi-fi, heroic-fantasy, fantastika...): letos 270 titulů (260)
- humoristická: letos 257 titulů (217)
- kriminální (sem zahrnujeme také špionážní komiksy, romány ze současnosti a thrillery): letos 131 titulů (122)
- historická (včetně westernů a dobrodružství s námořními piráty): letos 118 titulů (101)
- erotická: letos 19 titulů (32)
- komiksy pro nejmenší: letos 48 titulů (38).
K 1 494 novým albům je třeba ještě připočíst 436 nových upravených vydání (406), 207 knih ilustrací a humoristických kreseb, jejichž autory jsou komiksoví kreslíři (146), a 67 knih pojednávajících o komiksech nebo o jejich historii (46). Celkem tedy vyšlo 2 204 knih z oblasti komisů (1 890), což představuje nezanedbatelné procento ze 45 000 nových knih, které byly vydány v roce 2002.
- kriminální (sem zahrnujeme také špionážní komiksy, romány ze současnosti a thrillery): letos 131 titulů (122)
- historická (včetně westernů a dobrodružství s námořními piráty): letos 118 titulů (101)
- erotická: letos 19 titulů (32)
- komiksy pro nejmenší: letos 48 titulů (38).
K 1 494 novým albům je třeba ještě připočíst 436 nových upravených vydání (406), 207 knih ilustrací a humoristických kreseb, jejichž autory jsou komiksoví kreslíři (146), a 67 knih pojednávajících o komiksech nebo o jejich historii (46). Celkem tedy vyšlo 2 204 knih z oblasti komisů (1 890), což představuje nezanedbatelné procento ze 45 000 nových knih, které byly vydány v roce 2002.
Letos vydalo komiks celkem 180 nakladatelství (150)
Vzrůst počtu titulů je způsoben nejen vznikem nových nakladatelství, ale i rozsáhlými vydavatelskými kampaněmi (vedenými například nakladatelstvími Glénat, Dargaud, Dupuis, Flammarion společně s Casterman a Audie, Albin Michel, Delcourt, Soleil a Les Humanoïdes associés), které nenechávají příliš mnoho prostoru svým případným konkurentům. Roku 2002 vydalo 23 nakladatelů většinu, tedy asi 75 % komiksových alb (což s největší pravděpodobností představuje 80 až 90% prodaných výtisků). K 15 nejplodnějším . nakladatelům patří:
Glénat: 144 nových titulů (122)
Dargaud-Kana: 126 nových titulů (97)
Panini: 100 nových titulů (35)
Delcourt: 98 nových titulů (87)
Tonkam: 80 nových titulů (70)
Soleil: 67 nových titulů (57)
Dupuis: 58 nových titulů (59)
Casterman: 57 nových titulů (54)
Pika: 52 nových titulů (51)
Albin Michel: 36 nových titulů (38)
Vents d’Ouest: 35 nových titulů (37)
J’ai Lu-Flammarion: 37 nových titulů (24)
Lombard: 31 nových titulů (32)
Les Humanoïdes Associés: 28 nových titulů (16)
Semic: 25 nových titulů (19)
Je třeba zdůraznit, že i když nejvýznamnější komiksová nakladatelství mají jen nepřímé vztahy k velkým mediálním uskupením, bude mít prodej skupiny Vivendi koncernu Hachette důsledky zejména v oblasti distribuce. Sluší se také připomenout nově vzniklá nakladatelství (L’An 2, EP Editions, Jet Stream, Temps Forts,...) i malá nezávislá nakladatelství (Atrabile, Bulle Dog, Carabas, Clair de Lune, La Comédie Illustrée, Cornélius, Le Cycliste, Drozophile, Ego comme X, Erko, FLBLB, FRMK, Joker, Loup, Mosquito, Petit à petit, PLG, PMJ, Piont Image, Psikopat, Rackham, Reporter, Six Pieds sous Terre, Treize étrange, USA, Vertige Graphic,...); i když se náklady jejich publikací pohybují jen kolem 2000 výtisků (někdy však mohou vyšplhat až k 10 000), mají významnou úlohu při objevování nových talentů.
Vzrůst počtu titulů je způsoben nejen vznikem nových nakladatelství, ale i rozsáhlými vydavatelskými kampaněmi (vedenými například nakladatelstvími Glénat, Dargaud, Dupuis, Flammarion společně s Casterman a Audie, Albin Michel, Delcourt, Soleil a Les Humanoïdes associés), které nenechávají příliš mnoho prostoru svým případným konkurentům. Roku 2002 vydalo 23 nakladatelů většinu, tedy asi 75 % komiksových alb (což s největší pravděpodobností představuje 80 až 90% prodaných výtisků). K 15 nejplodnějším . nakladatelům patří:
Glénat: 144 nových titulů (122)
Dargaud-Kana: 126 nových titulů (97)
Panini: 100 nových titulů (35)
Delcourt: 98 nových titulů (87)
Tonkam: 80 nových titulů (70)
Soleil: 67 nových titulů (57)
Dupuis: 58 nových titulů (59)
Casterman: 57 nových titulů (54)
Pika: 52 nových titulů (51)
Albin Michel: 36 nových titulů (38)
Vents d’Ouest: 35 nových titulů (37)
J’ai Lu-Flammarion: 37 nových titulů (24)
Lombard: 31 nových titulů (32)
Les Humanoïdes Associés: 28 nových titulů (16)
Semic: 25 nových titulů (19)
Je třeba zdůraznit, že i když nejvýznamnější komiksová nakladatelství mají jen nepřímé vztahy k velkým mediálním uskupením, bude mít prodej skupiny Vivendi koncernu Hachette důsledky zejména v oblasti distribuce. Sluší se také připomenout nově vzniklá nakladatelství (L’An 2, EP Editions, Jet Stream, Temps Forts,...) i malá nezávislá nakladatelství (Atrabile, Bulle Dog, Carabas, Clair de Lune, La Comédie Illustrée, Cornélius, Le Cycliste, Drozophile, Ego comme X, Erko, FLBLB, FRMK, Joker, Loup, Mosquito, Petit à petit, PLG, PMJ, Piont Image, Psikopat, Rackham, Reporter, Six Pieds sous Terre, Treize étrange, USA, Vertige Graphic,...); i když se náklady jejich publikací pohybují jen kolem 2000 výtisků (někdy však mohou vyšplhat až k 10 000), mají významnou úlohu při objevování nových talentů.
Nejprodávanější alba: ta čísla jsou šílená!
Největší náklad mělo v roce 2002 nové Zepovo album „Titeuf“ (vyšlo v počtu 1 400 000 výtisků (!!!!!!!!! – pozn. Zarkoffa a Sakyka) + dotisk 100 000 exemplářů); mezi nejvíce prodávané tituly lze zařadit (bez rozlišení žánrů) i dříve publikovaná alba této série. Během deseti let své existence se tento hrdina pozoruhodným způsobem prolomil na špici popularity a stal se nejoblíbenějším hrdinou 8 – 12letých čtenářů; přispěla k tomu obrovská propagace ústním podáním ve školách a nedávno i zpracování jeho gagů ve formě animovaných filmů. 15 nejprodávanějších alb loňského roku . je tedy:
Titeuf (Zep) – 1 400 000 výtisků
Largo Winch (Van Hamme, Francq) – 556 000 výtisků
XIII. (Van Hamme, Vance) – 500 000 výtisků
Thorgal (Van Hamme, Rosinski) – 350 000 výtisků
Cédric (Cauvin, Laudec) – 304 000 výtisků
Lucky Luke (Nordman, Morris) – 250 000 výtisků
Les Schtroumpfs (Šmoulové, studio Peyo) – 220 000 výtisků
Les Bidochon (Binet) – 210 000 výtisků
Les Tuniques bleues (Cauvin, Lambil) – 205 000 výtisků
Kid Paddle (Midam) – 200 000 výtisků
Trolls de Troy (Arleston, Mourier) – 180 000 výtisků
Les femmes en blanc (Cauvin, Bercovici) – 120 000 výtisků
Marsupilami (Franquin) – 120 000 výtisků
La caste des Méta-Barons (Jodorowsky, Gimenez) – 120 000 výtisků
Yakari (Job, Derib) – 110 000 výtisků
Největší náklad mělo v roce 2002 nové Zepovo album „Titeuf“ (vyšlo v počtu 1 400 000 výtisků (!!!!!!!!! – pozn. Zarkoffa a Sakyka) + dotisk 100 000 exemplářů); mezi nejvíce prodávané tituly lze zařadit (bez rozlišení žánrů) i dříve publikovaná alba této série. Během deseti let své existence se tento hrdina pozoruhodným způsobem prolomil na špici popularity a stal se nejoblíbenějším hrdinou 8 – 12letých čtenářů; přispěla k tomu obrovská propagace ústním podáním ve školách a nedávno i zpracování jeho gagů ve formě animovaných filmů. 15 nejprodávanějších alb loňského roku . je tedy:
Titeuf (Zep) – 1 400 000 výtisků
Largo Winch (Van Hamme, Francq) – 556 000 výtisků
XIII. (Van Hamme, Vance) – 500 000 výtisků
Thorgal (Van Hamme, Rosinski) – 350 000 výtisků
Cédric (Cauvin, Laudec) – 304 000 výtisků
Lucky Luke (Nordman, Morris) – 250 000 výtisků
Les Schtroumpfs (Šmoulové, studio Peyo) – 220 000 výtisků
Les Bidochon (Binet) – 210 000 výtisků
Les Tuniques bleues (Cauvin, Lambil) – 205 000 výtisků
Kid Paddle (Midam) – 200 000 výtisků
Trolls de Troy (Arleston, Mourier) – 180 000 výtisků
Les femmes en blanc (Cauvin, Bercovici) – 120 000 výtisků
Marsupilami (Franquin) – 120 000 výtisků
La caste des Méta-Barons (Jodorowsky, Gimenez) – 120 000 výtisků
Yakari (Job, Derib) – 110 000 výtisků
. . .
. . .
Další zajímavé tituly:
Alpha (Mythic, Jigounov) – 80 000 výtisků
Sillage (Morvan, Buchet) – 80 000 výtisků
Golden City (Pecqueur, Malfin) – 62 000 výtisků
IRS (Desberg, Vrancken) – 60 000 výtisků
Calvin et Hobbes (Watterson) – 55 000 výtisků
Další zajímavé tituly:
Alpha (Mythic, Jigounov) – 80 000 výtisků
Sillage (Morvan, Buchet) – 80 000 výtisků
Golden City (Pecqueur, Malfin) – 62 000 výtisků
IRS (Desberg, Vrancken) – 60 000 výtisků
Calvin et Hobbes (Watterson) – 55 000 výtisků
. . .
Nezanedbatelným vydavatelským trumfem jsou i nejrůznější edice, které pokrývají jednotlivé žánrové oblasti a usnadňují prodej komiksových alb. Úspěch zaznamenaly zejména Air Libre, Repérages, Troisième vague či Néopolis; jejich počet proto během roku 2002 (zejména u nakladatelství Casterman a Soleil) postupně vzrůstal. I když, tak jako ve všech vydavatelských odvětvích, je i v oblasti komiksů počet vydaných výtisků vždy větší než počet prodaných exemplářů (počet neprodaných výtisků nelze nikdy předem odhadnout), zůstává i dnes komiksový žánr nejrychleji rostoucím a nejrychleji se vyvíjejícím publikačním odvětvím.
Nezanedbatelným vydavatelským trumfem jsou i nejrůznější edice, které pokrývají jednotlivé žánrové oblasti a usnadňují prodej komiksových alb. Úspěch zaznamenaly zejména Air Libre, Repérages, Troisième vague či Néopolis; jejich počet proto během roku 2002 (zejména u nakladatelství Casterman a Soleil) postupně vzrůstal. I když, tak jako ve všech vydavatelských odvětvích, je i v oblasti komiksů počet vydaných výtisků vždy větší než počet prodaných exemplářů (počet neprodaných výtisků nelze nikdy předem odhadnout), zůstává i dnes komiksový žánr nejrychleji rostoucím a nejrychleji se vyvíjejícím publikačním odvětvím.
Původ alb: významné postavení si nadále udržují japonské a americké komiksy
Nejoblíbenější jsou mangy; jejich trh se neustále rozšiřuje, neboť roku 2002 vyšlo 377 japonských komiksů (269). Věnuje se jim poměrně málo . nakladatelů (Glénat, Kana, Tonkan, Pika, J’ai lu, Génération Comics, Akuma, DynamicVisions, Akata, Atomic Club, Végétal Manga,...) a k nejúspěšnějším titulům patřily Yu-Gi-Oh, Love Hina, G.T.O., Kenshin, I’s, Family Compo, Ken le survivant, Slam Dunk, Hunter X Hunter, Angel Sanctuary, Novices Rookies či Card Captor Sakura (jejich náklad se pohybuje od 8 000 do 30 000 výtisků). Dále vyšlo 129 amerických komiksů (99), 27 italských komiksů (23), 13 španělských komiksů (10), 10 argentinských komiksů (11), 9 vlámských, 6 německých, 3 rakouské, 2 norské komiksy a 1 komiks anglický, dánský, finský, uruguayský, bosenský, polský, srbský a slovinský; celkem tedy bylo přeloženo 586 titulů nejrůznějších žánrů (433), což představuje více než třetinu celkové roční produkce. Stojí ostatně za povšimnutí, že i když nakladatelé vydávají čím dál tím více nefrankofonních komiksů, hledají současně odbyt své produkce v zahraničí: snaží se proniknout na trhy v Jihovýchodní Asii, ve Východní Evropě, a dokonce i v USA přesto, že zde koncem minulého století nebyli nijak úspěšní.
Nejoblíbenější jsou mangy; jejich trh se neustále rozšiřuje, neboť roku 2002 vyšlo 377 japonských komiksů (269). Věnuje se jim poměrně málo . nakladatelů (Glénat, Kana, Tonkan, Pika, J’ai lu, Génération Comics, Akuma, DynamicVisions, Akata, Atomic Club, Végétal Manga,...) a k nejúspěšnějším titulům patřily Yu-Gi-Oh, Love Hina, G.T.O., Kenshin, I’s, Family Compo, Ken le survivant, Slam Dunk, Hunter X Hunter, Angel Sanctuary, Novices Rookies či Card Captor Sakura (jejich náklad se pohybuje od 8 000 do 30 000 výtisků). Dále vyšlo 129 amerických komiksů (99), 27 italských komiksů (23), 13 španělských komiksů (10), 10 argentinských komiksů (11), 9 vlámských, 6 německých, 3 rakouské, 2 norské komiksy a 1 komiks anglický, dánský, finský, uruguayský, bosenský, polský, srbský a slovinský; celkem tedy bylo přeloženo 586 titulů nejrůznějších žánrů (433), což představuje více než třetinu celkové roční produkce. Stojí ostatně za povšimnutí, že i když nakladatelé vydávají čím dál tím více nefrankofonních komiksů, hledají současně odbyt své produkce v zahraničí: snaží se proniknout na trhy v Jihovýchodní Asii, ve Východní Evropě, a dokonce i v USA přesto, že zde koncem minulého století nebyli nijak úspěšní.
Způsoby publikace komiksů: hlavním produktem zůstávají alba
Komiksy pronikají do stále většího počtu časopisů (od deníků po čtvrtletníky) a také na internet. Roku 2002 bylo 269 komiksů nejprve publikováno v . některém časopisu (259). Dnes je ve stáncích a v prodejnách časopisů k dostání 16 (15) komiksových časopisů (je to například Spirou, Le Journal de Mickey, Picsou, Kid Paddle, Tchô, Fluide Glacial, Psikopat, Lanfeust Mag, Pavillon Rouge či Vécu), přitom 11 z nich je k dostání pouze ve speciálních knihkupectvích. To platí zejména o časopisu Métal Hurlant, který oslavil úspěšný come-back.
Významné jsou i časopisy, které komiksy propagují, jako například BoDoï, La Lettre, DBD, L’Avis des bulles a nejnovější Calliope; na superhrdiny se . zaměřily časopisy Wizard a Comic Box. Naopak klesl počet tiskovin, které publikují americké fantastické a superhrdinské komiksy (jako Spider-Man, X-Men či Spawn): dnes vychází celkem 54 titulů, jejichž náklad se pohybuje od 25 000 do 50 000 výtisků (66). Nesmíme zapomenout ani na maloformátové komiksy (Rodéo, Kiwi, Zembla, Mustang, Yuma, Captain Swing či Akim), jejichž náklad se pohybuje kolem 15 000 výtisků; do této kategorie patří jen 8 titulů, které publikují jednak staré komiksy, jednak italské kreslené seriály a snaží se uveřejňovat i původní tvorbu.
Komiksy pronikají do stále většího počtu časopisů (od deníků po čtvrtletníky) a také na internet. Roku 2002 bylo 269 komiksů nejprve publikováno v . některém časopisu (259). Dnes je ve stáncích a v prodejnách časopisů k dostání 16 (15) komiksových časopisů (je to například Spirou, Le Journal de Mickey, Picsou, Kid Paddle, Tchô, Fluide Glacial, Psikopat, Lanfeust Mag, Pavillon Rouge či Vécu), přitom 11 z nich je k dostání pouze ve speciálních knihkupectvích. To platí zejména o časopisu Métal Hurlant, který oslavil úspěšný come-back.
Významné jsou i časopisy, které komiksy propagují, jako například BoDoï, La Lettre, DBD, L’Avis des bulles a nejnovější Calliope; na superhrdiny se . zaměřily časopisy Wizard a Comic Box. Naopak klesl počet tiskovin, které publikují americké fantastické a superhrdinské komiksy (jako Spider-Man, X-Men či Spawn): dnes vychází celkem 54 titulů, jejichž náklad se pohybuje od 25 000 do 50 000 výtisků (66). Nesmíme zapomenout ani na maloformátové komiksy (Rodéo, Kiwi, Zembla, Mustang, Yuma, Captain Swing či Akim), jejichž náklad se pohybuje kolem 15 000 výtisků; do této kategorie patří jen 8 titulů, které publikují jednak staré komiksy, jednak italské kreslené seriály a snaží se uveřejňovat i původní tvorbu.
Ceny komiksů: upravují se hlavně vlivem propagačních akcí, pořádaných tradičními komiksovými nakladateli
Nakladatelé jako Dargaud, Glénat, Delcourt, Lombard, Dupuis vydávají i levné tituly, popřípadě nabízejí něco navíc (další album, ex libris, sešit apod.). Přibývá i kapesních formátů, které nezkreslují původní originál: vydává je Librio (pobočka nakladatelství Flammarion), Le Livre de Poche (pobočka Hachette) a v poslední době i Rivages (pobočka Seuil), která se zaměřila na kapesní verzi Schulzových „Peanuts“.
Nakladatelé jako Dargaud, Glénat, Delcourt, Lombard, Dupuis vydávají i levné tituly, popřípadě nabízejí něco navíc (další album, ex libris, sešit apod.). Přibývá i kapesních formátů, které nezkreslují původní originál: vydává je Librio (pobočka nakladatelství Flammarion), Le Livre de Poche (pobočka Hachette) a v poslední době i Rivages (pobočka Seuil), která se zaměřila na kapesní verzi Schulzových „Peanuts“.
Hodnocení komiksů: i zde se stává, že nejúspěšnější alba nejsou vždy odbornou kritikou hodnocena nejlépe
Přehled deseti alb (jsou řazena abecedně dle nakladatelů), . která specialisté v oblasti devátého umění hodnotili nejvýše:
Persépolis 3 (Marjane Satrapi) – Association
Dr Jeckyll et Mr Hyde (Kramsky, Mattotti) - Casterman
Quartier lointain 1 (Taniguchi) – Casterman
Isaac le pirate 2 a 3 (Blain) – Dargaud
Le chat du rabbin 1 a 2 (Sfar) – Dargaud
Jimmy Corrigan (Ware) – Delcourt
Quelques mois à l’Amélie (Denis) – Dupuis
Le dérisoire (Omond, Supiot) – Glénat
Torso (Andreyko, Bendis) – Sémic
Petit Polio 3 (Boudjellal) – Soleil
Přehled deseti alb (jsou řazena abecedně dle nakladatelů), . která specialisté v oblasti devátého umění hodnotili nejvýše:
Persépolis 3 (Marjane Satrapi) – Association
Dr Jeckyll et Mr Hyde (Kramsky, Mattotti) - Casterman
Quartier lointain 1 (Taniguchi) – Casterman
Isaac le pirate 2 a 3 (Blain) – Dargaud
Le chat du rabbin 1 a 2 (Sfar) – Dargaud
Jimmy Corrigan (Ware) – Delcourt
Quelques mois à l’Amélie (Denis) – Dupuis
Le dérisoire (Omond, Supiot) – Glénat
Torso (Andreyko, Bendis) – Sémic
Petit Polio 3 (Boudjellal) – Soleil
. . .
Zajímavé je, že i když frankofonní Evropané čtou čím dál tím více komiksů, mají za to, že o aktuálním dění v oblasti deváté múzy nejsou dostatečně informováni; tento deficit pociťují zejména v televizi a v tisku. Vinu na tomto stavu věci nenesou novináři ani příslušní specialisté: jejich dobrá vůle a jejich úsilí nedokáží změnit vydavatelskou politiku ani televizní programy!
Zajímavé je, že i když frankofonní Evropané čtou čím dál tím více komiksů, mají za to, že o aktuálním dění v oblasti deváté múzy nejsou dostatečně informováni; tento deficit pociťují zejména v televizi a v tisku. Vinu na tomto stavu věci nenesou novináři ani příslušní specialisté: jejich dobrá vůle a jejich úsilí nedokáží změnit vydavatelskou politiku ani televizní programy!
Kdo se živí komiksy?
V roce 2002 existovalo 1 240 autorů, kteří měli smlouvu alespoň na tři alba nebo kteří pravidelně přispívali do tištěných médií a (více či méně) se živili komiksy. Tito autoři nicméně čím dále tím více pracují i pro další média: navrhují videohry a internetové stránky, pracují pro film a televizi, spolupracují s deníky nebo se specializovanými tiskovinami.
Mezi nimi bylo pouze 150 scénáristů, kteří nejsou současně kreslíři. Roku 2002 jim bylo věnováno 6 knižních publikací: šampion Jean Van Hamme poskytl dlouhý rozhovor nakladateli Niffle, mystik Alexandro Jodorowsky vydal románové zpracování svých pamětí v nakladatelství Albin Michel, nakladatelství Vertige Grafic odhalilo temnou tvář Jacquese van Melkebeke, veterán André-Paul Duchâteau vydal své vzpomínky v nakladatelství Memor, 25 let, která uplynula od smrti René Goscinnyho, připomnělo skvělé vzpomínkové album vydané nakladatelstvím Arènes a publikace „Avant la case“ („Než vznikne obrázek“), kterou vydalo nakladatelství PGL, popisuje dějiny komiksů výlučně ze scénáristického hlediska. Mezi kreslíři a scénáristy se vyskytuje pouze 85 žen (80) a že se na vzniku a propagaci komiksů podílí i řada dalších řemesel (koloristé, letrážisti, maketisté, překladatelé, nakladatelé, vedoucí pracovníci, novináři, organizátoři festivalů,...).
V roce 2002 existovalo 1 240 autorů, kteří měli smlouvu alespoň na tři alba nebo kteří pravidelně přispívali do tištěných médií a (více či méně) se živili komiksy. Tito autoři nicméně čím dále tím více pracují i pro další média: navrhují videohry a internetové stránky, pracují pro film a televizi, spolupracují s deníky nebo se specializovanými tiskovinami.
Mezi nimi bylo pouze 150 scénáristů, kteří nejsou současně kreslíři. Roku 2002 jim bylo věnováno 6 knižních publikací: šampion Jean Van Hamme poskytl dlouhý rozhovor nakladateli Niffle, mystik Alexandro Jodorowsky vydal románové zpracování svých pamětí v nakladatelství Albin Michel, nakladatelství Vertige Grafic odhalilo temnou tvář Jacquese van Melkebeke, veterán André-Paul Duchâteau vydal své vzpomínky v nakladatelství Memor, 25 let, která uplynula od smrti René Goscinnyho, připomnělo skvělé vzpomínkové album vydané nakladatelstvím Arènes a publikace „Avant la case“ („Než vznikne obrázek“), kterou vydalo nakladatelství PGL, popisuje dějiny komiksů výlučně ze scénáristického hlediska. Mezi kreslíři a scénáristy se vyskytuje pouze 85 žen (80) a že se na vzniku a propagaci komiksů podílí i řada dalších řemesel (koloristé, letrážisti, maketisté, překladatelé, nakladatelé, vedoucí pracovníci, novináři, organizátoři festivalů,...).
Různé způsoby adaptací: komiksy jsou i nadále adaptovány do jiných uměleckých žánrů a na jiná média.
Podle komisů byly natočeny úspěšné hrané filmy, jako Asterix, Spider-Man, From Hell, Ghost World, Blade, Jean-Claude Tergal či Road to perdition a . připravují se filmy Les Pieds Nickelés, Jack Palmer, XIII, Bob Morane, Blake & Mortimer, Blueberry, Michel Vaillant, Lucky Luke, Tintin, Thorgal, Nikopol 2, Neige, Tanguy et Laverdure nebo Monsieur Jean.
Podle komiksů se natáčejí i televizní (Jerémiah a natáčí se Ric Hochet) a animované filmy (Corto Maltèse, Arzach, Titeuf, Lucky Luke, Jack Palmer, Agrippine, Petit Vampire či Kaput & Zösky), vznikají videohry i společenské hry (Astérix, Thorgal, XIII, Lucky Luke, Papyrus či Largo Winch), muzikály (Tintin, Bob et Bobette), činohry (De cape et de crocs) a další vedlejší produkty.
Kresby komiksových autorů se využívají také v politice, v reklamních kampaních a pochopitelně i na Internetu. Pořádá se i řada výstav komiksů (Mistři amerického komiksu, S Tintinem do Peru, Grafické reportáže).
Podle komisů byly natočeny úspěšné hrané filmy, jako Asterix, Spider-Man, From Hell, Ghost World, Blade, Jean-Claude Tergal či Road to perdition a . připravují se filmy Les Pieds Nickelés, Jack Palmer, XIII, Bob Morane, Blake & Mortimer, Blueberry, Michel Vaillant, Lucky Luke, Tintin, Thorgal, Nikopol 2, Neige, Tanguy et Laverdure nebo Monsieur Jean.
Podle komiksů se natáčejí i televizní (Jerémiah a natáčí se Ric Hochet) a animované filmy (Corto Maltèse, Arzach, Titeuf, Lucky Luke, Jack Palmer, Agrippine, Petit Vampire či Kaput & Zösky), vznikají videohry i společenské hry (Astérix, Thorgal, XIII, Lucky Luke, Papyrus či Largo Winch), muzikály (Tintin, Bob et Bobette), činohry (De cape et de crocs) a další vedlejší produkty.
Kresby komiksových autorů se využívají také v politice, v reklamních kampaních a pochopitelně i na Internetu. Pořádá se i řada výstav komiksů (Mistři amerického komiksu, S Tintinem do Peru, Grafické reportáže).
Ve frankofonní Evropě se tak komiksy staly nedílnou součástí kultury i příjemného trávení volného času a konzumují je všechny generace i všechny sociální vrstvy. Dnes například více než třetina Francouzů čte alespoň jedno album ročně a má ve své knihovně více než 10 titulů. Tato čísla svědčí o tom, že si komiksy získaly mezi obyvateli pevné postavení a že je lidé považují za populární, originální i vzdělávací médium; a i když s věkem počet komiksových čtenářů klesá, s úrovní vzdělání naproti tomu počet těchto čtenářů roste.
(přeloženo z francouzštiny)